گروه شهری: برای نخستین بار طی سال‌های گذشته، شهروندان تهرانی در روز جمعه هوای آلوده و ناسالم را تجربه کردند.

به گزارش همشهری، روز گذشته، در حالی که انتظار می‌رفت همانند تمام جمعه‌های گذشته به‌دلیل کمتر شدن تردد خودروها و فعال نبودن مراکز تولید آلودگی، تهران از هوای پاکی برخوردار باشد، چنین نشد و شهر با تجربه هوای ناسالم در روز جمعه روبه‌رو شد.

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در این‌باره به خبرنگار ما توضیح داد: پیش از این در سال‌های 76 و 77 چنین اتفاقی به‌طور موردی افتاده بود، اما تا امسال سابقه دیگری نداشت.

او ادامه داد: در سال 84 نیز به‌دلیل آلودگی شدید هوا، یک روز تعطیل اعلام شد اما آن تعطیلی هم موجب کاهش آلودگی نشد. به گفته رشیدی فرق آن تعطیلی با تعطیلی روز جمعه این بود که در سال 84 یک روز میان هفته، تعطیل اعلام شد اما بسیاری از شهروندان در آن روز به کار و زندگی روزمره خود پرداختند و تولید آلودگی کم نشد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای تهران، وضعیت آلودگی روز گذشته را از نظر منواکسیدکربن، به‌طور متوسط ناسالم عنوان کرد و گفت: میزان منواکسیدکربن به‌طور متوسط در کل شهر 140 بود؛ اما باید گفت در نقاطی مثل میدان آزادی این آلودگی در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار داشت که این میزان آلودگی برای روز جمعه بی‌سابقه بود.

رشیدی سال 85 و 86 را بهترین سال‌های تهران از نظر پاکی هوا دانست و اظهار داشت: در این سال‌ها تهران کمتر شاهد پایداری هوا بود و به همین دلیل تنها در برخی ایستگاه‌ها، هوا در شرایط ناسالم و آلوده قرار داشت، اما این شرایط امسال رخ نداد و شرایط پایدار هوا و تولید مداوم آلودگی منجر به آلوده شدن شدید هوا در بسیاری از روزهای پاییز شد.

او در پایان، خبر از تشکیل جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در ساعت 8 صبح امروز در استانداری داد تا در این جلسه به وضعیت آلودگی هوا رسیدگی شود.

در انتظار روزهای بحرانی

از سوی دیگر المیرا ایلیاتی نیز در این‌باره به خبرنگار ما گفت: اگر چه آلودگی هوا در روزهای تعطیل در تهران بی‌سابقه نیست، و در سالیان گذشته نیز موارد مشابهی وجود داشته است، اما قطعا این وضعیت در روزی که هوا نسبتا ناپایدار بود و وارونگی دمای چندانی نیز وجود نداشت، کم‌سابقه و نگران‌کننده است.

این اقلیم‌شناس افزود: شرایط اقلیمی دهه هشتاد که عمدتا همراه با ناپایداری مداوم هوا در زمستان و کاهش شدت وارونگی دما بود، باعث شد انگیزه و تمرکز نهادهای مسئول برای مقابله با آلودگی هوای تهران کم شود، در حالی که شرایط سال‌جاری نشان می‌دهد که تهران از این نظر به مرز‌های بحرانی نزدیک می‌شود.

ایلیاتی اضافه کرد: وقتی در شرایط ناپایداری هوا و در کمترین وارونگی دما و در روز جمعه که تراکم ترافیک دست کم 50درصد کاهش می‌یابد، هوای تهران همچنان در وضعیت ناسالم باقی می‌ماند، دور از انتظار نیست که در هفته‌های در پیش رو هوا با گذر از وضعیت «اضطرار» به وضعیت بحران رسیده و مسئولان را وادار به تعطیل‌کردن شهر کند.

کد خبر 71580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز