جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در آستانه هفته هوای پاک، گفت:

 جدیدترین اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد میزان  آلاینده‌های هوای تهران 10 برابر استانداردهای جهانی است.

دکتر یوسف رشیدی در گفت‌وگوبا ایسنا، افزود: شاید وقتی صحبت از آلودگی هوا به میان می‌آید تمام ذهنها به سوی آلاینده‌هایی نظیر منوکسیدکربن، ذرات معلق، اکسیدهای ازت و گوگرد و ازن معطوف شود، اما در میان این آلاینده‌ها، بحث آلاینده‌های خاص بسیار مهم است چرا که این آلاینده‌ها از نظر سلامتی اثرات بسیار سوئی بر انسان دارند.

وی تصریح کرد: اغلب آلاینده‌های خاص قابلیت تجمع در بافت‌های بدن را دارند و به همان سرعت که جذب بدن می‌شوند، قابل دفع نیستند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به این که در تهران نیز در حال حاضر برخی از آلاینده‌های خاص نظیر هیدروکربنهای آلاینده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا در حال اندازه‌گیری است بر لزوم توجه، اندازه‌گیری و کنترل این آلاینده‌ها تاکید کرد و افزود: «1 و 2 بوتادین» نیز یکی از آلاینده‌هایی است که معمولا در مناطق صنعتی (صنایع پتروشیمی) وجود دارد، اما در مناطق شهری نیز در صورتی که کنترل برای بخارات بنزین صورت نگیرد و به دلیل احتراق‌های ناقص وجود خواهد داشت.

وی با بیان این که حد مجاز آلاینده «1 و 2 بوتادین» توسط سازمان بهداشت جهانی 02/1ppb در سال دیده شده است، گفت: جدیدترین اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد میزان این آلاینده در ایستگاه‌های شهری ری و گلبرگ 9/8ppb، اقدسیه 4/8، پارک رز 3/4 و ژئوفیزیک 5/1ppb است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: از اثرات مهم این آلاینده نارسایی در کبد و کلیه، تولید مثل و سرطان ذکر شده است.

وی در عن حال گفت: مسئولان باید هرچه سریعتر در این خصوص اقدامی جدی انجام دهند.

کد خبر 73070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز