آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی خواستار واگذاری نظارت بر اماکن مقدسه اسلامی مکه و مدینه به نمایندگانی از سرتاسر جهان اسلام شد.

این مرجع تقلید این مطلب را هفته گذشته و در دیدار دبیرکل و هیأت اجرایی حزب مؤتلفه اسلامی مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، کشور با 2 چالش مهم مواجه است و مسئولان باید مراقب آن باشند، اظهار داشت: دشمنان نفوذی و فرقه وهابیت افراطی از موضوعاتی است که حساسیت و دقت بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

مکارم شیرازی نفوذی کارکردن در سیاست و حرکت گروه‌ها و وهابیون تند‌رو را خطرات عمده تهدید‌کننده کشور عنوان کرد و افزود: امسال در حج تمتع وهابیون تندرو نوشته‌هایی را بر ضد‌غدیر و برنامه‌های زندگی حضرت زهرا(س) تهیه و در بین حجاج توزیع کردند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: تا کی باید نشست و نگاه کرد که آن اماکن مقدسه‌ای را که متعلق به همه مسلمانان است، عده‌ای محدود اداره کنند و هر اهانتی که می‌خواهند به مقدسات اسلام و مسلمین انجام دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم همچنین اظهار داشت: باید نامه‌ای برای مسلمانان نوشت و درخواست کرد تا اگر دولت عربستان نتوانست جلوی فعالیت این گروه را بگیرد، گروهی از جهان اسلام انتخاب و نظارت بر اماکن مقدسه را به آنها واگذار کرد.

وی تاکید کرد: خانه خدا در مکه و مضجع پیامبر(ص) در مدینه متعلق به همه مسلمین است و نباید تنها به تریبونی برای تبلیغ افکار وهابیت تبدیل شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اقدامات ناشایست گروه‌های تندرو خاطرنشان کرد که این گروه‌ها علاوه بر اهانت به شیعیان، به اهل تسنن نیز توهین می‌کنند.

از جمله اقدام‌های انجام شده گروه‌های افراطی در موسم حج امسال، توزیع رایگان کتابی توسط وهابیون سعودی در بین‌الحرمین درمیان حجاج فارسی زبان بود که در آن واقعه عید غدیرخم توسط مؤلف وهابی آن رد شده است‏.‏

سال‌های پیش‌تر از این نیز آیت‌الله مکارم شیرازی در فتوایی، از عربستان سعودی خواسته بود تا از مدفون کردن قربانی‌های حجاج خودداری و گوشت قربانی‌های انجام شده را به کشورهای فقیرمسلمان بدهند که این پیشنهاد مورد پذیرش دولت سعودی قرارگرفت و اجرایی شد.

کد خبر 71583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز