چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
۳۳ نفر

چند ماهی است شهروندان سیزدهمین تکه پایتخت با حضور در فلکه دوم نیروی هوایی می‌توانند در ازای تحویل پسماند خشک خود، مواد شوینده فله‌ای دریافت کنند.

پسماند مارکت

همشهری آنلاین - پروانه بهرام‌نژاد: روی ساختمان یک طبقه‌ای شیروانی‌دار، در دل فلکه دوم نیروی هوایی که بر بلندایش پرچم ایران جا خوش کرده، تابلویی قرار دارد که «تحویل پسماند خشک = دریافت کالا و ملزومات» زیر اسم پسماند مارکت نوشته شده و پنجره‌ای رو به آبنمای میدان دارد که هر روز به روی مراجعان باز می‌شود تا از آنجا مرکز معاوضه کالا باشد آن هم کالاهایی از نوع دورریختنی و پسماند. این «پسماند مارکت» که اردیبهشت ماه امسال برای مبادله زباله خشک با انواع کالا فعالیتش آغاز شده، حالا مرکز دادوستد شهروندان و دست‌اندرکاران مدیریت شهری است که در قبال دریافت پسماندهای خشک آنها کالاهای مورد نیازشان را انتخاب و بدون پرداخت پول تهیه می‌کنند.

خواندنی‌ها بیشتر را اینجا دنبال کنید

از تن ماهی و آب‌میوه تا موادبهداشتی‌

داخل ساختمان و از پشت نرده‌های پنجره نسبتا کوچک، چند قفسه در کنار دبه‌های بزرگ چند لیتری و یخچال به چشم می‌آید. هر دبه آبی رنگ مخصوص یک ماده شوینده است که پشت سرش قیمت هر کیلوی موادشوینده نوشته شده و در کنار دست آنها و روی قفسه‌ها و داخل یخچال شیشه‌ای پیش‌رو نیز تن ماهی، آب معدنی، تخمه و آجیل بسته‌بندی، قند، شکر، بستنی، بیسکوئیت، انواع نوشیدنی و...دیده می‌شود. «احسان خیراتیان صفائی» معاون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۳درباره فعالیت اینجا بیشتر توضیح می‌دهد: «پسماند مارکت با تنوع بالای محصولات که شهروندان در ازای تحویل پسماندهای خشک خود از اقلام موجود بهره‌مند شوند، می‌تواند اقدامی موثر در جلب مشارکت شهروندان و ایجاد علاقه‌مندی به تفکیک پسماندها و کاهش آنها باشد. از این رو در کنار این محصولات و کالاها، موادشوینده فله‌ای (سیناکس) نیز برای اولین بار در این هایپر پسماند توزیع می‌شود.»

زباله و ظرف بیار، شوینده لیتری ببر!

موادشوینده کیلویی

در کنار پنجره ساختمان چند برگه اطلاع‌رسانی نصب شده که روی یکی از آنها آمده: «با حذف بسته‌بندی تا ۵۰ درصد هزینه را نمی‌دهی. هزینه بطری، در، لیبیل وکارتن نده و با این کار به محیط‌زیست هم بیشتر کمک می‌کنی.» متصدی پسماند مارکت دراین‌باره می‌گوید:«در این طرح شهروندان هر بار پسماندهای خشک خود را می‌آورند و وزن و متناسب با جنس آن قیمت‌گذاری و مبلغ در نتیجه مقابل نامشان نوشته می‌شود. بعد از رسیدن به حدی از مبلغ، می‌توانند موادشوینده مورد نیاز خود را را در ظرفی که دوست دارند، بریزند و ببرند.این طرح به نفع مردم و کمک به محیط‌زیست است.»

معاون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۱۳ هم می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های متفاوت این پسماند مارکت، عرضه انواع موادشوینده مایع دستشویی، لباسشویی، ظرفشویی و پاک کننده چند منظوره به صورت فله‌ای است و شهروندان می‌توانند با ظرف‌های خالی که در خانه دارند، برای دریافت این محصولات به پسماند مارکت مراجعه و با تحویل پسماند خشک، موادشوینده را با نصف قیمت و بدون تولید پسماند اضافی تهیه کنند.»

براساس قیمت نصب شده روی دیوار، مایع دستشویی و ظرفشویی لیتری ۲۵هزار تومان و  قیمت مایع لباسشویی۴۰ هزار تومان است. همچنین مبلغ مدنظر برای هر لیتر مایع پاک کننده چند منظوره سطوح هم ۳۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

او ادامه می‌دهد: «به طور میانگین در این مجموعه ۹۰۰ کیلوگرم در ماه پسماند خشک از شهروندان دریافت می‌شود.»

زباله و ظرف بیار، شوینده لیتری ببر!

کی و کجا بروید؟

این مجموعه که با هدف کمک به محیط‌زیست در منطقه ۱۳ راه‌اندازی شده، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۷ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ میزبان مراجعان است.

البته این پسماند مارکت جمعه‌ها به صورت چرخشی فعالیت دارد. این پسماند مارکت در خیابان پیروزی، خیابان پنجم، ضلع شمال فلکه دوم نیروی هوایی مستقر است.

کد خبر 715747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha