«روز جهانی سلامت روانی» هر سال در ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) برگزار می‌شود تا آگاهی نسبت سلامت روانی در سراسر جهان بالا برده شود و اقداماتی برای حمایت از افرادی که مشکلات روانی دارند، انجام شود.

mental health

به گزارش همشهری آنلاین از هر هشت نفر از مردم جهان یک نفر به مشکلات سلامت روانی مبتلا است. پاندمی کووید-۱۹ به تنهایی باعث افزایش ۲۵ درصدی در شیوع افسردگی و اضطراب در سراسر جهان شد. این پاندمی به گفته سازمان جهانی بهداشت باعث ایجاد بحرانی جهانی برای سلامت روانی شد و این در حالی است که به خصوص در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط خدمات، مهارت‌ها و اعتبار مالی برای سلامت روانی دچار کمبود است و بسیار کمتر از حد مورد نیاز است.

سازمان جهانی بهداشت علاوه بر اضطراب و افسردگی ناشی از پاندمی کرونا به نابرابری اجتماعی و اقتصادی فزاینده، منازعات مداوم، خشونت و اضطرارهای بهداشت عمومی که بر کل جمعیت‌ها اثر می‌گذارند، پیشرفت به سوی ارتقای بهزیستی را مانع می‌شوند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دست کم ۸۴ میلیون نفر در منازعه‌ها و بلایای طبیعی در سال ۲۰۲۱ مجبور به جابه‌جایی شدند و خدمات بهداشت روانی به شدت دچار اختلال شده‌اند و شکاف درمانی برای عوارض بهداشت روانی گسترش یافته است.

ارقام سازمان حهانی بهداشت نشان می‌دهند افراد مبتلا به عوارض بهداشت روانی به طور زودرس- تا ۲۰ سال زودتر از زمان میانگین- به خاطر عوارض جسمی قابل‌پیشگیری می‌میرند. این افراد همچنین با احتمال بیشتری ممکن است در برخی از کشورها معرض نقض شدید حقوق بشر، تبعیض و انگ‌زنی قرار گیرند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که حدود ۱۲ میلیارد روز کاری در هر سال به علت افسردگی و اضطراب از دست می‌رود که هزینه یک تریلیون دلاری برای اقتصاد جهانی دارد. حتی در کشورهایی که کمک‌های لازم در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، انگ‌زنی و تبعیض ممکن است مانع از دریافت مراقبت‌های لازم بوسیله بسیاری از آنها شود.

هدف توسعه پایدار سلامت مناسب و بهزیستی سازمان ملل خواستار آن می‌شود که ۸۰ درصد کشورها تا سال ۲۰۳۰ خدمات بهداشت روانی را مراقبت‌های اولیه بهداشتی تلفیق کنند. با این حال داده‌های منتشرشده بوسیله سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که فقط ۲۵ درصد کشورها سیستمی برای تحقق این هدف دارند.

کمک به سلامت روانی نوجوانان و جوانان

افراد کم‌سن به خصوص در معرض خطر مشکلات سلامت روانی قرار دارند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تقریبا از هر هفت نوجوان ۱۰ تا ۱۹ ساله یک نفر دچار شکلی از عوارض سلامت روان است. خودکشی پنجمین علت شایع مرگ در این گروه سنی است- هر سال ۴۵۸۰۰ نوجوان یعنی هر ۱۱ دقیقه یک نفر به علت خودکشی می‌میرند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین می‌گوید تقریبا یک نفر از هر پنج فرد ۱۵ تا ۲۴ ساله در یک نظرخواهی جهانی در اغلب اوقات احساس افسردگی داشتند و علاقه‌ای به انجام کاری نشان نمی‌دادند. گزارش بنیاد بهداشت روانی بریتانیا نشان می‌دهد که نیمی از عوارض سلامت روان تا ۱۴ سالی و ۷۵ درصد آنها تا ۲۴ سالگی استقرار پیدا می‌کنند.

روز و هفته سلامت روان

سازمان جهانی بهداشت هر سال از سال ۲۰۱۳ کارزاری جهانی را برای «روز جهانی سلامت روان» ترتیب داده است. «فدراسیون جهانی سلامت روانی (WFMH) (یک سازمان بین‌المللی شامل متخصصان رشته‌های گوناگون و نیز  شهروندان داوطلب و بیماران پیشین) برای این روز در سال ۲۰۲۲ مضمون «سلامت روانی برای همه را به اولویت جهانی بدل کنید» را انتخاب کرده است.

در ایران نیز هفته سلامت روان از ۱۸ تا ۲۴ مهر برگزار می‌شود و این عناوین به هر یک از روزهای این هفته داده شده است: 

- دوشنبه ۱۸ مهر، نقش سیاست‌گذاران بر تحقق عدالت در سلامت

- سه‌شنبه ۱۹ مهر، نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه، رویکردی عدالت محور برای دسترسی به خدمات سلامت روان

- چهارشنبه ۲۰ مهر، سلامت روان و بهزیستی همگانی در دوران پساکرونا

- پنج‌شنبه ۲۱ مهر، تأثیر روابط سالم والدین و فرزندان در تحکیم خانواده

جمعه ۲۲ مهر، سلامت معنوی و پیشگیری از بیماریهای روانپزشکی

- شنبه ۲۳ مهر، نقش سازمان های مردم‌نهاد و انجمن‌های علمی در ارتقای سلامت روان و بهزیستی جامعه

- یکشنبه ۲۴ مهر، خودمراقبتی و نقش آن در ارتقای سلامت روان جامعه

کد خبر 711036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha