همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران سیاست‌های کلی برنامه 5 ساله شهرداری را که تا پایان سال به تصویب می‌رسد اعلام کرد.

واعظ مهدوی گفت: درآمدهای سال آینده شهرداری تهران بیشتر از میزان پیش‌بینی شده نمی‌شود و باید در روند افزایش تدریجی درآمدها ثبات داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به محقق نشدن قانون در مورد درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، احتیاجی به رشد جهشی درآمدها نداریم و به عکس معتقدیم که حرکت به سمت درآمدهای پایدار در شهر تهران، حساسیت‌های خاصی دارد و باید تدریجی و طبیعی باشد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود، تهیه برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران که قرار است تا پایان سال کامل شود را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این برنامه، اولین برنامه میان مدت در دوران عملکرد شهرداری تهران است که تنظیم شده و مراحل قانونی تصویب را می‌گذراند.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهردار تهران افزود: پیش از این، فعالیت‌هایی در زمینه برنامه‌ریزی شهری شامل برنامه تهران 80 و برنامه راهبردی شهر تهران تهیه شده بود،‌ اما هیچ‌کدام از آن‌ها تبدیل به سند یا لایحه نشده بود.

وی اضافه کرد: تهران را می‌توان با روزمرگی و مقطعی هم اداره کرد، اما این برنامه‌ریزی مورد قبول ما نیست و به دنبال برنامه‌ریزی میان و بلندمدت هستیم و منطق برنامه پنج‌ساله تاکید می‌کند که شهر را نمی‌توان بی‌برنامه اداره کرد.

واعظ مهدوی تاکید کرد: برخی بر این نظر تاکید دارند که اداره امور شهر در بسیاری از موارد با روزمرگی و مسایل فوری و جاری زندگی مردم ارتباط دارد و نمی‌توان برنامه‌ریزی مشخصی برای آن داشت، اما معتقدیم که این نظر هیچ منافاتی با برنامه‌ریزی برای شهر ندارد.

وی گفت: مطالعات این طرح از سال 80 آغاز شده و با توجه به انجام مطالعات کالبدی و فضایی شهر توجه زیادی به نقاط ضعف و قدرت این طرح شده است.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهردار تهران خاطر نشان کرد: برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران ویژگی‌های برنامه‌ریزی‌های شهری را دارد و در قالب چهار برنامه میان مدت عملیاتی می‌شود و در آن زیرساخت‌های شهری مورد تاکید قرار گرفته‌اند.

وی با بیان این مطلب که این برنامه مشتمل بر 161 ماده و 15 فصل است، اظهار کرد: مواردی نظیر هویت شهر و محله، احساس افتخار و غرور از زندگی در شهر و ایرانی بودن توسعه فرهنگی شهر، توانمندسازی اجتماعی، دفاع از حقوق شهروندی و حقوق متقابل در کنار توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی و اجرایی در این برنامه پیش‌بینی شده است.

واعظ مهدوی بیان کرد: در واقع این برنامه الزاماتی دارد و مطالعات حوزه‌های مختلف در قالب طرح‌های جامع تهیه شده و در مجموع برای برنامه پنج‌ساله مورد استفاده قرار می‌گیرد و این طرح‌ها در راستای هم و متناسب با یکدیگر طراحی می‌شوند.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در حوزه فنی و عمرانی، نظام برقراری مناقصات، رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکار و پرداخت به آن‌ها بررسی و کارشناسی شده است و در کنار آن شهرداری تهران مکلف شده، تا فضای کسب و کار در شهر تهران را بهبود بخشد.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهردار تهران یادآورشد که هر یک از این طرح‌های جامع زیرمجموعه برنامه پنج‌ساله، زمان‌بندی مشخصی برای تهیه دارند و باید قبل از بررسی نهایی برنامه آماده و به تصویب رسیده باشد.

وی عنوان کرد: برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران مقطعی از طرح جامع بیست ساله تهران است و در عین حال بودجه 88 شهرداری تهران نیز طبق بخشنامه بودجه مورد نظر بررسی می‌شود و الزامات و تکالیف را در آن تعیین می‌کنیم و در نتیجه بودجه‌های سالانه را به برنامه پنج‌ساله وصل خواهیم کرد و برنامه نیز به طرح جامع وصل خواهد شد.

واعظ مهدوی همچنین اظهار کرد که در بخش عمرانی بودجه 88، کلیه پروژه‌های عمرانی، پیوست اجتماعی و محیط زیست خواهند داشت تا پیامدهای اجرای پروژه‌ها محاسبه و به حداقل ممکن برسد.

وی یادآورشد: پروژه‌های عمرانی و اجرایی شهرداری در سال 88 مقطعی و منفصل نخواهد بود، اما در برخی از پروژه‌ها به دلیل ماهیت امور روزمره شهرداری برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت خواهیم داشت.

کد خبر 71094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز