گروه شهری: شهر تهران با دیگر شهرهای دنیا از نظر اخذ کمک‌های دولتی فاصله 25 درصدی دارد

قائم‌مقام معاونت مالی واداری شهرداری تهران گفت: در اکثر کلانشهرهای جهان و حتی آسیا که نه وسعت و نه جمعیت و نه چالش‌های شهر تهران را دارند، 30درصد هزینه‌هایشان از طریق بودجه دولت تامین می‌شود، در حالی که ما تنها 5 درصد کمک دولت را داریم.

به گفته ناصر امانی، شهرداری تهران تلاش می‌کند این فاصله را با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخل و خارج کشور و حتی فاینانس از سیستم‌های مالی جهان کم کند.

وی خاطرنشان کرد: با شفاف شدن صورت‌های مالی شهرداری تهران و گزارش‌های مالی که ماهانه به استحضار مردم می‌رسانیم از سیستم‌های حسابداری جهان تقاضا کرده‌ایم تا وضعیت مالی شهرداری تهران را حسابرسی کنند.

امانی افزود: اگر بتوانیم در این حسابرسی جهانی رتبه خوبی بگیریم، در این صورت امضای شهردار تهران از نظر اعتبار مالی با یک مؤسسه مالی بین‌المللی مطابقت پیدا می‌کند و به راحتی می‌توانیم از مؤسسات مالی جهانی وام بگیریم و پروژه‌ها ی عمرانی شهری را فعال‌سازیم.

وی ادامه داد:سیاست شورای شهر و شهرداری تهران همیشه این بوده که عوارض شهرداری را از حالت ناپایدار خارج کرده و به یک ثبات برسانیم تا بتوانیم برنامه‌های عمرانی و توسعه شهر را تحقق سازیم که به همین دلیل شهرداری تهران امسال سعی کرد ضمن کاهش عوارض ناپایدار، عوارض پایدار را نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش دهد.

وی در توضیح این مطلب گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی کشور و بالا و پایین شدن درآمد مردم در عوارض و برنامه‌های شهرداری تهران تاثیرگذار است، به همین دلیل سیاست تشویق شهروندان در مشارکت و عمران و آبادانی شهر در دستور کار شهرداری قرار گرفت و عوارض کسب و پیشه و پسماند به‌عنوان یکی از محورهای عوارض پایدار مورد نظر شهرداری قرار گرفت و موفق شدیم میزان اخذ عوارض ناپایدار را کاهش و میزان عوارض پایدار را افزایش دهیم.

امانی ادامه داد: با فراخوان ما و مصوبه شورای شهر بدون اینکه فشاری روی مردم باشد، 500 هزار خانوار تهرانی به‌صورت داوطلبانه عوارض نوسازی، کسب و پیشه و پسماند واحد خود را به‌صورت یکجا پرداخت کردند که ما نیز برای قدردانی از آنها تصمیم به اهدای جوایز نفیسی از جمله آپارتمان، خودرو و... به آنها گرفتیم که مراسم قرعه کشی آن چندی پیش برگزار شد.

به گفته قائم مقام معاونت مالی و اداری شهرداری تهران، پرداخت به موقع عوارض به‌تعبیری کمک به آبادانی شهر است و اگر به‌دنبال توسعه یافتگی هستیم بخشی از آن مربوط به همین عوارض است.

کد خبر 72231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز