جمعه ۲۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

علاءالدین بروجردی * تکمیل و ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در سال‌های اخیر، دستخوش اتفاقات زیادی بوده که راه‌اندازی این نیروگاه را با تاخیر مواجه کرده است؛

به‌ویژه آنکه ایران در مسیر راه‌اندازی این نیروگاه، بارها شاهد کارشکنی‌های طرف قرارداد خود، تحت‌تأثیر لابی‌ها و فشارهای غرب بوده است.

پس از طی مراحل مقدماتی ساخت نیروگاه بوشهر، معضل اصلی راه‌اندازی این نیروگاه در 2 یا 3 سال اخیر انتقال سوخت بوده است. انتقال سوخت به نیروگاه بوشهر با توجه به رویکرد سیاسی غرب با حساسیت‌ها و مخالفت‌هایی مواجه شده بود که خوشبختانه این معضل نیز حل شده و به‌نظر می‌رسد از مرحله تردید در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر عبور کرده‌ایم. 

به استناد گزارش‌های مسئولان نیروگاه بوشهر، این نیروگاه در سال آینده برای راه‌اندازی آماده است و چنانچه مشکل خاصی پیش نیاید، براساس زمان‌بندی، متخصصان که در حال نهایی کردن نصب قطعات هستند و در مرحله بعدی میله‌های سوخت در جایگاه خود قرار خواهد گرفت.  آنچه که در این بین از اهمیت خاصی برخوردار است، بومی کردن دانش و متخصصان نیروگاه است.

براساس گزارش‌ها، در حال حاضر صدها مهندس ایرانی که دوره‌های تخصصی لازم را دیده‌اند، عملا در حال جایگزین شدن کارشناسان روسی هستند و این خود افق روشنی را برای صنعت هسته‌ای ایران ترسیم می‌کند و امید است با این روند تا قبل از پایان سال آینده شاهد قرار گرفتن نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران در مدار برق کشور باشیم.

* رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 71051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز