پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال عارضه‌اس ایت که در آن دو لت دریچه میترال که بین دهلیز چپ و بطن قلب قرار دارد، هنگام بسته شدن به طرف داخل دهلیز چپ برجسته می‌شوند.

MVP

دریچه میترال که بین دهلیز چپ و بطن چپ قلب قرار دارد و دارای دو لت است، طوری طراحی شده است که فقط اجازه جریان یک طرفه خون از دهلیز به سوی بطن را بدهد و مانع بازگشت خون به طرف دیگر شود.

در افرادی که پرولاپس دریچه میترال (MVP) یا نشانگان بارلو دارند، این دو لت دریچه شکل منظمی ندارند و به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند و گاهی یک لت یا هر دولت دریچه به درون دهلیز چپ افتادگی پیدا می‌کنند. شایع‌ترین علت پرولاپس دریچه میترال این است که لت‌های دریچه به طور غیرطبیعی شل‌وول و انعطاف‌پذیر هستند. زمینه ژنتیکی و ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های بافت همبند ممکن است باعث این اختلال در لت‌های دریچه میترال شوند.

پرولاپس دریچه میترال قلب

در برخی از موارد هم ممکن است مقدار اندکی خون از میان لت‌های دریچه نشت کند و باعث ایجاد صداهای غیر معمول یا «سوفل قلبی» شود که در سمع قلب بوسیله پزشک شنیده می‌شود.

پرولاپس دریچه میترال در اغلب موارد بی‌خطر است و اغلب افرادی که دارای آن هستند از وجود آن بی‌خبر هستند و تاثیری هم بر سلامت‌شان ایجاد نمی‌شود. فقط درصد اندکی از افراد دارای MVP  نیاز به درمان دارند.

در اغلب موارد MVP به طور اتفاقی هنگام یک معاینه فیزیکی معمول در سمع قلب با گوشی پزشکی کشف می‌شود. گاهی افراد دارای این عارضه از تپش قلب، ناراحتی در قفسه سینه و خستگی شکایت می‌کنند.

پزشک در صورتی که «سوفل قلبی» در سمع قلب بشنود، انجام اکوکاردیوگرافی راتوصیه می‌کند که در آن از امواج مافوق‌صوت یا اولتراسوند برای ارزیابی وضعیت دریچه‌های قلب و رخ دادن احتمالی نشت خون از دریچه هنگام بسته شدن آن استفاده می‌شود. همچنین پزشک ممکن است انجام ام‌آرآی قلب را توصیه کند.

پرولاپس دریچه میترال در اغلب موارد نیازی به درمان ندارد. البته پزشکان ممکن است بر اساس ارزیابی‌اش از میزان خطر در بیماران برای پیشگیری از عوارض احتمالی در بیماران درمان‌هایی را تجویز کنند. در موارد نادری که عارضه اختلال جدی ریتم ضربان قلب ایجاد می‌شود یا در مواردی که نشت قابل‌توجه خون از دریجه وجود دارد، درمان ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 710454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha