همشهری‌آنلاین: دکتر فتوحی، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اعلام اینکه هر ساله 800 پروژه تحقیقاتی در این دانشگاه انجام می‌شود بر ضرورت هدفمند و روان سازی پژوهش در دانشگاه به منظور ایجاد زمینه‌های مناسب برای ارائه طرح‌های تحقیقاتی تاکید کرد

دکتر فتوحی در مصاحبه‌ای، با بیان اینکه برخی از  مراکز تحقیقاتی دانشگاه جزء مراکز تحقیقاتی منحصر به فرد در کشور هستند، افزود: 47 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه در حال فعالیت هستند که برخی از این مراکز از جمله مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی، مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی و مرکز تحقیقات اعتیاد از مراکز تحقیقاتی منحصر به فرد در کشور محسوب می‌‌شوند. همچنین مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم و مرکز تحقیقات گوارش و کبد نیز از جمله مراکز تحقیقاتی در دانشگاه هستند که بیشترین سهم تولید علمی را در کشور برعهده دارند.

وی با اشاره به سهم دانشگاه در تولیدات علمی کشور گفت: 30 درصد تولیدات علمی در حوزه پزشکی و بیش از 10 درصد تولیدات علمی کشور بر عهده دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

دکتر فتوحی از دانشکده‌ها، مجموعه‌ اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه به عنوان پتانسیل‌های علمی و پژوهشی دانشگاه یاد کرد و گفت: در چند سال اخیر تولیدات علمی این دانشگاه بیشترین رشد را در میان دانشگاه‌های دیگر داشته است که کسب این توفیق مرهون تلاش مجموعه اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه است.

معاون پژوهشی دانشگاه همچنین رشد تولیدات علمی دانشگاه در چند سال اخیر را مقایسه کرد و گفت: تولیدات علمی دانشگاه در سال 2007 در مقایسه با سال 2006 از نظر تعداد مقالات ثبت شده در ISI و مدلاین حدود 50 درصد رشد داشته است. وی افزود: اکنون سرانه تولید مقاله دانشگاه در ISI به بیش از یک مقاله به ازای هر عضو هیات علمی رسیده است. این درحالی است که در سه سال گذشته رسیدن به این رشد علمی برای دانشگاه ما یک هدف بود که خوشبختانه امروز موفق شدیم به این هدف دست پیدا کنیم به طوری که هر عضو هیات علمی دانشگاه به طور متوسط حداقل یک مقاله را درISI  و مدلاین تولید می‌کند.

دکتر فتوحی با بیان این مطلب افزود: در سطح کلان، سرانه تولید مقالات داخلی و خارجی دانشگاه به بیش از 2 مقاله به ازای هر عضو هیات علمی رسیده است که این امر موید رشد علمی مقالات دانشگاه در چند سال اخیر است.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های استراتژیک دانشگاه در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: روان سازی فرآیند‌های پژوهشی یکی از برنامه‌های استراتژیک دانشگاه است که در آن توجه ویژه‌ای به بحث فناوری اطلاعات شده به طوری که تمامی فرآیندهای دریافت اطلاعات، داوری، عقد قرارداد و نظارت بر طرح‌های پژوهشی از سال 85 به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

وی همچنین بررسی تمامی طرح‌های پژوهشی در کمیته اخلاق پزشکی و استفاده از الگوریتم‌ برای فرآیند نظارت بر طرح‌های تحقیقاتی را نیز از دیگر برنامه‌های دانشگاه برای روان سازی طرح‌های پژوهشی برشمرد.

دکتر فتوحی هدفمندسازی پژوهش در دانشگاه را نیز از دیگر برنامه‌های استراتژیک پژوهشی دانشگاه عنوان کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم که اعتبارات پژوهشی دانشگاه را به سمت مراکز تحقیقاتی و محققان با پتانسیل بالای پژوهشی سوق دهیم در عین حال حمایت ویژه‌ای از افرادی که اولین پروژه پژوهشی خود را ارائه می‌کنند، تعداد مقالات بیشتری دارند و یا دارای سابقه خوبی در انجام پژوهش‌های قبلی خود هستند از طریق اعلام گرنت‌های پژوهشی می‌نماییم.

وی با اشاره به تدوین نقشه علمی دانشگاه افزود: به منظور هدفمندسازی طرح‌های پژوهشی دانشگاه و در راستای تدوین نقشه جامع علمی کشور، در حال تدوین نقشه علمی دانشگاه نیز هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاسیس مراکز تحقیقاتی جدید، حمایت از مراکز تحقیقاتی که حوزه کار آن ها دارای اولویت است و توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت را نیز از دیگر برنامه‌های این دانشگاه در راستای هدفمندسازی فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برشمرد.

دکتر فتوحی همچنین فراهم سازی فرصت‌های متعادل برای پژوهشگران را یکی دیگر از برنامه‌های استراتژیک دانشگاه معرفی نمود و گفت: در راستای این برنامه، واحد علم سنجی دانشگاه به طور مداوم وضعیت محققین دانشگاه را رصد و آنان را تشویق می‌کند. وی افزود: اعلام گرنت‌های پژوهشی از قبیل گرنت اولین مقاله، اولین پروپوزال و گرنت ارائه 6 مقاله در سال از جمله‌ برنامه‌هایی هستند که به منظور تشویق پژوهشگران در دانشگاه در نظر گرفته شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه به ایجاد فرصت متعادل پژوهشی برای اعضای هیات علمی بالینی دانشگاه اشاره کرد و گفت: امیدواریم تاسیس واحد توسعه تحقیقات بالینی در بیمارستان‌ها فرصتی را فراهم کند تا اعضای هیات علمی بالینی نیز به فعالیت‌های پژوهشی بپردازند.
وی حمایت از پایان‌نامه‌ها و توجه به پژوهش‌های دانشجویی در قالب اختصاص گرنت‌های پژوهشی به آنان را نیز از دیگر برنامه‌های دانشگاه در راستای فراهم سازی فرصت‌های متعادل برای پژوهشگران یاد کرد.

دکتر فتوحی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص طرح ترجمان دانش در دانشگاه توضیح داد و گفت: ما در دانشگاه تلاش می‌کنیم نتایج پژوهش‌ها و فرایند انتقال دانش را به مخاطبین اعم از متخصصین رشته‌های مختلف و مدیران نظام سلامت برسانیم. وی افزود: به این منظور پروژه‌ای در دانشگاه در حال اجراست که فاز دوم آن از تابستان 87 شروع شده است. در این فاز، به مدت 2 سال مجموعه‌ای از مداخلات برای روان سازی فرآیند انتقال دانش انجام می‌شود و بعد از پایان دو سال نیز  وضعیت دانشگاه را مجددا  ارزیابی می‌کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی رتبه بندی مراکز تحقیقاتی کشور اشاره کرد و گفت: 6 سال است که وزارت بهداشت هر ساله عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی کشور را براساس شاخص‌ تولید علم (تعداد مقالات منتشر شده)، پروژه‌های پژوهشی، توسعه پژوهش از قبیل برگزاری کارگاه‌ها و سمینارها و داشتن برنامه‌های استراتژیک مشخص، ارزیابی و رتبه بندی می‌کند که در این رتبه بندی مراکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین سهم را در اختصاص رتبه‌های برتر برعهده دارند.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران اشاره کرد و گفت: امسال از 24 آذر به مدت سه روز نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دو دانشگاه به طور مشترک در محل نماز جمعه پردیس دانشگاه برگزار می‌شود که در این نمایشگاه تمامی دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و قطب‌های علمی دو دانشگاه دستاوردهای پژوهشی خود را ارائه می‌کنند.

دکتر فتوحی با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: برگزاری این نمایشگاه علاوه بر ایجاد زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های مشترک و معرفی پتانسیل‌های پژوهشی دو دانشگاه به یکدیگر، فرصت خوبی را فراهم می‌کند تا پتانسیل‌های پژوهشی دانشگاه به نهادهای خارج از دانشگاه نیز از جمله وزارت بهداشت، وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی و... و محققان کشور معرفی شود

کد خبر 70882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز