یک بررسی جدید در میان سالمندان آمریکایی بر خلاف انتظار پژوهشگران نشان داد که مصرف روزانه مولتی‌ویتامین ممکن است باجلوگیری از افت مهارت‌های فکری با افزایش سن ارتباط داشته باشد.

multivitamin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز یافته‌های کارآزمایی بالینی شامل بیش از ۲۱۰۰۰ نفر مرد و زن نشان داد کاکائو هیچ سودمندی برای مهارت‌های فکری افراد ایجاد نمی‌کند، اما مصرف روزانه مولتی‌ویتامین توانایی‌های شناختی در میان ۲۰۰۰ شرکت‌کننده را افزایش می‌دهد. همگی این افراد ۶۵ ساله و بالاتر بودند.

لورا بیکر، استاد پیری‌شناسی و پزشکی سالمندان در دانشکده پزشکی دانشگاه ویک‌فارست در کارولینای شمالی آمریکا و سرپرست این بررسی گفت:‌«نتایج ما امیدوارکننده هستند،  چرا که نشان می‌دهد یک مداخله درمانی بالقوه قابل‌دسترس، بی‌خطر و ارزان‌قیمت ممکن است یک لایه محافظتی در مقابل کاهش توانایی‌های فکری در سالمندان ایجاد کند. البته پیش از توصیه‌گسترده درباره مصرف منظم مولتی‌ویتامین به این منظور تحقیقات بیشتری لازم است.»

گروه پژوهشگران به سرپرستی بیکر دریافتند که مصرف مولتی‌ویتامین در طول یک دوره سه‌ساله با کاهشی ۶۰ درصدی در روند زوال توانایی‌های فکری ارتباط دارد. به گفته این پژوهشگران، میزان این سودمندی‌ در میان افراد دچار بیماری قلبی بیشتر بود که با توجه به اینکه این مبتلایان از قبل در معرض خطر بالاتر زوال فکری هستند، یافته مهمی است.

نکته جالب این بود که در حالیکه تمرکز اصلی این بررسی بر اثر احتمالی کاکائو بر توان مغزی بود، اما در این مورد نتیجه‌ای به دست نیامد. اما در مقابل، مصرف مولتی‌ویتامین با حفظ بهتر توانایی‌های شناختی همراه بود.

بیکر گفت این نتایج چیزی نبود که این پژوهشگران در انتظارش باشند و روشن نیست چرا مولتی‌ویتامین این اثر را داشته است. 

از نظر این پژوهشگران سالمندان مورد بررسی‌شان تغذیه کافی دریافت می‌کردند، اما سایر مشکلات پزشکی را که این افراد سالمند ممکن است به آن مبتلا باشند یا داروهایی مصرفی آنها را در نظر نگرفته بودند.

همچنین به گفته بیکر، از آنجایی که آمریکاییان به طور کلی رژیم غذایی سالمی ندارند، ممکن است مصرف مولتی‌ویتامین برخی از مواد مغذی مهم را که در رژیم غذایی این افراد وجود نداشته است، جایگزین کرده باشد.

بررسی‌های دیگری که در گذشته به ارزیابی مصرف مولتی‌ویتامین از لحاظ اثر بر توانایی‌های شناختی پرداخته‌اند، سودمندی خاصی برای آن نیافته‌اند. اما به گفته بیکر اغلب این بررسی‌های قبلی در میان مردان و زنان انجام شده است که صاحب کارهای حرفه‌ای بوده‌اند و با احتمال بیشتری رژیم غذایی‌شان سالم است.

ماریو کاریلو، کارشناس ارشد علمی انجمن آلزایمر آمریکا گفت گرچه این نتایج امیدوارکننده است، اما این انجمن مصرف مولتی‌ویتامین را برای کاهش خطر زوال فکر در سالمندان توصیه نمی‌کند.

کاریلو گفت:‌«پیش از هر توصیه‌ای، بررسی‌های مستقل تاییدکننده‌ای لازم است که در جمعیت‌های بزرگتر و متنوع‌تر انجام شده باشد. مهم این است که درمان‌ها و پیشگیری‌های آینده در همه جمعیت‌ها مؤثر باشند.»

بیکر هم یادآور شد که گروه پژوهشی‌اش قصد دارد یافته‌هایشان را در یک کارآزمایی بزرگتر در میان جمعیتی متنوع امتحان کنند.

او هم گفت که هنوز به افراد توصیه نمی‌کند که مصرف روزانه مولتی‌ویتامین را به پیشگیری از کاهش توانایی‌های فکری‌شان آغاز کنند.

بیکر گفت: «ما در موقعیتی نیستیم که این کار پژوهشی برای توصیه عمومی آماده باشد، زیرا در حال جاضر بسیاری چیزها ناشناخته هستند.»

این گزارش در ۱۴ سپتامبر در ژورنال  Alzheimer's & Dementia منتشر شده است.

کد خبر 706016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha