چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که ظاهرا حل کردن جدول کلمات متقاطع و سودوکو باعث حفاظت در برابر زوال ذهنی نمی‌شود.

crossword

تصور بر این بوده است که فعال کردن مغز در سنین بالا می‌تواند از دچار شدن افراد به زوال عقل جلوگیری کند.

اما به گزارش بی‌بی‌سی یک تحقیق جدید در اسکاتلند نشان داد گرچه افرادی که در سراسر زندگی به‌طور مرتب به فعالیت‌های فکری انجام می‌دهند، توانایی‌های ذهنی بالاتری دارند، اما از زوال عقل در آنها پیشگیری نمی‌شود.

به گفته این پژوهشگران فعالیت فکری مداوم باعث شده بود افراد در «حد بالاتر توانایی‌های شناختی» قرار بگیرند، اما بر اساس این بررسی سرعت سقوط توانایی‌های عقلی در این افراد کاهش نیافته بود.

این بررسی بر روز ۴۹۸ نفر که در سال ۱۹۳۶ متولد شده بود که از ۱۱ سالگی در یک گروه آزمایش هوش شرکت کرده بودند. بررسی فعلی هنگامی شروع شد که این افراد حدوداً ۶۴ ساله بودند و برای آزمایش حافظه و سرعت پردازش ذهنی تا پنج بار در طول یک دوره ۱۵ ساله فراخوانده شدند.

یافته‌ها نشان داد که انجام دادن مرتب فعالیت‌های حل مسئله باعث محافظت فرد در برابر زوال عقل نمی‌شود.اما با میزان‌های بالاتر توانایی ذهنی در سنین بالا ارتباط دارد.

البته این بررسی از مدل‌سازی برای یافتن ارتباط‌ها استفاده کرده بود و نمی‌تواند رابطه سببی را ثابت کند. همچنین بسیاری از شرکت‌کنندگان نتوانستند دوره بررسی را کامل کنند- برخی از بررسی خارج شدند و گروهی در طول این مدت درگذشتند.

قبلاً برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که آموزش شناختی می‌تواند برخی از جنبه‌های توانایی‌های حافظه و تفکر را به‌خصوص در افراد میان‌سال یا سالمند بهبود بخشد. بر اساس این بررسی‌ها «تمرین‌های مغزی» ممکن است به سالمندان کمک کنند که آنان وظایف روزانه‌شان را بهتر انجام دهند، اما هیچکدام از این بررسی‌ها به این نتیجه نرسیده‌اند که تمرین‌های مغزی از بیماری زوال عقل پیشگیری می‌کنند.

سال گذشته در گزارشی که «شورای جهانی سلامت مغز» منتشر کرد، توصیه شده بود که افراد به جای به اصطلاح «تمرین‌های مغزی» در فعالیت‌های تحریک‌کننده مغز مانند یادگیری ابزارهای موسیقی، طراحی و خیاطی یا باغبانی شرکت کنند. بر اساس این گزارش هر چه شخص این فعالیت‌ها را زودتر شروع کند، کارکرد مغزی‌اش در سنین بالا بهتر خواهد بود.

کد خبر 425950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha