مشاور حقوقی خانواده ژان لوک گدار، یکی از تاثیرگذارترین فیلمسازان قرن بیستم که روز سه‌شنبه در ۹۱ سالگی درگذشت، تایید کرد که او با شیوه «خودکشی با کمک» به زندگیش پایان داده است.

JLG

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لوموند پاتریک ژنره، مشاور حقوقی گدار با تایید گزارش منتشرشده در روزنامه لیبراسون گفت: «گدار با توجه به مبتلا بودنش به چندین بیماری ناتوان‌کننده به کمک قانونی برای پایان دادن اختیاری به زندگی توسل جست.»

اشکال متفاوتی از اوتانازی یا مرگ ترحم‌آمیز در سوئیس وجود دارد، از جمله اوتانازی غیر فعال (شروع نکردن درمان یا قطع درمان‌هایی که برای حفظ حیات لازم است) و خودکشی با کمک. خودکشی با کمک که به طور خاص در سوئیس درباره آن مقرراتی تدوین نشده است، اما در شرایط معینی اجازه داده می‌شود، شناخته‌شده‌ترین این روش‌ها است.

  در اساس، در سوئیس هر کسی که بر اساس «انگیزه‌های خودخواهانه» به خودکشی کسی کمک کند- مثلا با فراهم آوردن مواد کشند- بر پایه حکم دادگاه قابل‌مجازات به تا پنج سال زندان یا جزای نقدی است. اما سازمان‌هایی در چارچوب قانون کمک به خودکشی را فراهم می‌کنند، مادامی که نتوان آنها را به «انگیزه‌های خودخواهانه» متهم کرد، به کارشان ادامه می‌دهد.

کمک به خودکشی بر اساس ضوابط اخلاق پزشکی و با حمایت سازمان‌هایی انجام می‌شود که بزرگتریشان به نام Exit حدود ۱۴۰۰ نفر را در سال ۲۰۲۱ در مرگشان همراهی کردند.

خودکشی‌های با کمک در سال‌های اخیر در سوئیس از ۱۸۷ مورد در سال در ۲۰۰۳ به ۹۶۵ مورد در ۲۰۱۵ افزایش یافته است. شمار این خودکشی‌ها پس از کاهش اندکی در سال ۲۰۱۶ مجددا رو به افزایش نهاده است.

بر اساس بیانیه خانواده گدار، مراسمی رسمی برای تشییع او انجام نخواهد شد، او سوزانده خواهد شد و این کار به طور خصوصی انجام می‌شود.

گدار دهه‌ها را در انزوای نسبی در روستای رول سوئیس زندگی کرد و در آنجا به گفته تهیه‌کنندگانش در کنار همسر آن مار میویل «در آرامش در خانه درگذشت.»/

کد خبر 705680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha