سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

پس از نابسامانی‌های چند روز پیش در تردد زائران اربعین به کشور عراق، گویا اکنون با هماهنگی‌های انجام شده با دولت عراق شرایط بهبود پیدا کرده است.

راهپیمایی اربعین

به گزارش همشهری آنلاین، طبق آمار از ابتدای ماه صفر بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار زائر ایرانی برای شرکت در آیین اربعین حسینی(ع) از مرزهای اربعینی کشور خارج شده‌اند؛ این تردد که روزهای ۱۷و ۱۸شهریورماه به اوج خود رسید و به‌دلیل ازدحام جمعیت موجب بروز مشکلاتی برای زائران و بسته شدن موقت مرزها شد، حالا به شرایط عادی بازگشته است و طبق اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین، زائران می‌توانند به مرزها مراجعه کنند.

هم‌اکنون تردد در مرزهای چذابه در خوزستان، خسروی در کرمانشاه، مهران در ایلام، باشماق در کردستان و تمرچین در آذربایجان غربی روان است و فقط در مرز شلمچه به‌دلیل ازدحام اتباع دچار مشکلاتی‌هستیم. با این وجود به‌دلیل اینکه از امروز (سه‌شنبه) به‌دلیل نزدیک شدن به روز اربعین (۲۶شهریور) موج دوم زائران راهی مرزها می‌شوند، ممکن است دوباره شاهد ازدحام جمعیت باشیم.

رایزنی برای تردد سریع‌ اتباع از شلمچه 

گرچه تردد در مرزهای اربعینی کشور به حالت عادی بازگشته و ترافیک در ورودی استان‌های مرزی روان است اما مرز شلمچه که روز یکشنبه از سوی طرف عراقی بسته شده بود، با وجود بازگشایی با ازدحام جمعیت و کندی تردد مواجه است. مرز شلمچه مختص خروج اتباع کشورهای مختلف است که بخش زیادی از آنها را اتباع افغانستانی و پاکستانی تشکیل می‌دهند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه بیش از ۳۰هزار زائر خارجی اربعین در پایانه شلمچه حضور دارند، این جمعیت بالا را عامل کندی خروج زائران ایرانی در مسیر عراق اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد: از چند روز گذشته شاهد حضور اتباع به‌ویژه اتباع افغانستانی در پایانه مرزی شلمچه هستیم که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

سید مجید میراحمدی از زائران ایرانی می‌خواهد مسیر خود را به سمت چذابه تغییر دهند تا به راحتی بتوانند از مرز خارج شوند. همچنین شنیده‌ها حاکی از رایزنی صادق خلیلیان، استاندار خوزستان با طرف‌های عراقی درباره مدیریت خروج اتباع است. استاندار در بازدید روز گذشته (دوشنبه) از شلمچه عراق از مسئولان این کشور خواسته است نیروهای بیشتری برای افزایش گذرگاه‌ها و مدیریت تردد اتباع به مرز بفرستند.

تردد اتباع خارجی به‌دلیل کنترل مجوز آنها و جلوگیری از تردد اتباع غیرقانونی کندتر از تردد زائران ایرانی صورت می‌گیرد. هواشناسی خوزستان هم نسبت به وقوع باد، تندباد و گردوغبار از روز پنجشنبه خبر داده و تأکید کرده است این مخاطره جوی در مرزهای چذابه و شلمچه هم رخ خواهد داد.

ورود و خروج متوازن از مرز خسروی 

با بازگشایی مرز خسروی تردد زائران اربعین در آرامش انجام می‌شود. استاندار کرمانشاه بازگشت زائران از مرز خسروی به کشور را شبانه‌روزی اعلام می‌کند و به همشهری می‌گوید: زائران می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز از طریق مرز خسروی به کشور بازگردند.

بیش از ۲۲۰هزار نفر از مرز خسروی عازم عراق شده‌اند و ۲۵هزار نفر نیز از این گذرگاه بین‌المللی به کشور بازگشته‌اند. تعداد مواکب در مرز خسروی به اندازه کافی است و خدمات‌رسانی به زائران بدون مشکل انجام می‌شود.

بهمن امیری مقدم درباره خروج زائران از مرز خسروی نیز توضیح می‌دهد: خروج زائران از ساعت ۵ تا  ۱۸ انجام می‌شود. مدیر روابط‌عمومی استانداری کرمانشاه نیز به همشهری می‌گوید: در پایانه خسروی اتوبوس به تعداد کافی برای انتقال زائران به استان‌های خود مستقر شده است. مقابل مرز خسروی در ایران مرز منذریه است که آنجا هم اتوبوس‌های عراقی برای انتقال مسافران به کاظمین و نجف مستقر شده‌اند.

به‌گفته عبدالله الماسی، اسکان چند هزار زائر در پایانه بین‌المللی مرز خسروی و حدود ۵ هزار نفر در قصرشیرین فراهم است، از ازدحام چند روز پیش خبری نیست، ورود و خروج زائران تقریبا متوازن شده ‌است و مشکل زیرساختی وجود ندارد.

مرز باشماق و تردد روزانه ۱۰هزار نفر 

تردد زائران اربعین از مرز باشماق مریوان در ۲روز اخیر مطلوب و مناسب است. این را معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان به همشهری می‌گوید و ادامه می‌دهد: مرز باشماق تجاری و ترانزیتی است و از این‌رو می‌تواند روزانه پذیرای رفت‌وآمد حداکثر ۱۰هزار نفر باشد. با این حال طبق تعاملات با استاندار سلیمانه عراق توانستیم در روزهای اخیر خدمات مناسبی برای زائران فراهم کنیم.

مهدی رمضانی تجهیز مرز باشماق به زیرساخت‌های لازم را برای سال‌های آینده ضروری می‌داند و ادامه می‌دهد: امیدواریم با ارائه خدمات مناسب به زائران و تامین سلامت آنان در رفت‌وآمد و نیز اسکان زائران، میزبان خوبی باشیم و شرمنده زائران نشویم. ۳۷موکب در استان برپا شده که ۱۰مورد آن مربوط به شهر مریوان و ۲موکب هم در باشماق است.

 تقویت زیرساخت‌ها در مرز تمرچین

به‌گفته رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی آذربایجان غربی، زائران می‌توانند با در دست داشتن گذرنامه و برگ‌ موقت اربعین، از مرز تمرچین در آذربایجان غربی به عراق تردد کنند. زیرساخت‌های ایجاد شده در مرز تمرچین، موجب شده است این مرز به گذرگاهی مناسب برای اعزام زائران استان‌های شمال غرب کشور تبدیل شود.

آرامش در مرز مهران

در ایلام و مرز مهران نیز تردد به حالت تراز درآمده است و به‌دلیل موج بازگشت زائران اربعین اتوبوس‌ها برای جابه‌جایی زائران و انتقال آنان به شهرها مستقر شده‌اند. این مرز روی زائران اربعین حسینی باز است و مشکلی در تردد وجود ندارد.

شرایط در مرزهای ۶گانه به حالت عادی بازگشته و ترافیک در مسیرهای منتهی به مرزهای ایران و عراق روان است. ورود و خروج از مرزها نیز تقریبا به حالت متوازن بازگشته ‌است. با توجه به نزدیک شدن به روز اربعین حسینی، مسئولان از زائران می‌خواهند تا مدیریت زمان سفر خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که برگشت در روزهای پایانی به‌ویژه روز اربعین نباشد.

کد خبر 705488
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha