فهرست دروغ‌پردازی‌ها و خبرسازی‌های ضداربعینی درحالی‌است که رسانه‌های ضدانقلاب، تلاش می‌کنند از ابزار شبهه‌سازی هم برای انحراف افکار عمومی از حماسه‌ای که این روزها در عراق در جریان است، استفاده کنند.

راهپیمایی اربعین 02

همشهری‌آنلاین_ گروه‌سیاسی: فهرست دروغ‌پردازی‌ها و خبرسازی‌های ضداربعینی درحالی‌است که رسانه‌های ضدانقلاب، تلاش می‌کنند از ابزار شبهه‌سازی هم برای انحراف افکار عمومی از حماسه‌ای که این روزها در عراق در جریان است، استفاده کنند. بهره‌گیری از چنین ابزاری آنقدر رسوا بود که به موضوعی طنزآمیز در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. در ادامه به بررسی برخی از این شبهات می‌پردازیم.

۱

بدعت جلوه دادن پیاده‌روی اربعین

در روزهای اخیر عده‌ای تلاش کردند اینگونه جلوه دهند که راهپیمایی اربعین یک بدعت نوظهور است و پیشینه تاریخی ندارد، اما بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد اهل‌بیت(ع) توصیه‌های مکرری درباره زیارت امام حسین(ع) داشته‌اند و سیره علما و بزرگان دینی و اهل ‌عرفان در پیاده‌روی اربعین، گواه دیگری بر سابقه کهن تاریخی راهپیمایی اربعین است.

۲

ریخت‌وپاش در اربعین

برخی دیگر از شبهات اربعینی معطوف بر این شده بود که در شرایط بغرنج کنونی معیشت مردم، خدمت‌رسانی به زائران اربعین «ریخت‌وپاش» به‌حساب می‌آید. این در حالی‌ است که وجود مشکلات اقتصادی را نمی‌توان دلیلی بر تعطیلی شعائر دینی دانست؛ ضمن اینکه حجم بسیاری از خدمت‌رسانی‌ها به زائران از سوی مردم و از قضا از طرف اقشار ضعیف انجام می‌شود.

۳

بهانه‌ای برای عرب‌ستیزی

دامن زدن به اختلاف‌های مذهبی و قومی، فاز دیگری در رویکرد شبهه‌سازی‌های اربعینی به‌حساب می‌آید. در روزهای اخیر برخی کوشیدند اینگونه جلوه دهند که سفر به عراق به‌معنی فراموش کردن جنایت‌ بعثی‌ها در دوران دفاع‌مقدس است. این در حالی‌ است که تلاش برای مرتبط کردن جنایت‌های صدام در جنگ‌تحمیلی و نسبت دادن آن به مردم عراق، گزاره‌ای است که با عشق و اشتیاق عراقی‌ها برای خدمت به زوار در تضاد بوده و قابل فهم نیست.

۴

فرافکنی درباره ارائه ارز رایگان به زائران

به‌دنبال انتشار اظهارات اخیر محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اختصاص ارزمسافرتی به زائران اربعین، برخی رسانه‌های معاند، ازجمله ایران‌اینترنشنال تلاش کردند اینگونه جلوه دهند که قرار است زائران «ارز رایگان» دریافت کنند. این‌در حالی ‌است که این ارز هر سال به مسافران فروخته می‌شود.

۵

به اتوبوس زائران ایرانی حمله شد؟

هر سال در موسم راهپیمایی اربعین شاهد برخی خبرسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها با هدف ایجاد انشقاق میان ۲ ملت ایران و عراق هستیم. بر این اساس، در روزهای اخیر هم به دفعات، اخبار جعلی «حمله به اتوبوس زائران ایرانی در عراق» روی خروجی رسانه‌های جریان ضدانقلاب قرار گرفت.

۶

سفر اربعین برای نشستن پای سفره عراقی‌ها!

بی‌ثمر بودن راهبردهای معاندان در سانسور شکوه راهپیمایی اربعین زمانی بیشتر به‌چشم می‌آید که شاهد شبهه‌سازی‌های سخیف درباره دلایل حضور پرشور مردم ایران در این راهپیمایی عظیم هستیم؛ شبهه‌هایی که بخشی از آنها معطوف بر این نکته است که تنوع پذیرایی و سخاوت عراقی‌ها در مورد زائران، به جاذبه‌ای برای سفر اربعین ایرانیان تبدیل شده‌ است! حال آنکه عشق زیاد زوار اباعبدالله(ع)، این خیال‌پردازی‌ها را بیش از هر زمان دیگری مضحک‌ جلوه می‌دهد.

۷

اربعین «ابزار سیاسی» جمهوری‌اسلامی؟

اگرچه راهپیمایی اربعین کارکردهای سیاسی و انقلابی پررنگی دارد، اما برخی جریان‌های معاند می‌کوشند اینگونه القا کنند که این راهپیمایی ابزاری سیاسی در دست جمهوری‌اسلامی است. واقعیت اما این است که ماهیت راهپیمایی اربعین، دربرگیرنده انگیزه‌های سیاسی و انقلابی در کنار رویکردهای دینی و محبت اهل‌بیت(ع) است.

کد خبر 785916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 0
    مریض ای سیو لازم من سه روز بدون دسترسی به تخت ای سیو نهایتا بعد از ۴ روز در بدری دربخش های بیمارستان نهایتا فوت کرد .اربعین و دین جای خود اما آیا جای بهتر از بیمارستان برای ثواب هست .