چه‌ در خیابان‌های نیکومرام و فاطمی نازی‌آباد زندگی کرده باشید و چه فقط یکبار گذرتان به این حوالی بیفتد... فرقی نمی‌کند. تنها چیزی که در باره این خیابان‌ها به فکرتان می‌رسد، همین است: اینجا راسته مرغ و ماهی‌فروش‌هاست! و تازه این ابتدای ماجراست.

ماهی فروشان نازی آباد

همشهری آنلاین - رضا نیکنام : شاید بگویید مرغ‌فروش‌ها و ماهی‌فروش‌ها هم مثل پارچه‌فروش‌ها و آهن‌فروش‌ها حق دارند که کسب‌وکاری داشته باشند. اما خب، آنها هم باید این حق را به اهالی خیابان و رهگذران بدهند که محیط محله‌شان را پاک و بهداشتی بخواهند. خودشان را جای آنها بگذارند: آیا واقعاً می‌توانند همیشه در فضایی سکونت داشته باشند که بوی ناخوشایند ماهی در آن به مشام می‌رسد و از جایی رد بشوند که یک عده نشسته‌اند توی پیاده‌رو و دارند مرغ و ماهی تمیز می‌کنند؟ نمی‌شود از حق حرف زد؛ اما فقط از حق خود گفت و حق دیگران را نادیده گرفت. بله، حق با این اصناف است که باید یک لقمه نان حلال درآورند و سر سفره خانواده‌شان ببرند. اما از حق اهالی نیز نباید گذشت که دیگر تاب تحمل چنین شرایطی را ندارند. البته ناگفته پیداست که در چنین فضایی معلوم نیست که حق را باید به کدام طرف داد و طرف کدام یک را گرفت. شورایاران و معتمدان محله نازی‌آباد و مسئولان شهرداری ناحیه ۲ نیز چندماهی است برای زنده کردن این حق – حق مردم – آستین همت را بالا زده‌اند، اما ظاهرا به موانعی برخورده‌اند. باید به انتظار نشست و دید که این موانع برطرف می‌شوند؟ آیا مرغ فروش‌ها و ماهی‌فروش‌ها از خیابان‌های فاطمی و نیکومرام می‌روند یا شیوه کسب و کارشان تغییر پیدا می کند؟ اهالی و رهگذران محله نازی‌آباد خواستار برخورد جدی با اصناف متخلف در این محدوده‌اند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

هنگام عبور و مرور باید بینی‌مان را بگیریم

ظهر تابستان باشد و گذرت به حوالی خیابان نیکومرام بیفتد و بوی ناخوشایند ماهی‌فروشی‌ها به مشامت برسد... واقعاً غیرقابل تحمل است. این فقط یک نظر شخصی نیست. «رویا نوروزی» هم که یکی از عابران همیشگی این خیابان است، همین اعتقاد را دارد: «خانه ما در خیابان پارس واقع شده و من برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس ناگزیرم هر روز از خیابان نیکومرام عبور کنم. بوی مغازه‌های ماهی‌فروشی به قدری آزاردهنده است که از اواسط خیابان به بعد حتما باید جلوی بینی‌ام را بگیرم. نه تنها من که خیلی‌ها همین واکنش را نشان می‌دهند. کافی است ۵ دقیقه اینجا بایستی... آن وقت خودتان متوجه می‌شوید که ماجرا از چه قرار است.»

این بانوی هم محله‌ای می‌پرسد: «آخر چرا باید فعالیت چند مغازه این طور باعث آزار مردم شود؟»  و سپس ادامه می‌دهد: «مشکلات ما فقط مختص ماهی‌فروش‌ها نیست در خیابان فاطمی هم برخی مرغ فروش‌ها دردسر درست می‌کنند. به هر حال، بازار میوه و کلی مغازه دیگر در این محدوده فعالیت دارند. مشتری‌ها و فروشندگان آن مغازه‌ها چه گناهی کرده‌اند که هر روز این بوی ناخوشایند را تحمل کنند؟»

«اکبر ثابتیان» هم‌محله‌ای دیگری است که در این باره می‌گوید: «تابستان و زمستان فرقی نمی‌کند. همیشه در این قسمت‌های محله که مرغ فروش ها و ماهی‌فروشی‌ها در آن واقع شده‌اند، بوی بدی به مشام می‌رسد از بس که فروشنده‌های آنها مرغ و ماهی‌ها را در پیاده‌رو تمیز می‌کنند.»

سدمعبرها راهی برای عابران نمی‌گذارند

فقط بوی ناخوشایند نیست که ساکنان و عابران را آزار می‌دهد. سدمعبر هم معضل دیگری است که آنها در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین به آن اشاره می‌کنند. این اصناف اغلب در حاشیه خیابان به تمیز کردن ماهی مشغول می‌شوند و محل رفت‌وآمد مردم را به عرصه کسب و کار خود تبدیل کرده‌اند. در این باره صحبت‌های یکی از مغازه‌داران این خیابان که نخواست نامی از او در میان باشد، شنیدنی است: «داخل پیاده‌رو که نمی‌شود راه رفت. حاشیه خیابان هم به اشغال آنها درآمده است. می‌ماند وسط خیابان که محل تردد خودروهاست و نه عابران پیاده. به نظر شما مردم برای رفت‌وآمد باید چه کار کنند؟»

اما این فقط مشکل عابران پیاده نیست. راننده‌ها هم هنگام عبور از این خیابان، به مشکل برمی‌خورند. «اسماعیل محمدی» که در خیابان مدائن زندگی می‌کند، می‌گوید: «همیشه کلی باید در ترافیک این خیابان بمانم؛ چرا که متاسفانه برخی از مغازه‌داران این محدوده به پیاده‌روها بسنده نمی‌کنند و خیلی‌ وقت‌ها در حاشیه خیابان کارشان را انجام می‌دهند. عابران هم ناگزیرند در خیابان حرکت کنند و این مسئله باعث کندی حرکت خودروها در این محدوده می‌شود.»

امان از این همه آشفتگی و دردسر

پای صحبت هر عابر و مغازه‌داری در این محدوده بنشینید، از نابسامانی عبور و مرور درخیابان نیکو مرام برایتان حرف می‌زند. «نسرین باقری» یکی از همانهاست که حسابی از این موضوع کلافه شده است: «مشکلات خیابان نیکومرام که یکی دو تا نیست. همین بازار روز را که در ابتدای آن واقع شده در نظر بگیرید، چند روز پیش در همین محدوده پایم روی پوست موز رفت و نزدیک بود زمین بخورم.» این بانوی ۶۰ ساله معتقد است: «آشفتگی این خیابان باعث شده برخی از کسبه‌ها نیز نظافت خیابان را رعایت نکنند.»

جوان ۲۲ ساله ساکن خیابان بوعلی نیز حرف‌های قابل تاملی در این باره دارد: «با وجود بازار میوه و تره‌بار بهمن دیگر چه لزومی به وجود بازارچه سنتی و بسیار فرسوده خیابان نیکو مرام و راسته مرغ و ماهی‌فروشان است؛ آن هم در راسته بازار دوم که بورس کیف و کفش و پوشاک به حساب می‌آید؟» اما «نگار شاکری» امیدوار است هر چه زودتر ساماندهی این خیابان و برخورد با فروشندگان متخلف به صورتی جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

با بوی بدش بجنگیم یا با منافعش بسازیم؟ | دردسرهای جانبی مرغ‌ و ماهی‌فروشی در نازی‌آباد

شهردار ناحیه ۲ منطقه ۱۶ :

تشویق مغازه‌داران قانون‌مدار و برخورد با متخلفان 

شهردار ناحیه ۲ در باره معضل تخلفات برخی اصناف در خیابان‌های فاطمی، شیر محمدی و نیکومرام می‌گوید: «مشکلات و مزاحمت‌های صنفی خیابان شهید نیکومرام برای امروز و دیروز نیست. تا کنون برای حل این مسئله چندین جلسه با مسئولان اداره بهداشت و شورایاران برگزار شده است. طبق قانون این واحدهای صنفی بابد در محل کارشان از درهای شیشه‌ای، چاه‌های جذب‌کننده، هواکش و تهویه مناسب استفاده کنند که طی بازدیدهای صورت گرفته تقریبا همه آنها این نکات را رعایت کردند و بنابراین اداره بهداشت هم به آنها مجوز فعالیت داد.» 

مهندس «حسن حسین زاده» ادامه می‌دهد: «متاسفانه برخی از این مغازه‌دارها به صورت موردی این موارد را رعایت نمی‌کنند و علاوه بر آن سد معبر نیز می‌کنند که فوری به آنها تذکر و اخطار داده می‌شود.»

شهردار ناحیه ۲ در پاسخ به این سوال آیا تا زمان برخورد جدی‌تر با اصناف مزاحم از جمله مرغ فروشی و ماهی‌فروش‌های متخلف صورت می‌گیرد یا نه، می‌گوید: «طبق ماده ۵۵ قانون‌شهرداری‌ها با اصناف و مشاغل مزاحم با جدیت برخورد می‌شود. ماموران معبربان و گشت انضباط شهری از ساعت ۶ صبح تا ۲۱ شب به گشت در ناحیه مشغولند. حتی خیلی وقت‌ها خود من همراه همکارانم در نازی‌آباد از جمله خیابان‌های نیکو مرام و فاطمی مستقر می‌شویم، در واقع اگر پرسنل شهرداری نباشند، برخی از این فروشندگان کل معابر را بند می‌آورند.»

کد خبر 704222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود رضا IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    2 1
    اینجا وقتی ماشینهای یخچالدار شهرستانی برای تخلیه بار میان ترافیک راهبندان شدیدی درست میشه
  • فرمودیان IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    حداقل وقتی زباله ها داخل مغازه می مونه . در زباله رو ببندن بگذارن پایین یخچالشون که این قدر بو نگیره