سالمندی یکی از مراحل طبیعی زندگی است که ویژگی‌های خاص خودش را دارد و می‌تواند با کاهش توانایی ذهنی و بدنی همراه باشد. ابتلا به بیماری‌های مزمن و حاد، مصرف همزمان چند دارو، بازنشستگی، کاهش منابع مالی و منزلت اجتماعی و از دست دادن دوستان از عوامل استرس‌زا برای سالمندان هستند که می‌توانند آنها را با بیماری‌های روانپزشکی روبرو کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، با توجه به مطالعات انجام شده حدود ۲۵ درصد سالمندان دارای علائم بارز بیماری‌های روانپزشکی هستند.

آنها به احتمال زیاد نمی‌توانند برای درمان سلامت روان خود نقش فعال داشته باشند و حتی ممکن است به میزان حمایت و کمک متفاوتی از اطرافیان نیاز داشته باشند.

مهم‌ترین علائم افسردگی در سالمندان عبارت است از پایین آمدن سطح انرژی و تمرکز، به هم خوردن ریتم خواب، پایین آمدن وزن و اشتها و سایر علائم مزمن بدنی مانند سرگیجه.

دراین‌باره ببینید:

درمان روانپزشکی برای سالمندان باید با توجه به میزان سلامت روان، نیازهای جسمی، احساسی و اجتماعی آنها باشد. روانپزشک سالمندان باید تمام جوانب را برای درمان در نظر بگیرد و به سایر اعضای خانواده آموزش‌های لازم برای حمایت از سالمند در مدیریت موقعیت‌های پیچیده احساسی را بدهد.

 متداول‌ترین اختلالات روانپزشکی سالمندان عبارتند از افسردگی، اختلال شناختی، ترس و فوبیا، سوءمصرف مواد مخدر و زوال عقل.

اغلب اختلالات روانپزشکی در سالمندان قابل پیشگیری است و در صورت تشخیص به موقع می‌توان از پیشرفت اختلال جلوگیری کرد و قابل درمان است، به خصوص زوال عقل در صورت تشخیص سریع و درمان به موقع می‌تواند روند کاهشی پیدا کند.

کد خبر 703569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha