یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
۱ نفر

وزارت بهداشت آرژانتین اعلام کرد شیوع یک نوع ذات‌الریه (عفونت ریوی) با منشا ناشناخته باعث مرگ سومین نفر دراین کشور شده است و تا به حال همه موارد مرگ در یک کلینیک واحد رخ داده است.

test

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس نیوز مقامات بهداشتی می‌گویند ۹ نفر در ایالت شمال غربی توکومان در این کشور به یک بیماری تنفسی اسرارآمیز مبتلا شده‌اند، از جمله هشت نفر از کارکنان پزشکی یک بیمارستان خصوصی.

سه نفر-از جمله دو نفر از کارکنان مراقبت بهداشتی در این کلینیک خصوصی و اکنون یک بیمار در همین کلینیک- از روز دوشنبه به علت این بیماری درگذشته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی پان آمریکن (PAHO)، اداره منطقه‌ای سازمان جهان بهداشت در قاره آمریکا می‌گوید در تماس با وزارت بهداشت آرژانتین است که در حال تحقیق درباره این خوشه موارد ذات‌الریه با علت نامعلوم در ایالت توکومان است.

مقامات بهداشتی محلی در حال انجام آزمایش‌ بر روی بیماران هستند، اما آنها قبلا عفونت‌های کووید-۱۹، آنفلوانزا (نوع A و نوع ‌B)، بیماری باکتری لژیونلا و بالاخره هانتاویروس را که بوسیله جوندگان انتشار پیدا می‌کند، رد کرده‌اند.

نمونه‌های بیماران برای بررسی بیشتر به انستیتو مالبران در بوئنوس آیرس فرستاده شده است.

آیا انتشار یک عامل عفونی عامل این شیوع است؟

آخرین قربانی این بیماری اسرارآمیز یک زن ۷۰ ساله بود که برای انجام جراحی در این کلینیک بستری شده بود. مقامات بهداشتی می‌گوید شاید این زن به اصطلاح «بیمار صفر» این شیوع باشد، اما این موضوع در حال ارزیابی است.

این بیماری اسرارآمیز روز دوشنبه نخستین قربانی‌اش را از کارکنان پزشکی در این کلینیک گرفت و دو روز بعد یکی دیگر از کارکنان به همین علت درگذشت.

شش بیمار نخست در این شیوع در فاصله ۱۸ تا ۲۳ اوت (۲۷ مرداد تا یک شهریور) علامت‌دار شده بودند.

همه این بیماران دچار یک عارضه تنفسی شدید به همراه ذات‌الریه دوطرفه شده بودند که بسیار شبیه به بیماری شدید کووید است. علائم این بیماران شامل استفراغ، تب بالا، اسهال و درد بدن می‌شد.

 از میان شش بیماری که در درمان دریافت می‌کردند، چهار بیمار در وضعیت وخیمی در بیمارستان بستری و دو بیمار در خانه ایزوله شدند.

همه کارکنان دیگر در کلینیک هم زیر نظر قرار دارند.

کارشناسان آب و دستگاه‌های تهویه مطبوع را از لحاظ آلودگی یا سموم هم بررسی کردند.

اداره بهداشت منطقه‌ای توکومان روز چهارشنبه اعلام کرد که این علائم در بیماران از عامل عفونی نشات گرفته‌اند، اما بازرسان هنوز «علل سمی یا محیطی» را رد نکرده‌اند.

آیا پاندمی دیگر در راه است؟

تا به حال موارد بیماری محدود به این کلینیک بوده‌اند و موردی از خارج آن مشاهده نشده است.

کارشناسان می‌گویند شواهد کنونی نشان می‌دهد که این  بیماری باعث انتشار از شخص به شخص نمی‌شود، چرا که هیچ موردی از بیماری در میان افراد در تماس نزدیک به این بیماران مشاهده نشده است.

با توجه به درگیری شدید ریه‌ها در این بیماران، تصور بر این است که عامل بیماری‌زا از طریق استنشاق وارد بدن آنها شده باشد.

به گفته کارشناسان، چنین «بیماری‌های اسرارمیزی» گاه‌به‌گاه رخ می‌دهند، اما در اغلب موارد می‌توان آنها بر اساس یک شیوع محلی توضیح داد که توان بالقوه برای بدل شده به پاندمی را ندارد.

کد خبر 703170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha