علت شیوع اسرارآمیز در کلینیکی در آرژانتین که ۱۱ نفر را بیمار کرد و به مرگ چهار نفر انجامید، شناسایی شده است.

pneumonia

به گزارش همشهری آنلاین این شیوع به یک کلینیک بهداشتی در سان میگوئل دو توکومان در ایالت توکومان آرژانتین محدود بود که در فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری شمال غرب بوئنوس آیرس قرار دارد.

کارلا ویزوتی، وزیر بهداشت آرژنتین در یک کنفرانس خبری در روز یکشنبه اعلام کرد که چهار نمونه گرفته‌شده از خون، نمونه‌های تنفسی و بافتی بیماران درگذشته از لحاظ وجود باکتری لژیونلا مثبت شده‌ است.

وزیر بهداشت آرژانتین گفت:‌ «ژنوم باکتری لژیونلا در این نمونه‌ها کشف شد. تصور بر این است که این باکتری لژیونلا پنوموفیلا باشد.»

با این حال او گفت که این نتایج مقدماتی هستند و آزمایش‌های بیشتر در دست انجام است.

بیماری لژیونر یک شکل شدید ذات‌الریه است که ناشی از استنشاق باکتری‌ها موجود در قطرات کوچک یا بلعیدن اتفاقی آب حاوی باکتری لژیونلا است.

این بیماری واگیر نیست، اما در صورتی که باکتری به منابع آب ساختمان از جمله سردوشی‌ها، شیرهای آب دستشویی، مخزن‌های آب داغ، هیترها و سایر سیستم‌های لوله‌کشی دیگر نفوذ پیدا کرده باشد، از طریق این وسائل می‌تواند در ساختمان انتشار پیدا کند.

گرچه اغلب افراد با مصرف آنتی‌بیوتیک از بیماری لژیونر بهبود پیدا می‌کنند، برخی از بیماران- از جمله بیماران دچار نفصان ابمنی یا افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی در صورت دچار شدن به عفونت با باکتری لژیونلا ممکن است دچار عوارض مرگبار شوند.

 ۱۱ فرد دچار شده به لژیونلا در این کلینیک شامل کارکنان بهداشتی کلینیک و سه نفر از بیماران بستری می‌شدند. سه مورد از چهار مورد مرگ رخ داده در این کلینیک مربوط به کارکنان بهداشتی می‌شود.

سن میانه مبتلایان ۴۵ سال بود و هفت نفر از آنها مرد بودند. ۱۰ نفر از این مبتلایان از جمله چهار فرد درگذشته دچار عوارض زمینه‌ای بودند که آنها را در معرض خطر بیماری شدید قرار می‌داد. 

در حال حاضر، چهار نفر از این افراد در بیمارستان بستری باقی مانده‌اند و سه نفر در خانه در حال بهبودی هستند.

مقامات بهداشتی آرژانتین می‌گویند اقدامات ردیابی تماس برای پیشگیری از انتشار بیشتر بیماری انجام شده است. در میان افراد شناسایی‌شده در تماس با این بیماران، هیچکدام دچار علام نشده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌«موارد قبلی شیوع‌های تک‌گیر ذات‌الریه لژیونلایی در آرژانتین مشاهده شده است.اقدامات نظارتی قوی در مرکز بهداشتی مبتلا به عمل آمده است.»

به گفته این سازمان، با توجه به اینکه هنوز منبعی برای باکتری لژیونلا در این بیمارستان شناسایی نشده است، خطر دچار شدن به بیماری لژیونر در افرادی که در این کلینیک بستری شده یا کار می‌کنند، بالا نیست.

کد خبر 703725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha