ساکنان محدوده دانشگاه تهران ۲۵ سال است که در بلاتکلیفی میان ماندن و رفتن از محل زندگی و خانه پدری خود روزگار می‌گذرانند. مشکلات پدیدآمده در این بیست و اندی سال بسیاری را به کوچ از اینجا وادار کرده است.

دانشگاه

همشهری‌آنلاین - نصیبه سجادی: برخی از مردم به رغم اینکه مشکلات امانشان را بریده، اما چون چشم امید به نهادهای قانونی دارند به ماندن در اینجا امیدوار شده‌اند، آن هم به اجبار، شاید بتوانند با طرح شکایت در دیوان عدالت اداری و... صدایشان را به گوش مسئولان مربوطه برسانند و هویت از دست رفته یک محله قدیمی و اصل و نشان‌دار را که پایتخت به وجود آن می‌بالد به آن برگردانند. اما در این سال‌ها چه بر سر اهالی، خانه‌ها و خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران آمده که عطای همسایگی با یک سازمان استخوان‌دار علمی و فرهنگی کشور را به لقایش بخشیده و رفتن را به ماندن ترجیح داده‌اند حدیث مفصلی است که شرح کوتاهی از آن را در ادامه می‌خوانید.

خواندنی‌های بیشتر  را اینجا دنبال کنید

بلاتکلیفی همسایگان یک دانشگاه | مهاجرت، تخریب و تغییر بافت فرهنگی محله، حاصل اجرای یک طرح

فریز غیرقانونی

سال ۱۳۷۶، کمیسیون ماده ۵ شهرداری وقت پایتخت، رأی به فریز محدوده اطراف دانشگاه تهران داده تا امکان هرگونه ساخت‌وساز را از ساکنان اطراف بگیرد بدون اینکه طرحی در این رابطه در شورای عالی شهرسازی و معماری آن زمان تصویب شده باشد.

«اعظم شعبانی» یکی از ساکنان قدیمی‌ محله و نماینده اهالی با این مقدمه که با وجود نبود طرحی مصوب حدود ۲۵ هکتار از اراضی اطراف دانشگاه در این سال‌ها فریز می‌شود، ادامه می‌دهد: «تازه سال ۱۳۸۲، یعنی سال‌ها بعد از فریز غیرقانونی محدوده هیئت وزیران طرحی را برای ساماندهی دانشگاه تهران ارائه می‌دهد آن هم مشروط، یعنی این طرح باید در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسد.»

به گفته شعبانی که به نمایندگی از ساکنان پیگیر خواسته قانونی آنها شده، هنوز طرحی مصوب برای این فریز که ۲۵ سال از آن می‌گذرد وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: «در هر جای دنیا بخواهند حتی اگر تابلویی را جابه‌جا یا نصب کنند، حتماً در کار گروهی متشکل از کارشناسان آن را به شور می‌گذارند و بعد از بررسی همه جوانب آن را انجام می‌دهند. چطور می‌شود که در منطقه مهمی از پایتخت و در اطراف دانشگاه تهران تصمیم به فریز محدوده‌ای گرفته می‌شود که اگر کارشناسی و جوانب درست سنجیده می‌شد، تصمیم دیگری برای ساماندهی دانشگاه تهران می‌گرفتند و این مشکلات که در رأس آن تضییع حقوق شهروندی و مالکانه مردم محدوده است به‌وجود نمی‌آمد. این تصمیم که آمرانه و بدون بررسی‌های لازم گرفته شد غیرکارشناسی است و نتیجه‌ای جز خرابی، تغییر بافت، سردرگمی ساکنان و کاسبان و مخدوش شدن هویت فرهنگی و اجتماعی محله آورده دیگری برای اهالی نداشته است.»

خرید اوراقی واحدها

وقتی دانشگاه تملک آپارتمان‌های محدوده را شروع می‌کند، برخی از ساکنان واحدهای مسکونی‌شان را می‌فروشند و برخی حاضر به این کار نمی‌شوند. شعبانی می‌گوید: «از آن زمان شرایط برای ساکنان در آپارتمان‌های نیمه‌تملک سخت‌تر شد. ساکنان این ساختمان‌ها اغلب از پرداخت نشدن به موقع شارژ واحدهای در اختیار دانشگاه و تغییر کاربری آنها که تبدیل به اداره، دانشکده و خوابگاه شده شکایت داشته و دارند و ادامه این وضعیت آنها را مستاصل کرده است.»

او می‌افزاید: «وقتی چند واحد یک آپارتمان مسکونی خوابگاه پسرانه شد، خریدار اول و آخر سایر واحدها هم خود دانشگاه شد و مردم هم مجبور شدند که هر شرطی که دانشگاه گذاشت، بپذیرند. خودم شاهد بودم که خانواده‌ای بعد از فوت پدر تصمیم به فروش یک واحد آپارتمانشان گرفتند که هنوز مادرشان در آن سکونت داشت. شرایط زندگی برای مادر این خانواده در ساختمانی که چند واحدش را دانشکده خریده بود، بسیار سخت بود در عین حال مشتری دیگری غیر از خود دانشگاه حاضر به خرید آن واحد نبود. دانشگاه هم اظهار می‌کرد که بودجه‌ای برای خرید ندارد و فقط می‌تواند از طریق اوراق خزانه‌داری آن را بخرد. این خانواده چاره‌ای نداشتند و راهی برایشان باقی نمانده بود جز اینکه واحدشان را به دانشگاه بفروشند. معامله از طریق اوراق زمانبر هست، اما مالکان نمی‌دانستند که این زمان چیزی حدود ۷ ماه طول می‌کشد، یعنی از اردیبهشت سال ۹۷ تا مهر ماه این خانواده در چند قسط موفق به دریافت پول خود شدند و عملاً قدرت خریدشان در شرایط سرسام‌آور تورم بازار مسکن به نصف رسید.»

بلاتکلیفی همسایگان یک دانشگاه | مهاجرت، تخریب و تغییر بافت فرهنگی محله، حاصل اجرای یک طرح

آوار مشکلات یک طرح

اینها بخشی از مشکلات متعددی است که اجرای یک طرح به گفته شعبانی غیرقانونی بر سر ساکنان محدوده‌های اطراف دانشگاه آوار کرده است. تخریب وسیع خانه‌های خریداری شده عمدتاً در فاز شمالی و غربی از دیگر معضلات محدوده است. تخریب این خانه‌ها و تبدیل آنها به خرابه، کوچه‌ها و خیابان‌های قلب پایتخت را به خرابه‌های حاشیه شهر بیشتر شبیه کرده است. شعبانی می‌گوید: «اگر سری به محدوده دانشگاه بزنید با صحنه‌هایی مواجه می‌شوید که کمتر جایی در تهران نظیر آن را می‌بینید؛ زمین‌هایی بایر که به محل تجمع کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده، در حالی‌که این زمین‌ها کنار ساختمان‌های مسکونی است و زن و بچه‌های مردم آنجا زندگی می‌کنند. آتش‌سوزی‌های‌ گاه و بیگاه که معتادان ایجاد می‌کنند، کوچه‌ها و خیابان‌هایی پر از زباله که هر از گاهی شهرداری ناچار به ورود می‌شود و آن جا را پاکسازی می‌کند. انتشار بوی تعفن ناشی از زباله‌ها که صدای اعتراض اهالی را بالا برده و گودبرداری‌های غیراصولی کنار ساختمان‌هایی که مردم در آن سکونت دارند، بدون داشتن مجوز و رعایت نکات ایمنی و مواردی بسیار دیگر، مشکلاتی است که بیان همه آنها مثنوی هفتاد من کاغذ می‌خواهد.»

درخواست اهالی از مسئولان شهری

بعد از گذشت ۴ سال از آخرین پیگیری‌های ساکنان محدوده دانشگاه تهران، شورای‌عالی شهرسازی و معماری در تعیین تکلیف اراضی محدوده و پایان دادن به بلاتکلیفی فرسایشی مالکان، تیر ماه سال ۱۴۰۰ مصوبه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، طرح دانشگاه محدود به زمین‌هایی می‌شود که تاکنون تملک کرده و املاک تملک نشده از فریز و طرح خارج شده‌اند و بر اساس این مصوبه شهرداری مکلف شده که طرح تفصیلی محدوده را آماده کند. به گفته شعبانی یک سال از این مصوبه گذشته و مردم منتظر اجرای آن هستند. او می‌گوید: «‌۲۵ سال است که حق تسلط مردم محدوده بر اموال و دارایی‌های‌شان مخدوش شده و آنها پاسخ مطالباتشان را نگرفته‌اند. از مسئولان می‌خواهم هرچه زودتر ساکنان مظلوم این محدوده را به حق قانونی و مسلم‌شان برسانند.»

کد خبر 702787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • سودابه IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    2 0
    بسیار عالی
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    4 0
    واقعا اهالی دیگه کلافه شدن
  • پارسا IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    2 2
    نگاه و پردازش خوب و متفاوتی بود. در واقع ۲۵ سال توسعه بافت پیرامون دانشگاه تهران متوقف شده.
  • بینامونشان IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    3 0
    دولت، شهرداری یا هرجا که هست باید برای این معضل کارتن خواب ها یه فکری کنه، هم وجه بدی داره، هم خانواده آدم احساس راحتی نمی کنه و هم خودشون گناه دادرن
  • ش رضایی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    3 0
    دائما بوی آشغال سوخته کلافه می کنه همرو
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    6 0
    يك مركز فرهنگي بزرگ فرهنگ يك محله رو نشانه گرفته عجب
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    4 0
    بدبخت مردمان این محله اینکه ظلم آشکاره
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    3 0
    دانشگاه تهران بیشتر از حالت یک مرکز فرهنگی و آموزشی تبدیل شده به یک هویت بیزینسی و با اجاره دادن املاک مردم به کافی شاپ و ... تجارت میکند. دلیل این هم که با مصوبات شورای عالی مخالفت میکنند منافع مادی بسیار فراوان آن است. شما مقایسه کنین با دیگر مراکز فرهنگی آموزشی در سراسر جهان ........
  • قبایی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    برای توسعه دانشگاه هیچ نیازی به توسعه فیزیکی نبوده ونیست مثلا در کشور ژاپن انقدر زمین ک فضا برای دانشگاه هاشون اختصاص ندادن ونمیدن چون نیاز نیست این شکل تجمل گرایی بعد انقلاب گریبان گیر ما شده در خیبان قدس صلغ شرقی دانشکاه مخروبه هایی وجود داره با مدیریت صحیح متونه تبدیل به فضا های موثر بشه پس هدف چیز دیگری غیر از توسعه بوده تخریب ساختمانها تزبین بردن سرمایه های مردم خرید املاک وتبدیلش به مخروبه نشانگر یک سر در گمی وبی هدفی وازار مردم هست در کشور های هم جوار بیمارستان ساخته شد با ۳۰۰۰ تخت پذیرش در مدت زمان ۸ ماه ۲۵ سال است دانشگاه مردم رو مسخره خودش کرده و به دنبال سود های خود طرح های آن چنانی اراعه میدهن دانشگاه بی هدف هم میپذیره هزینه میکنه اصلا معلوم نیست برای چی کسی از این ها سوال نمیکنه در واقع قانونی وجود نداره خدا به داد مردم برسه فقط
  • علی قمی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    3 0
    محله وکوچه های خیابان شانزده آذرعملا تبدیل شده به سرای معتادان وبعدازظهرهاداخل کوچه ها چون خلوته خیلی علنی مشغول کشیدن وتزریق انواع مواد هستند و گاهی هم برای سرگرمی دست په سرقت از خودرومیزنند
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    2 0
    یعنی چی که دانشگاه محله رو بخره که بزرگتر بشه میخاد بزرگ شه بره خارج شهر
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    4 0
    دانشگاه تهران با این طرح غلط آسیب روحی روانی فراوانی به اهالی منطقه وارد نموده است
  • تمدن GB ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    3 0
    این طرح اعتبار دانشگاه تهران رادر نظر ساکنان تا حد یک بنگاه معاملات ملکی تنزل داده است
  • زرین IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    3 0
    یک طرح کارشناسی نشده و مخرب برای محله ما و به هزینه ساکنین این محله و کسب سود بسیار بالا در این چند سال.اینها با قیمتهایی حدود 300000 هزار تومان شروع به خرید کردند والان با این قیمتهای سر به فلک کشیده هنوز دنبال مفت خری هستند و معظلات عدیده ای برای ساکنین رغم زدند.
  • مرضیه علی قمی IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    3 0
    ما از ساکنین محله اطراف دانشگاه تهران هستیم و زخم خورده ی این طرح ظالمانه ی دانشگاه تهران هستیم ،از خرابی هایی که بوجود آورده ،محله رو به گند کشیده ،مکان مناسبی شده برا معتادین و دزدان ،پر از حیوانات موزی مثل موش و حشرات سمی ،باید این طرح ظالمانه باطل شود و حق مردم محله بازپس گرفته شود
  • زری علی قمی IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    3 0
    عمر با ارزش اهالی محله دانشگاه چندین ساله که با وعده و وعیدهای الکی دولت‌های ناکارآمد از زمان رفسنجانی تا رئیسی در حال هدر رفتن است و بنظر می آید تا این وضع هست امیدی به بهبودی مسائل و مشکلات محله دانشگاه نیست
  • جواد IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 0
    امیدوارم این طرح فریز الکی و بدرد نخور برداشته بشه و ما اهالی این محل بتونیم به حق قانونیه خودمون برسیم