یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین به نپال قول همکاری نظامی داد تا به تحکیم نیروهای امنیتی و روند صلح در این کشور کمک شود.

خبرگزاری آلمان از کاتماندو گزارش داد، تعهد به اعطای این کمک در مذاکرات میان رام بهادر تاپا (Ram Bahadur Thapa)، وزیر دفاع نپال و ژنرال ما ژیائوتیان، معاون فرمانده ارتش آزادیبخش خلق چین مطرح شد.

تاپا پس از این جلسه گفت: «چین بارها به نپال در بخش امنیتی کمک کرده و به این کمک ادامه خواهد داد. توافقی به ارزش 207 میلیون روپیه (2.6 میلیون دلار) برای کمک چین به بخش امنیتی نپال حاصل شد.»

وی گفت این کمک برای موضوعات امنیتی از جمله انضمام شورشیان سابق به آژانس‌های امنیتی و تقویت نیروهای امنیتی استفاده می‌شود.

وزیر دفاع نپال تصریح کرد: «این کمک برای به دست آوردن تجهیزات کشنده استفاده نخواهد شد و ما درباره چنین تسلیحاتی صحبت نکردیم.»

وی گفت ژنرال چینی از «سیاست چین واحد» نپال تقدیر کرده و همچنین گفت‌وگوهایی در خصوص مدیریت مرزها میان دو طرف انجام گرفته است.

ما ریاست هیات 10 نفری نظامی چین را بر عهده دارد که روز شنبه به کاتماندو وارد شد.
اگر چه مقامات نپال این سفر را دیدار «معمولی و دوستانه» خوانده‌اند، اما با توجه به اینکه به تازگی یک سلسله سفرهای سطح بالای سیاسی و نظامی از طرف چینی به این کشور انجام گرفته، این ملاقات هم اهمیت یافته است.

یانگ جیچی، وزیر امور خارجه چین هفته گذشته در کاتماندو بود که این بالاترین سطح دیدار یک مقام چینی از نپال محسوب می‌شد.

پس از آنکه شاه گیانندرا (Gyanendra)، قدرت مطلقه را در سال 2005 در نپال به دست آورد و بسیاری از کشورها صادرات سلاح به این کشور را به حال تعلیق در آوردند، چین به تامین‌کننده عمده تسلیحات دولت این کشور تبدیل شد.

کد خبر 70261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز