همشهری‌آنلاین: تحلیلگران موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی اعلام کردند چین احتمالا شروع به استقرار ارتش خود در مناطقی دورتر از مرزهایش خواهد کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، تحلیلگران این موسسه همچنین گفتند بعید است چین بودجه دفاعی خود را به سبب رکود اقتصادی محدود کند.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده است میزان رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین سطح از سال 1991 برسد.

نیگِل اینستِر، مدیر موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در امور تهدیدات فرا ملی و تهدید سیاسی گفت چین با استفاده از نیروی دریایی خود شروع به حمایت از کشتی‌های این کشور در برابر دزدی های‌ دریایی در سومالی کرده است بنابراین وی پیش‌بینی می‌کند که چین حضور بیشتری در صحنه بین‌المللی پیدا کند.

نیروی دریایی چین، دو فروند ناوشکن و یک کشتی تدارکاتی در خلیج عدن مستقر کرده است و این نخستین ماموریت رزمی این کشور در چند قرن گذشته در آب‌هایی به غیر از آب‌های‌ چین محسوب می‌شود.

تیم هاکسلی تحلیلگر ارشد در موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در امور امنیتی آسیا و اقیانوس آرام نیز این سخن را رد کرد که چین به سبب کاهش رشد اقتصادی‌، افزایش بودجه نظامی خود را تعدیل می‌کند.

وی افزود چین کشوری است که افزایش بودجه دفاعی خود را جدی می‌گیرد. هاکسلی خاطر نشان کرد چین در 10 تا 15 سال گذشته روند افزایش بودجه نظامی خود را پیگیری کرده است.

خبرگزاری فرانسه از لندن گزارش داد چین مارس گذشته اعلام کرد بودجه نظامی این کشور امسال هفده و 6 دهم درصد افزایش می‌یابد و به پنجاه و هفت میلیارد و 250 دلار خواهد رسید.

کد خبر 74070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز