یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب حاکم کمونیست چین قصد دارد اولین رژه نظامی بزرگ 10 سال اخیر را در این کشور به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین برگزار کند.

خبرگزاری آلمان از پکن گزارش داد، این حزب گروهی را به ریاست ژنرال چن بینگدی (Chen Bingde)، رییس ستاد مشترک ارتش آزادیبخش خلق چین منصوب کرده تا تدارکات رژه اول اکتبر، روز ملی چین را مهیا کنند.

روزنامه دولتی خلق – چاپ چین – در شماره امروز خود اعلام کرد: «رژه نیروها همواره بهترین راه برای نشان دادن توان ملی و قدرت نظامی است. رژه نظامی در روز ملی می‌تواند نشانگر دستاوردهای بزرگ و سبک جدید مدرنیزاسیون و استاندارد شدن ارتش چین باشد.»
به نوشته این روزنامه، این رژه همچنین نشانگر «قدرت بسیار نیروها در حفاظت از امنیت و اتحاد چین و ارتقای صلح جهانی است.»

رژه‌های بزرگ نظامی تا اوایل دهه 1980 به شکل مرتب در خیابان صلح ابدی (چانگان داجیئی) برگزار می‌شد که از مرکز پکن می‌گذرد و به ورودی شمالی میدان تیانامن می‌رسد.

آخرین رژه‌ها 1984 و 1999 به مناسبت سی و پنجمین و پنجاهمین سالگرد جمهوری خلق برگزار شد. پیش از آن هم 11 مورد رژه از سال 1949 در این کشور برگزار شد.

بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند این حزب رژه خود را به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس به این خاطر لغو کرد که با ناآرامی‌های پس از سرکوب نظامی معترضان دموکراسی‌خواه در میدان تیانامن در ژوئن 1989 مواجه شد.

در رژه 1999، سران حزب در دروازه تیانامن و بالای تصویر بزرگی از مائو نشستند و نظاره‌گر هزاران سرباز و ادوات نظامی از جمله پرتابگرهای موشک‌های دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای بودند.

این حزب در 1999 یک هفته را تعطیلات ملی اعلام کرد تا اول اکتبر را گرامی بدارد.

کد خبر 72301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز