یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

هر سال جشنواره‌های هنری با تعداد مخاطبان زیاد برگزار می‌شوند و در پایان همیشه یک عده شکایت دارند.

اما معمولا تا پیش از جشنواره، هیچ کس پیشنهادی برای رفع مشکلات احتمالی ارائه نمی‌دهد و به جای آن در پایان گله‌ها و شکایت‌ها مطرح می‌شوند. در حالی که یکی از مشکلات هر جشنواره به ویژه جشنواره‌های هنر، بخش اجرایی آن است، این بخش از یکسو با هنرمندان حاضر در جشنواره در ارتباط است و از سوی دیگر باید مخاطبان را نیز راضی نگه دارد. جشنواره موسیقی فجر هم از این قاعده مستثنی نیست، البته امسال بخش اجرایی بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به بابک رضایی، رئیس انجمن موسیقی ایران واگذار شده تا شاید بی‌نظمی‌ها به حداقل برسد و مخاطبان راضی‌تر از سال‌های قبل باشند.

 بابک رضایی درباره مسئولیت‌های بخش اجرایی جشنواره موسیقی می‌گوید:« ما کمیته‌هایی داشتیم تا با کمک آنها برنامه‌های جشنواره را به موقع آماده کنیم و در اختیار دبیر جشنواره بگذاریم. برای این کار دو بخش فروش بلیت و بازاریابی و پشتیبانی را طراحی کردیم که 9 کمیته را در بخش‌های مختلف در بر داشتند: کمیته‌های نظارت، مالی، پشتیبانی، روابط عمومی، حراست، بین‌الملل، تشریفات، تولید و نمونه‌سازی‌ و هماهنگی اجراها. البته هر کدام از این کمیته‌ها بخش‌های مختلف دارند اما مجموع آنها برنامه‌های بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را ترسیم می‌کنند.»

یکی دیگر از مسئولیت‌های بخش اجرایی جشنواره، توزیع گروه‌های شرکت‌کننده در سالن‌ها و زمان بندی اجراهاست. بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در 8 سالن تالار وحدت، سالن رودکی، تئاتر شهر، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران، تالار بزرگ کشور، خانه هنرمندان و مجموعه انقلاب اسلامی واقع در برج آزادی اجرا می‌شود. به غیراز فرهنگسرای ارسباران و تالار بزرگ کشور‏‌، سایر سالن‌ها در دو سانس برنامه خواهند داشت.

رضایی درباره تغییر امکانات سالن‌ها نسبت به سال گذشته می‌گوید:« ما 2 ماه پیش از شروع جشنواره تلاش کردیم تا امکانات سالن‌ها را از نظر سیستم‌های صوتی بررسی کنیم و آنها را به یک استاندارد قابل‌قبول برسانیم و کمترین مشکلات را در هنگام اجرای برنامه‌ها داشته باشیم.»

رضایی همچنین می‌افزاید: «یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در بخش صدابرداری کنسرت‌ها به آکوستیک نبودن سالن‌ها بر‌می‌گردد و متأسفانه می‌توان گفت سالن مناسبی برای برگزاری کنسرت نداریم، به غیراز سالن رودکی که امکانات قابل‌قبول دارد اما ظرفیت و گنجایش پذیرش مخاطبان آن اندک است. از سوی دیگر تجهیزات صوتی ما هم کیفیت بسیار پایینی دارند و به همین دلیل تا رسیدن به شرایط ایده‌آل خیلی فاصله داریم. البته من امیدوارم که دوستان هنرمند ما بپذیرند که ما هر ‌آنچه در توانمان بوده انجام دادیم تا کیفیت صدابرداری سالن‌ها را به حداکثر ممکن برسانیم.»

رئیس انجمن موسیقی ایران اجرای روزانه دو برنامه در هر سالن را دشوار دانسته و می‌افزاید:« با توجه به تعداد محدود سالن‌ها و تعداد زیاد گروه‌های شرکت‌کننده چاره دیگری نداشتیم که این موضوع مسئولیت همکاران ما را در بخش اجرایی بیشتر می‌کند.»

شاید یکی از مشکلات جشنواره موسیقی فجر در بخش اجرایی به عدم‌فعالیت جشنواره در یک سال گذشته برگردد. رضایی درباره این موضوع معتقد است:« یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال این بود که دبیر آن در پایان جشنواره سال پیش تعیین شد. اگر این اتفاق ادامه داشته باشد و حتی دبیر اجرایی آن نیز مدتی بعد از تعیین دبیر اعلام شود، شاید تا حدودی بی‌نظمی‌های معمول در زمان جشنواره از بین برود، چون با شروع فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره، دبیر و دبیر اجرایی آن همچون دو بازوی جشنواره می‌توانند هماهنگ‌تر از قبل با هم کار کرده و از فشار وارد بر گروه‌ها و کمیته‌های مربوط به بخش اجرایی بکاهند.»
 یکی دیگر از مسئولیت‌های دبیر اجرایی جشنواره، هماهنگی برای انتشار نشریه روزانه جشنواره است، اما در چند سال اخیر این نشریه منتشر نمی‌شود.

رضایی دلیل منتشر نشدن بولتن جشنواره را اینگونه بیان می‌کند:
« شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفت که از انتشار نشریه روزانه صرف‌نظر کند. ظاهرا دوستان معتقدند که جشنواره‌های معتبر بین‌المللی چندان خودشان را درگیر چاپ بولتن نمی‌کنند. البته ما هم پافشاری نکردیم و به جای بولتن روزانه جشنواره، سایتی را راه‌اندازی کردیم تا اطلاعات لازم از طریق این سایت منعکس شود که برآیند خوبی داشته است. به ویژه آنکه بعد از جشنواره هم این سایت هم همچون بولتن‌های قبلی می‌تواند به‌عنوان آرشیو و حاصل کار بخش اجرایی مورد استفاده قرار گیرد. البته ممکن است در پایان جشنواره کتابی که حاوی اطلاعات جشنواره امسال است منتشر شود.»

یکی دیگر از وظایف بخش اجرایی جشنواره موسیقی فجر، تعیین قیمت بلیت‌ها و عرضه آن به مخاطبان است که امسال نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. در بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بلیت اجراهای تالار وحدت با قیمت‌های7 تا 12 هزار تومان عرضه می‌شود. بلیت‌های سالن رودکی‏‌ نیز 5 هزار تومان است. همچنین بلیت‌های فرهنگسرای ارسباران، تئاتر شهر و فرهنگسرای نیاوران با قیمت 7 هزار تومان به فروش می‌رسد و بلیت مجموعه آزادی نیز 6 هزار تومان است. البته پیش فروش بلیت‌ها پیش از جشنواره شروع شد و به گفته دبیر اجرایی جشنواره دانشجویان بسیاری بلیت‌های جشنواره را با نصف قیمت تهیه کرده و حدود 50 درصد بلیت‌ها پیش از شروع جشنواره پیش خرید شده است.

کد خبر 70252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز