اگر به دنبال رسیدن به وزن استاندارد از نظر سلامتی یا حفظ وزن خود هستید، خواب باید در اولویت باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که در نهایت برای وزن و بدن شما مفید خواهد بود.

Overweight - چاقی - اضافه وزن - رژیم لاغری

به گزارش همشهری آنلاین، ممکن است فکر کنید بلیت کاهش وزن همیشه فعالیت است. ورزش و فعالیت بدنی مهم هستند، اما خواب نیز مهم است. کم خوابی با برهم زدن تعادل بین میزان غذا خوردن و سوختی که می‌سوزانیم به افزایش وزن کمک می‌کند. دو دلیل اصلی وجود دارد. یکی، خوب نخوابیدن در شب می‌تواند روز بعد شما را بیشتر گرسنه کند.

 زیرا محرومیت از خواب منجر به افزایش سطوح انتقال‌دهنده عصبی گرلین می‌شود که باعث می‌شود احساس گرسنگی کنید و سطوح لپتین را کاهش می‌دهد که باعث احساس سیری می‌شود. می‌تواند منجر به افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن شود.

این واقعیت ساده نیز وجود دارد که اگر زیاد نمی‌خوابید، ساعات بیشتری از روز بیدار هستید و فرصت‌های بیشتری برای غذا خوردن دارید.

اغلب اوقات، غذاهایی که در زمان کم خوابی به سراغشان می‌روید بهترین انتخاب نیستند. افراد کم خواب تمایل دارند غذاهایی با مقادیر بیشتری کربوهیدرات و کالری مصرف کنند. بنابراین، صرف زمان بیشتر در خواب می‌تواند منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز شود.

دومین دلیلی که کاهش خواب می‌تواند منجر به افزایش وزن شود این است که اگر خسته باشید احتمالا کمتر حرکت خواهید کرد. افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، بی‌تحرک‌تر هستند و کمتر درگیر فعالیت‌های متوسط تا شدید ورزش هستند.

بسیاری از مطالعات ارتباط بین خواب و وزن را تایید می‌کنند. مطالعه‌ای زنانی را که هفت ساعت در شب می‌خوابیدند و زنانی که پنج ساعت یا کمتر می‌خوابیدند، مقایسه کرد. کسانی که کمتر خوابیده بودند، ۱۵ درصد بیشتر در معرض چاقی بودند.

ارتباط افزایش وزن با ‌بی خوابی | ۵ توصیه مفید برای رفع مشکل کم خوابی

در نهایت، اگر به دنبال رسیدن یا حفظ وزن سالم هستید، خواب باید در اولویت باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که در نهایت برای وزن و بدن شما مفید خواهد بود.

۱. هر روز حرکت کنید. ورزش روزانه می‌تواند مصرف انرژی را در بدن افزایش دهد و دمای بدن را افزایش دهد، که به نوبه خود می‌تواند کمک کند تا شب راحت بخوابید. فقط خیلی نزدیک به زمان خواب ورزش نکنید، در غیر این صورت ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و آرام شدن را سخت کند.

۲. بیرون بروید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به تنظیم ساعت داخلی کمک کند.

۳. خوب غذا بخورید. برخی از غذاها از جمله گردو، بادام، بوقلمون و ماهی‌های چرب خواب را تقویت می‌کنند. غذاهای تند و چرب می‌توانند تاثیر معکوس داشته باشند.

۴. مراقب آنچه می‌نوشید باشید. مصرف کافئین قبل از خواب می‌تواند بر استراحت شما تاثیر منفی بگذارد. زمان قطع مصرف کافئین شش ساعت قبل از خواب است.

۵. سیگار را ترک کنید. استعمال دخانیات و حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند منجر به مشکل در به خواب رفتن و خواب بی‌کیفیت شود.

منبع: سلامت

کد خبر 701780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha