شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم بهره‌برداری همزمان از 11پروژه شبکه جمع آوری آبهای سطحی در کنار سرشاخه حوزچه جمشیدیه در منطقه یک برگزار شد.

در این مراسم شهردار تهران با اشاره به اینکه تهران به 540 کیلومتر کانال و لوله گذاری برای جمع آوری آبهای سطحی نیاز داشت، گفت: با افزوده شدن مناطق 21 و 22 ، 160 کیلومتر به این میزان افزوده شد که امروز 380 کیلومتر از کل نیاز تهران آماده شده است و حجم زیادی نیز در اولویت توجه برای اعتبار قرار دارد.

دکتر محمدباقر قالیباف ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهدای سانحه سی 130 اظهار داشت : این اتفاق حادثه تلخی بود که همیشه خاطره آن برای من باقی مانده است. به خصوص اینکه در همان دقایق نخست که در صحنه حضور یافتم نمی‌دانستم این عزیزان در هواپیما هستند ولی در مجوع روز تلخ و سختی بود.

وی با بیان اینکه از افتتاح پروژه‌ای که از شمال تا جنوب تهران ادامه دارد خوشحال هستیم گفت: وقتی مردم در خیابان‌ها تردد می‌کنند محل دپوی خاک را می‌بینند و اصل فعالیت را مشاهده نمی‌کنند اما این پروژه‌ها اصلشان زیر زمین است و از همه عزیزانی که بابت اجرای آن اذیت می‌شوند پوزش می‌طلبیم اما شهروندان باید توجه داشته باشند که این اقدامات برای رفاه آنان انجام می‌شود.

شهردار تهران افزود: در تهران در انجام پروژه‌ها غفلت نکرده و سعی کردیم همه پروژه‌ها را چه آنهایی که در معرض دید است یا نیست و یا در مقیاس ملی و محلی با یک برنامه مشخص پیش برده و همه ابعاد را مد نظر داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هدایت آب‌های سطحی و احداث کانال و لوله‌گذاری و حوضچه رسوب‌گیر از پروژه‌های مهمی است که در زمان بارش باران و برف قدر آن را می‌دانیم، تصریح کرد: سال 84 در اولین سال حضور من در شهرداری بیش از 800 نقطه شهر دچار آبگرفتگی می‌شد که هم اکنون میزان آبگرفتگی‌ها بهتر و دقیق‌تر با کمک سیستم 1888 و 137 به ما منعکس می‌شود و بعد از 24 ساعت بارندگی مداوم که چندی پیش در شهر شاهد آن بودیم تنها 6 تا 7 نقطه دچار آبگرفتگی اساسی شد.

به گفته قالیباف این میزان آبگرفتگی نیز به 2 دلیل برمی‌گردد ، بعضی وقت‌ها میزان حجم آب به قدری است که کشش برای رفع آن وجود ندارد که در حال حل این مسئله هستیم و بخش عمده آن عدم فرهنگ سازی درست در شهر است.

وی افزود: بسیاری از مغازه‌ها، فست فودها و میوه فروشی‌ها حجم عظیمی از زباله به خصوص زباله‌های بسته‌بندی شده را در جوی رها می‌کنند که این مسئله شدت آبگرفتگی را بیشتر می‌کند که هرچه تلاش کنیم باز به شهر و مردم آسیب می‌رساند و اگر همکاری و همیاری مردم و آموزش‌های همگانی نباشد نمی‌توانیم خیلی از مشکلات را برطرف کنیم.

قالیباف با اشاره به اینکه تهران به 540 کیلومتر کانال و لوله گذاری برای جمع آوری آبهای سطحی نیاز داشت، گفت: با افزوده شدن مناطق 21 و 22 ، 160 کیلومتر به این میزان افزوده شد که امروز 380 کیلومتر از کل نیاز تهران آماده شده است و حجم زیادی نیز در اولویت توجه برای اعتبار قرار دارد.

قالیباف با اشاره به اینکه از میدان راه آهن تا شمال تهران 800 متر اختلاف ارتفاع وجود دارد، گفت: دامنه البرز با این شیب دامنه آسیب پذیری است. در شمال تهران نیز 400 میلیمتر و در پایین کمتر از 200 میلیمتر بارندگی داریم و برای پیشگیری از  سوانح حوضچه های آرامش در نظر گرفته شده است که امیدواریم با دقت و تلاش بیشتری مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: وجود رشته‌های متعدد قنات در شهر از موضوعات جدی است و در مطبوعات نیز گاهی این موضوعات را سیاسی می‌کنند که با این نوع دنبال کردن به نتیجه نمی‌رسیم.

شهردار تهران ادامه داد: موضوع قنات در تهران از موضوعات جدی است که در این سه سال در شهرداری به طور جدی به دنبال ساماندهی آن هستیم.

به گفته وی شهر سیستم فاضلاب ندارد و هر خانه‌ای چاهی حفر کرده و مخزنی احداث کرده است ، با خاک دستی مخزن‌ها پر می‌شود ، قناتها هم که بسته می‌شود آن وقت می‌گوییم که چرا ریزش اتفاق افتاد.

قالیباف افزود: بعضی مشکلات را نخواستیم از گذشته‌های دور ریشه‌ای حل کنیم. شهری که بالای 10 میلیون نفر در آن زندگی می کنند را با کارهای مقطعی نمی توان اداره کرد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه اگر حجم تاسیسات در زیر شهر بیشتر از حجم تاسیسات بر روی شهر نباشد ، شهر قابل اداره کردن نیست گفت: زمانی که زیر شهر تخلیه شود و تونل‌ها و تاسیسات متعدد در آنجا احداث شود مردم روی شهر با رفاه زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از این تاسیسات سیستم فاضلاب است ، به استفاده از تکنولوژی جدید برای فاضلاب اشاره کرد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد غیر از احداث تونل روش‌های دیگری نیز برای حل مشکل فاضلاب وجود دارد که هم برای محیط زیست مناسب است و نه 130 سال زمان و نه هزینه گزاف می‌خواهد. این به عنوان موضوعی قابل بحث می‌تواند موضوع کارشناسان باشد تا در روش‌ها تجدید نظر کنند.

قالیباف با اشاره به اینکه امیدواریم ظرف 3 تا 4 سال آینده مجموعه شبکه هدایت آبهای سطحی از طریق تونل، کانال، لوله گذاری و حوضچه‌های آرامش حل شود و دغدغه‌ای به نام سیل و آبگرفتگی نباشد گفت: به جد معتقدم وضعیت آبگرفتگی اصلا قابل قیاس با سال‌های پیش نیست.

ورود 10 قطار جدید به خطوط مترو

دکتر محمد باقر قالیباف در حاشیه این مراسم گفت: 10 قطار جدید را بیشتر با اولویت خط تهران – کرج وارد کرده‌ایم تا شاهد افزایش سرعت در خدمات‌رسانی به شهروندان باشیم.

وی افزود: حجم مسافرهای خط تهران – کرج بالا رفته و قطارها نیز بیش از یک و نیم میلیون کیلومتر حرکت داشته‌اند و حالا نیاز به تعمیرات دارند.

وی افزود: واگن‌های مربوط به متروی تهران نیز در حال آمدن است و تا پایان سال حتما وارد خط خواهند شد، البته امیدواریم بانک‌ها و گمرک نیز با ما همکاری کنند تا کار ترخیص به سرعت انجام شود.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که خط 2 اتوبوسرانی از نظر اتوبوس‌ها و امکانات و نوع ایستگاه‌ها متفاوت با خط 1 است، خطاب به خبرنگاران با بیان این که چه طور روزی همه‌تان مخالف ایستگاه‌ها و اتوبوس‌های چپ در بودید و حالا بعد از گذشت زمان این‌ها الگوی خوبی شده است گفت: من هنوز مدافع آن هستم اما خط 2 هنوز ناقص است ، ایستگاه‌های آن آماده شده و با اتوبوس‌های جدید وارد خط می‌شوند.

وی افزود‌: تا کنون 70 دستگاه اتوبوس چپ در خارجی وارد ناوگان شده که با ورود سری جدید این اتوبوس‌ها می‌توان در خط 2 ایستگاه‌ها را نیز منتقل کنیم.

قالیباف با بیان این که همه این ایستگاه‌ها ارزان قیمت و قابل حمل هستند گفت‌: ایستگاه‌ها را به طور موقت نصب کردیم و هیچ کدام دارای زیرساخت در زمین نیستند، ایستگاه‌هایی هم که در بی آرتی نصب شده‌اند متحرک هستند.

وی ادامه داد: ما باید این قابلیت را داشته باشیم که بنا به زیاد و کم شدن طول خطوط و افزایش ایستگاه‌ها  قابلیت جا به جایی آن‌ها را داشته باشند.

شهردار تهران با بیان این که خط 2 نیز حتما باید استاندارد خط 1 را داشته باشد گفت: البته خط 1 هنوز به استاندارد کامل خودش هم نرسیده و الان پله برقی‌های آن در حال نصب است و همه نیازهای آن باید کامل شود.

وی افزود : آن‌هایی که قبل فکر می‌کردند که خطوط تند رو کار علمی نیست و مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد، حالا قبول کردند که از روش‌های بسیار خوب است و از نظر ما حتما این سیستم‌های تند رو در سطح شهر و به ویژه در بزرگراه‌ها به عنوان ستون فقرات اصلی حمل و نقل در جاهایی که مترو نیست را پوشش می‌دهد.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد خطرات ایستگاه مترو برای تئاتر شهر گفت: هیچ خطری برای تئاتر شهر وجود ندارد و اگر خطری که قبلا در مورد دیوار حائل آن مطرح می‌شد، مربوط به زمان مدیریت من در شهرداری نیست ، اما اگر کارشناسان نظراتی دارند، این آمادگی وجود دارد که معاونت عمرانی شهرداری بحث‌های فنی در این مورد را مورد توجه قرار دهد.

وی تصریح کرد: به طور قطع ایستگاه‌ها مترویی که در تقاطع انقلاب و ولی عصر(عج) است، هیچ آسیبی به تئاتر شهر نمی‌زند.

کد خبر 70164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز