همشهری‌آنلاین: سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: گزارش تحلیلی از روند مصرف بنزین در کشور، هفته آینده به پایان خواهد رسید تا بر اساس آن سهمیه سه ماهه پایان سال تعیین شود.

به گزارش شانا، مهندس سید نورالدین شهنازی‌زاده در‌باره ادامه یافتن طرح سهمیه‌بندی بنزین تا پایان سال جاری و سال آینده گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سامانه هوشمند سوخت آمادگی کامل دارد تا تمام دستورهای دولت و رئیس‌جمهوری را در‌باره بنزین اجرا کند.

وی ادامه داد: چند نرخی شدن بنزین، ادامه سهمیه بندی، تغییر یا حذف روند سهمیه‌بندی، منطقه‌ای شدن توزیع بنزین یا هر تصمیم دیگری در‌باره این فرآورده نفتی که از سوی دولت ابلاغ شود، به وسیله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اجرا می‌شود.

تعیین سهمیه سه ماه پایانی سال بر اساس تصمیم ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت

شهنازی‌زاده در‌باره تعیین سهمیه بنزین برای سه ماه پایانی سال جاری گفت: هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است و ما نیز منتظر اعلام نظر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هستیم.

سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با توجه به میزان مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: برخی از شهروندان از تمام سهمیه 120 لیتری کارت سوخت خود استفاده نمی‌کنند، اما همین میزان برای برخی دیگر از شهروندان که مصرف بیشتری دارند، کافی نیست.

قیمت بنزین آزاد با نرخ بین‌المللی تعیین نمی‌شود

شهنازی‌زاده یکی از موضوع‌های مربوط به بنزین را کاهش قیمت این فرآورده نفتی در منطقه خلیج فارس خواند و اظهار داشت: مدت‌ها پیش بنزینی که اکنون با نرخ کمتر از 240 تومان در خلیج‌فارس به فروش می‌رسد را با نرخ 800 تومان وارد کشور می‌کردیم و طبیعی است که این نرخ، قیمت دومی به شمار می‌آید که ممکن است تغییر کند.

وی با تاکید بر این که هیچ گاه قیمت بنزین آزاد را با نرخ بین‌المللی تعیین نمی‌کنیم، در‌باره موجودی ذخایر بنزین کشور توضیح داد: خوشبختانه هم اکنون از نظر ذخایر بنزین در کشور مشکلی نداریم.

شهنازی‌زاده با بیان این که آمار میزان ذخیره بنزین کشور محرمانه است، ادامه داد: در صورتی که واردات این فرآورده نفتی طبق برنامه‌ریزی انجام شود، علاوه بر این که سال جاری را به خوبی پشت سر می‌گذاریم، سال آینده را نیز با وضعیت مطلوبی از لحاظ تامین سوخت بنزین آغاز می‌کنیم.

سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران میزان واردات بنزین به صورت روزانه را بیش از 19 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: قیمت واردات این فرآورده بر اساس FOB خلیج فارس تعیین می شود که زمانی به ازای هر تن بنزین یک هزار و 200 دلار و اکنون به ازای هر تن بنزین 430 دلار نرخ تعیین می‌شود.

شهنازی زاده درباره ارائه لایحه متمم بودجه واردات بنزین به کشور توضیح داد: ارائه این لایحه مربوط به وزارت نفت و مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تنها مسئولیت تامین و توزیع فرآورده های نفتی در سراسر کشور را به عهده دارد، اما مسئولیت خرید بنزین به عهده امور بین الملل شرکت ملی نفت و زیر نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران است.

او تاکید کرد: شرکت ملی پالایش و پخش تنها میزان نیاز کشور به فرآورده های نفتی از جمله بنزین را اعلام کرده و پس از واردات این فرآورده آن را توزیع می‌کند، اما این موضوع که هزینه واردات از کجا و به چه صورت تامین می‌شود، در حوزه کاری ما نیست.

کد خبر 69925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز