همشهری آنلاین: آیت ‌الله شاهرودی سه شنبه (12 آذر) در دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با قدردانی از تلاش‌های نمایندگان گفت مجلس باید از حقوق مردم در مقابل دولت حمایت کند

به گزارش مهر، رئیس قوه قضائیه گفت: در مدت فعالیت مجلس هشتم فعالیت خوبی از سوی نمایندگان به ویژه در خصوص توجه به لوایح قضائی صورت گرفته است و امیدواریم با تصویب لایحه مجازاتهای جایگزین حبس به سمت حل و فصل مشکلات زندانیان حرکت کنند.

 رئیس قوه قضائیه در این دیدار به کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها و کاهش اطاله دادرسی اشاره کرد و گفت: زحمات بسیار خوبی در مورد کاهش اطاله دادرسی صورت گرفته است و در حال حاضر میزان پرونده های باقیمانده قبل از سال 1386 بسیار کم شده و پرونده های باقیمانده نیز تا پایان سال رسیدگی و مختومه خواهد شد.

وی در خصوص بحث مقابله با مواد مخدر گفت: مشکل مواد مخدر نیاز به بازنگری جدی دارد و اعتیاد باید به عنوان بیماری تلقی شود و راهکارهای مناسبی که برای کاهش این بیماری در دنیای امروز به کار می رود باید به کار گرفته شود.

هاشمی شاهرودی به ضرورت تقویت دیدگاه کاهش استفاده از مجازات زندان اشاره کرد و گفت: اگر قوانین مربوط به این سیاست که در قالب لایحه از چند سال قبل در مجلس شورای اسلامی است تصویب شود آمار زندانیان کاهش می یابد و بسیاری از مشکلات ناشی از زندان حل می شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خود خواستار توجه نمایندگان به احقاق حقوق مردم در تدوین و تصویب قوانین شد و گفت: مجلس باید در قوانین خود از مالکیتهای مشروع و حقوق مردم در مقابل دولت حمایت کند.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهید امنیت سرمایه گذاری برقرار شود و اگر می خواهید روستاییان در خصوص بحث منابع طبیعی حقشان ضایع نشود باید قوانین مربوطه را اصلاح کنید.

شاهرودی به آموزش خاص قضات برای رسیدگی به موارد مربوط به اصل 44 قانون اساسی و نیز راه اندازی تشکیلات خاص در این زمینه برای حمایت از سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: اگر قرار است سیاست های اصلاحی به درستی اجرا شود بیش از این نیاز به تشکیلات حمایتی وجود دارد و این حمایت نباید محدود به حمایت های قضائی شود بلکه حمایتهای اجرایی نیز باید به خوبی و بیش از این صورت گیرد.

شاهرودی به کثرت پرونده‌ها در کشور و ضرورت پیگیری سیاست بهداشت قضائی اشاره کرد و گفت: باید دولت، مجلس و قوه قضائیه به صورت جدی بروند به دنبال پیگیری این مسئله که چرا در جامعه دچار کثرت پرونده‌های قضائی در ابعاد مختلف شده ایم و سال به سال و ماه به ماه این پرونده ها افزایش می یابد.

رئیس قوه قضائیه پیگیری بهداشت قضائی و بررسی دلایل افزایش جرایم، تخلفات و میزان پرونده ها را یکی از مهمترین وظایف اجتماعی نمایندگان بر شمرد و افزود: ازعمده علتهای ایجاد چنین وضعیتی این است که تشکیلات اجرایی که حقوق مردم از آنها ریشه می‌گیرد مانند شهرداریها، گمرکات، ثبت اسناد، منابع طبیعی و سایر مراکز این چنینی دارای تشکیلات قدیمی و عقب مانده و نیازمند اصلاح جدی ساختارها و قوانی و بکارگیری روشها و سیستمهای نوین هستند.

شاهرودی لایحه پیش فروش مسکن را نمونه‌ای از مهمترین لوایحی دانست که در صورت بررسی دقیق و کارشناسی و تصویب آن در مجلس می‌تواند ضمن رفع برخی از این عقب ماندگیها بسیاری از مشکلات پیش روی زمین و مسکن را حل کند.

رئیس قوه قضائیه تغییر رویه‌های موجود بانکها در دادن دسته چک به افراد را خواستار شد و گفت: تغییر این رویه‌ها و اصلاح قوانین آن و اصلاح سیستمهای عقب افتاده در کاهش اختلافات و تخلفات در این بخش موثراست.

هاشمی شاهرودی افزود: اصلاح قوانین نامناسب در حدود وظایف دستگاه قضائی نیست اما قوه قضائیه آماده است تجربیات 10 ساله خود را از دوره مدیریت اینجانب در اختیار مجلس قرار دهد تا قوانین نامناسب اصلاح شود.

وی افزود: اصلاح ساختارها و قوانین و گذر از سیستمهای عقب افتاده به سیستمهای نوین الگوها و روشهای تجربه شده موفق و خوبی را در دنیا پشت سر گذاشته است که می‌توان به خوبی از این مدلها و الگوهای موفق برای اصلاح قوانین و ساختارهای اجرایی کشور و دستگاههایی که حقوق مردم از آن نشات می‌گیرد استفاده کرد.

رئیس قوه قضائیه توجه جدی مجلس به ویژه کمیسیونهای مرتبط از جمله کمیسیون اجتماعی را به سیاست بهداشت قضائی خواستار شد و گفت: نمایندگان مجلس باید به صورت جدی به موضوع کثرت پرونده ها و بحران افزایش تخلفات و اختلافات در جامعه توجه کنند.

هاشمی شاهرودی در پایان خواستار تشکیل کارگروه مشترک با مجلس برای رسیدگی و پیشبرد سیاست بهداشت قضائی شد.

کد خبر 69898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز