سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: لاریجانی با اشاره به بحث‌هایی که بعد از اعلام رای محصولی در بین برخی نمایندگان وجود داشت، گفت:

 مجبور شدم خودم آن را مورد بررسی مجدد قرار بدهم تا هیج شبهه‌ نباشد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی پس از پایان جلسه‌ علنی قرار بود با نمایندگان مطبوعات و رسانه‌ها مصاحبه مطبوعاتی داشته باشد، اما به آنها گفت که تا لحظات دیگر برمی‌گردد در این زمان تعدادی از نمایندگان مجلس عنوان کردند که تشکیک در مورد آرا وجود دارد و لاریجانی رفته تا فیلم رای گیری را ببیند.

‌لاریجانی پس از یک ربع به میان خبرنگاران آمد و گفت: عذرخواهی می‌کنم که زمانی دیرتر آمدم، زیرا بحثی دررابطه با آرا بود که مجبور شدم خودم آن را مورد بررسی مجدد قرار بدهم تا هیج شبهه‌ نباشد، بنابراین پس از بررسی‌ها متوجه شدیم که نتیجه‌ رای گیری از 275 نفر که در رای گیری شرکت داشتند 138 نفر رای سفید به ایشان دادند و وزیر کشور لب مرز بود و لازم بود تا دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی گفت: ایشان در واقع رای یک کمی بیشتر از نصف مجلس را کسب کردند و ایشان وزیر کشور هستند.

وی گفت: امروز بحث‌هایی مطرح شده است، اما در کل، موافقان و مخالفان صحبت‌های خوبی داشتند و زحمات زیادی کشیدند از رئیس جمهور هم که تشریف آوردند تشکر می‌کنیم

وی ادامه داد: مجلس با ابهامات زیادی این موضوع را بررسی کرد و مورد توجه قرار داد، اما در نهایت رای به آقای محصولی داد.

وی با بیان این که در هفته‌های اخیر بحث‌هایی در مورد تعامل مجلس و دولت مطرح شده است گفت: روشن است که قوه‌ مقننه و قوه مجریه دو رکن اساسی جمهوری اسلامی هستند و جمهوری اسلامی بر اساس این قوا بنا شده است و استقلال قوا مشخص است، ضمن آنکه تعامل یک امر لازم است و باید بین قوا وجود داشته باشد، اما در چارچوب قانونی این کار باید صورت گیرد.

وی تصریح کرد که ما هیچ گونه اختلافی با قوای دیگر نداریم و برای ما مهم اجرای قانون است و براساس ضوابط باید قوانین اجرا شود و همه نیز باید تسلیم قانون باشیم، برخی مسائل به وجود می‌آید که حاشیه‌هایی را به دنبال دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که امروز بیشتر آرا توسط آقای باهنر شمارش شد، در حالی که ایشان موافق آقای محصولی بودند گفت: هیچ بحث شبهه داری در این زمینه به وجود نیامده است و به صورت دقیق آرا شمارش شده است و بنده نیز خودم در زمان شمارش آرا حضور داشتم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما بحث تعامل مجلس و دولت را مطرح کردید در حالی که در حال حاضر از سوی تعدادی از نمایندگان و دولت عنوان شده که حضور معاونان دولت در مجلس کم شده است گفت: چنین چیزی مطرح نیست و معاونین دولت در مجلس رفت و آمد دارند، البته ممکن است در برخی لوایح و طرح‌ها از آنها نظرخواهی شود که آنها عنوان کردند نظر خاصی در این زمینه ندارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که شنیده می‌شود کمیسیون برنامه و بودجه اخیرا گزارشی در رابطه با مسائل مالی دولت به شما ارائه کرده است، اظهارداشت: این گزارش در باره‌ِ تخلفات مالی دولت نبود، بلکه از نظر کمیسیون برنامه و بودجه برخی از محورهای بودجه رعایت نشده و من این گزارش را برای رییس جمهور ارسال کردم تا بعد از شنیدن اظهارات آنها گزارشی در صحن قرائت شود.

 لاریجانی،اظهارداشت :در بازشماری مجددی که در مورد آرای نمایندگان مجلس صورت گرفت، 275 نفر در رای گیری مشارکت کردند که 138 نفر از آنها به آقای محصولی رای مثبت داده بودند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که در قانون آمده است باید رای نصف به علاوه یک باشد و باتوجه به آرای ماخوذ شده آرای آقای محصولی نصب به علاوه نیم است، گفت: ‌در قانون اکثریت آرا آمده است و امروز نیز آقای محصولی 138 رای اخذ کرده است.

وی در پاسخ به اصرار خبرنگاران مبنی بر این‌که به نظر می رسد این خلاف قانون باشد، تصریح کرد: در این ارتباط ما مشکلی نمی‌بینیم و آرا بار دیگر مورد بازشماری قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به مناسب نیست که فیلم اخذ آرا در رسانه‌ها پخش شود و این فیلم مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد گفت: این حرفی که شما می‌زنید، حرف درستی نیست و در واقع توهین به کسانی است که آرا را شمرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ ما در آرا مشکلی نمی‌بنیم و در هیئت رییسه‌ مجلس و کسانی که آرا را می‌شمردند، افراد موافق و مخالف وجود داشتند و اشکالی در آرا وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که شما چه زمانی به عراق سفر می‌کنید، گفت: سفر به عراق صورت می‌گیرد، ولی هنوز زمان آن مشخص نیست.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران با رد این مساله که شبهه‌ای در آرای ماخوذه وجود دارد در پاسخ به این سوال که آقای محصولی رای کمی آورده‌اند و آیا ایشان با این آرای ضعیف وزیر متزلزلی نخواهد بود گفت: کسب آرا تابع الزامات قانونی و دموکراتیک است و ما باید تابع این مسائل باشیم و عملکرد ایشان نیز تابع این است که به چه میزان قانون را رعایت کنند تعامل نزدیکی با مجلس داشته باشد و این‌که نیروهای متعهد و دلسوز را به کار ببرند و امیدواریم این چنین باشد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که گفته می شود بین دولت و مجلس اختلاف نظر و شکاف وجود دارد گفت:‌ دو قوه درباره‌ مسائل تخصصی خود بعضا ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشند و این ممکن است در ارتباط با قوه قضاییه نیز باشد و این اختلاف نظرها وتفاوت‌نظرها در مسائل تخصصی است.

وی با اشاره به وظایف نمایندگان مجلس گفت: ما به دنبال رعایت موازین حقوقی و حفظ حقوق ملت هستیم و نمایندگان مجلس ازمردم برای انجام این وظیفه رای گرفته‌اند و اصل این است که در تصمیم‌گیری‌ها حقوق ملت‌ حفظ شود و قانون رعایت شود، اختلاف وجهه‌ای ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در ارتباط با طرح تحول اقتصادی اجازه مجلس لازم است یا نه ؟ گفت: حتما در اجرای طرح تحول اقتصادی مجوز مجلس لازم است.

وی همچنین با بیان این‌که کمیسیون ویژه‌ مجلس در این ارتباط در حال کار کردن است و هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده است گفت:‌ این موضوع با دقت ویژه در مجلس پیگیری می‌شود و وقتی کمیسیون ویژه نظر خود را ارائه داد، در مجلس نظر نمایندگان را نیز جویا می‌شویم و با نظر نمایندگان اشکالات را رفع می‌کنیم و این مساله با حساسیت و جدیت در مجلس دنبال می‌شود.

وی همچنین در مورد اجرای نظام هماهنگ حقوق نیز گفت: قسمتی از این نظام هماهنگ حقوق در مورد برخی از بازنشستگان اجرا شد و ما به دنبال این هستیم که مراحل بعدی این امر اجرا شود.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس در آرای ماخوذه تشکیکی را ایجاد کرده‌اند گفت: ‌دراین ارتباط نمایندگان مجلس چیزی به من نگفته‌اند و ارائه نداده‌اند و همانطور که گفتم آرا مورد شمارش مجدد قرار گرفته است.

لاریجانی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط پرونده‌ هسته‌‌ای ایران گفت:‌ در قضیه هسته‌‌ای دو مساله وجود دارد یک تعامل با آژانس و رفع ابهامات و از طرف دیگر مذاکرات با 1+5 .

لاریجانی ادامه داد که جمهوری اسلامی ایران برای ادامه‌ مذاکرات مشکلی نداشته، اما رفتارهای آنها در یک پروسه مناسب نبوده و در یک پروسه معیوب رفتارشان را دنبال می‌کردند.

وی با بیان این‌که باید جمهوری اسلامی ایران مسیری را که در ارتباط با آژانس در پیش گرفته بود، پیگیری کند گفت‌: ‌همانطور که گفتم رفتار گروه 1+5 دقیق نبوده است و جمهوری اسلامی ایران برای ادامه‌ی مذاکرات مشکلی نداشته است.

وی همچنین در مورد قطعنامه‌ امنیتی بین آمریکا و عراق که به تصویب رسیده است، گفت: ‌این توافقنامه همچنان دارای اشکالات و نقص‌هایی است گرچه شما می‌دانید چندین بار این توافقنامه عوض شد و دولت عراق و سیاسیون عراق تاکید داشتند که دیدگاه‌ها و نظرات آنها در این توافقنامه‌ گنجانده شود و چندین بار این توافقنامه تغییر کرد و گرچه آمریکایی می‌گفتند این حرف آخر ماست، ولی وقتی در برابر موضع مردم عراق قرار گرفتند، حرف آنها تغییر کرد.

وی با اشاره به این‌که در این توافقنامه گنجانده شده که نیروهای آمریکایی تا سال 2011 از عراق خارج شوند گفت:‌ این در حالی است که با توجه به توانمندی‌هایی که دولت عراق دارد، نیروهای آمریکایی زودتر از این می‌توانند از عراق خارج شوند و به نظر می‌رسد وعده‌ای که رئیس جمهور جدید آمریکا در ارتباط با خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق در طول 16 ماه داده مناسب‌تر است.

وی گفت:‌ تغییراتی که در این توافقنامه ایجاد شده برخی از وجوه آن دارای نواقصی جدی است.

وی همچنین به مساله ولایت قضایی که در این توافقنامه گنجانده شد، اشاره کرد و اظهارداشت: ولایت قضایی عام نیست و محدود شده، ولی باز هم این می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و در واقع به حاکمیت عراق این مساله لطمه وارد کند، گرچه ممکن است برخی از کشورها این گونه مسائل را بپذیرند، ولی برای ملت رشید عراق مشکل ایجاد می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بار دیگر تاکید کرد: این توافقنامه دارای اشکالاتی است و با توجه به توانمندی‌ای که در دولت عراق وجود دارد این کشور زودتر از آن موعدی که در توافقنامه ذکر شده، از زیر یوغ اشغال خارج شود.

وی همچنین در مورد این‌که گویی به شهرداری ها اجازه داده شده است که برای بحث مترو از حساب ذخیره ارزی برداشت کنند، ولی این کار تا کنون انجام نشده است گفت: ما این مساله را پیگیری می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره نظر فراکسیون اصولگرایان در ارتباط با محصولی گفت:‌ در فراکسیون اصولگرایان در مورد آقای محصولی بحث شد در هیئت رئیسه نیز بحث صورت گرفت و در مجموع به نظر می‌رسید که موافقان و مخالفان تعدادشان نزدیک به هم است و با توجه به این امر تصمیم گرفته شد که نمایندگان در صحن با توجه به اختیاری که دارند و بررسی‌هایی که می‌کنند رای خود را بدهند، چون این مواضع مثبت و منفی نزدیک به هم بود.

لاریجانی همچنین در مورد رابطه‌ قدرت و ثروت و اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس در این ارتباط گفت:‌آقای رییس جمهور دلیل انتخاب خود را مطرح کردند و در این ارتباط نیز صحبت‌هایی کرده‌اند و معتقد بودند که اگر کسانی در سمت‌های سیاسی باشند و دنبال مسائل اقتصادی بروند مشکل دارند، ولی اگر کسی از کار سیاسی خارج شود و کار اقتصادی بکند، موردی ندارد. البته من نمیخواهم در مورد این مساله قضاوت کنم ولی همه‌ این مسایل مطرح شد و از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی همچنین در پایان در پاسخ به این سوال که اجلاس شهرداران آسیایی در تهران قرار است برگزار شود و نظر شما در این ارتباط چیست و آیا ضرورتی دارد که چنین اجلاس‌هایی برگزارشود، گفت: این که شهرداران کشورهای آسیایی با یکدیگر تعامل داشته باشند، مساله‌ی مناسبی است و من در این ارتباط خسارتی نمی‌بینم و در سطح مجلس نیز مجالس آسیایی با یکدیگر ارتباط و جلسه برگزار می‌کنند.

کد خبر 68714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز