عبدالسالم‌البدری، دبیر کل اوپک در تهران نسبت به سقوط روزافزون و شدید تقاضای نفت در آینده هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ما، وی در جمع خبرنگاران با هشدار نسبت به کاهش روزافزون تقاضای جهانی نفت گفت: در مدت یک‌ساله اخیر تقاضای نفت بیش از یک‌میلیون و 300 هزار بشکه کاهش یافته است، البته در برخی روزها حتی کاهش تقاضای بیش از 2 میلیون بشکه در روز نیز رخ‌ داده است.

وی افزود: بنابراین در چنین شرایطی باید گفت بازار نفت در معرض نابودی تقاضا قرار دارد.وی حجم ذخایر نفت کشورهای بزرگ مصرف‌کننده را از دیگر عوامل اساسی تاثیر‌گذار در بهای نفت دانست و خاطر نشان کرد: هم‌اکنون ذخایر نفتی مصرف‌کنندگان به میزانی رسیده که جوابگوی مصرف 56 روز مصرف‌کنندگان است و این حجم از ذخایر نفتی، به میزان زیادی در حجم تقاضا تاثیر منفی خواهد داشت.

دبیرکل اوپک تاکید کرد: تصمیم اوپک برای جلوگیری از ادامه روند کاهش بهای نفت جدی است و اعضای این سازمان به تصمیم‌های سختی تن خواهند داد.

دبیر‌کل اوپک تصریح کرد: هنگامی‌که قیمت نفت خام 147 دلار بود ما بر این عقیده بودیم، این قیمت واقعی و براساس عوامل اصلی بازار نفت نیست.

در آن زمان سفته بازی نقش اصلی را در افزایش شدید بهای نفت داشت و امروز نیز همین عامل باعث کاهش شدید بهای نفت شده است.

البدری اظهار داشت: سطح پایین قیمت‌ها به‌طور حتم روی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در جهان تاثیرگذار است و کشورهای عضو اوپک باید به‌صورت یک خانواده عمل کنند و به تمام تعهدهای خود در کاهش ظرفیت تولید اوپک، پایبند باشند.

دبیرکل اوپک قیمت نفت در آینده را در بلندمدت رقمی بین 70 تا 90 دلار برای هر بشکه نفت خام براساس سناریوهای مختلف اعلام کرد و یادآور شد: هم‌اکنون تقاضای نفت رو به کاهش است و این نشان‌دهنده آن است که اوپک با شرایط دشواری مواجه است.

وی خاطرنشان ساخت: در اجلاس آینده اوپک در الجزایر، اعضای این سازمان تصمیم مقتضی را برای کاهش سقف تولید اوپک اتخاذ خواهند کرد.

مذاکره با روسیه

دبیرکل اوپک با اشاره به مذاکرات اوپک با تولید‌کنندگان غیراوپک ابراز داشت: من چندی پیش به روسیه سفر کردم و با رئیس‌جمهور، معاون نخست‌وزیر و وزیر انرژی این کشور دیدار کردم و به‌صورت شفاف به آنها اعلام کردم که اعضای اوپک قصد دارند میزان تولید را به میزان زیادی کاهش دهند و لذا برای تامین منافع تولید‌کنندگان نفت، آنها نیز باید به اوپک کمک کنند.

البدری تجربه اوپک در 50 سال اخیر را موفق دانست و بیان داشت: این سازمان در 50 سال اخیر با مشکلات متعددی مواجه بوده، اما از بحران کنونی کاهش قیمت نیز عبور خواهد کرد.

وی به مصرف‌کنندگان عمده جدید انرژی اشاره و تصریح کرد: کشورهایی مانند چین و هند به مصرف‌کنندگان عمده نفت پیوسته‌اند و اگرچه تقاضای این کشورها در کاهش کنونی قیمت نفت تاثیری نداشته است، اما در آینده تقاضای این کشورها بر قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 69832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز