سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

اوپک قیمت خاصی را برای بازار در نظر ندارد ولی سطح قیمت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مناسب با سرمایه‌گذاری انجام‌شده توسط کشورهای تولید‌کننده باشد.

عبدالسالم البدری، دبیرکل اوپک درگفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما در پاسخ به اینکه قیمت قابل‌قبول برای اوپک چیست؟ گفت: ما خواهان تحمیل یک قیمت خاص به بازار نیستیم ولی قیمت باید حداقل 75، 80 و یا بیشتر باشد تا کشورهای تولید‌کننده درآمد کافی برای تامین نیاز اتباع خود، سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای و انجام طرح‌های نفتی اندوخته کنند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین درآمد کشورهای تولیدکننده از صادرات نفت تامین می‌شود و قیمت‌های پایین انگیزه صادرات را از آنان صلب می‌کند.

البدری علت اصلی کاهش قیمت نفت را بحران اقتصادی فراگیر جهانی که دامنه آن به همه کشورها رسیده، عنوان کرد و افزود: این بحران 3ماه است که ادامه دارد و امیدوارم تا حداکثر9ماه آینده خاتمه یابد و شرایط برای تولیدکنندگان، چه اعضای اوپک و چه شرکت‌های بین‌المللی نفت عادی شود. 

دبیرکل اوپک دراین باره که شرکت‌های بین‌المللی نفت دراین شرایط موضع مشخصی اعلام نکرده‌اند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های این شرکت‌ها کاهش یافته و همه این شرکت‌ها بودجه‌های توسعه‌ای خودرا کاهش داده‌اند.

وی در مورد میزان کاهش تولید اوپک در اجلاس الجزایر تاکید کرد: هنوز مشخص نیست که چه میزان تولید اوپک کاهش می‌یابد ولی باید اوپک در این مورد اقدام کند.

کد خبر 69929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز