همشهری آنلاین: دبیرکل اوپک رکود اقتصادی بانک‌های آمریکا، کاهش ارزش دلار و هجوم سودجویان سرمایه‌دار به بخش نفت را مهمترین عوامل نوسانات قمیت نفت دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عبدالله البدری در همایش مدیریت انرژی گفت: ایران یکی از ۵کشور بنیانگذار اوپک است و فرصت بسیار خوبی است که همایش بین‌المللی مدیریت انرژی با هدف بررسی علل نوسانات قیمت نفت و آینده‌نگری این صنعت در تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: ریشه‌های سقوط قیمت نفت و رکود اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان به پرداخت وام‌های رهنی بانک‌های آمریکایی بر می‌گردد که در پی آن کاهش ارزش دلار باعث شد سرمایه‌داران بورس‌های آینده نفتی را خریداری کنند و بورس‌بازی و سفته‌بازی، بازار نفت را دستخوش نوسان کرد.

البدری گفت: در ابتدای سال قیمت نفت ۹۲ دلار بود و در مدتی اندک به ۱۴۰ دلار رسید، عرضه نفت در سال ۲۰۰۸ زیاد بود ولی قیمت نفت هم بالا می‌رفت که این تناقض بسیار مشکوک و غیر منطقی بود.

دبیر کل اوپک افزود: تنها علت اصلی نوسانات قیمت نفت که باعث راکد شدن بسیاری از طرح‌های این صنعت شد انگیزه سودجویی سرمایه‌داران است.

البدری اظهار داشت: در حال حاضر وضع بازار نفت اسفبار است و ترکیدن حباب قیمت نفت باعث بوجود آمدن نگرانی میان عرضه کنندگان و نیز میان مصرف‌کنندگان انرژی شده است.

وی گفت: بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت، درآمد حاصل از نفت را صرف عمران و آبادی کشور خود می‌کنند و برای رسیدن به توسعه پایدار داشتن درآمدی منطقی از نفت حق این کشورهاست.

دبیر کل اوپک گفت: اعضای اوپک برای ثبات بازار و منطقی کردن قیمت نفت نیاز ضروری به اقدامات جدید و برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت دارند.

البدری افزود: با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت نفت دارند اعلام می‌کنم اوپک آماده است تا در این حوزه سرمایه‌گذاری و به کشورهای عضو کمک کند.

وی تصریح کرد: اگر قیمت‌ها منطقی و با دوام باشد تولید اوپک از ۸۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۶ به ۱۰۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید.

البدری گفت: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان است و اعضای اوپک با داشتن سه چهارم ذخایر ثابت انرژی جهان باید به فکر آینده و ثبات بازار باشند.

البدری گفت: هیچ چیز برای مدیر بدتر از این نیست که در بازار ابهام وجود داشته باشد و شرایط موجود جهانی بر این ابهام می‌افزاید.

وی افزود: ما از کشورهای توسعه یافته و مصرف کننده انرژی می‌خواهیم در عملکرد خود شفاف باشند و به نگرانی کشورهای تولید کننده توجه کنند.

البدری اضافه کرد: وضع بودجه کشورهای تولید کننده نفت خوشایند نیست و این کشورها با مشکل مالی روبرو هستندو تصمیم گیری در این بازار وخیم بسیار سخت است.

البدری گفت: تولیدکنندگان ۳ اقدام را باید انجام دهند اول اینکه در این زمان حیاتی ضروری است که چشم اندازی دقیق برای جهت‌گیری صنعت نفت در آینده داشته باشیم زیرا داشتن چشم انداز روشن به هماهنگی و تصمیم‌گیری جمعی بین اعضای اوپک کمک می‌کند.

وی افزود: دوم اینکه تحولات جهانی نفت در یک لحظه اتفاق می‌افتد و باید اعضای اوپک علائم اقتصادی را پیش خوانی و پیش‌بینی کنند چرا که رفتارهای نفتی به تغییرات اقتصادی جهان بستگی دارد.

البدری گفت: سوم اینکه از تجربیات گذشته درس بگیریم و باید صبر کنیم زیرا دوره ما تقریباً شبیه دهه ۹۰ است و نباید ترس داشت.

وی افزود: امسال قیمت‌ها سریع بالا رفت و سریع هم افت کرد چه کسی می‌داند تا یک ماه دیگر چه اتفاقی می‌افتد شاید تصمیمات همایش تهران تا ۵۰ درصد در ثبات قیمت نفت تأثیرگذار باشد.

کد خبر 69756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز