کاهش قیمت نفت نگرانی‌هایی را برای کشورهای تولید‌کننده به همراه داشته است. این کشورها تلاش دارند در قالب اوپک مانع از کاهش بیشتر قیمت نفت شوند.

با محمد رضا خباز مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • کاهش قیمت نفت چه آثاری می‌تواند بر اقتصاد کشور داشته باشد؟

ما در کشور سابقه اداره اقتصاد با نفت قیمت‌های پایین در 2 بار داشته‌ایم. یک بار که در زمان جنگ بود که به‌طور متوسط کشور با حدود 3 میلیارد دلار و البته با وضع بسیار مطلوبی اداره شد.

دوره دیگر در سال‌های 77 و 78 بود که باز قیمت نفت به سطح پایینی کاهش یافت و کار اداره اقتصاد کشور با نفت حدود 8 دلار انجام شد و مشکل خاصی به‌وجود نیامد.

مسئله مهم که به این امر و اداره مطلوب اقتصاد کمک کرد طرح مشکلات با مردم بود و جلب حمایت و همکاری عمومی و بی‌شک اگر مردم کمک و همکاری کنند اداره کشور در شرایط سخت عملی است.

  • آیا هزینه شدن مازاد درآمد ارزی موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه اداره اقتصاد نمی‌شود؟

ما هنوز در این موردخبری نداریم ولی در زمانی که در سال 78 برنامه سوم را در مجلس تدوین می‌کردیم مسئله‌ای تصویب شد که هدفش پیشگیری از شرایط مشابه و ایجاد بحران و مشکل برای مردم و اقتصاد کشور بود.

در آن زمان ما دولت را موظف کردیم که مازاد درآمد ارزی حاصل از فروش نفت را که بیش از قیمت مصوب  در بودجه بود به حساب ذخیره ارزی واریز کند.

این برای آن بود که ذخیره ارزی برای شرایط خاص که به‌طور عمده برای آن زمان و امروز بود مورد استفاده قرار گیرد تا اقتصاد کشور با تنگنا مواجه نشود.

حال این سؤال مطرح است که چرا دولت در 3سال اخیر منابع حساب ذخیره ارزی را مصرف کرد که در شرایط امروز نتوان از این منابع بهره برداری کرد و مشکلات کمتری برای اقتصاد و مردم پیش بیاید.

  • در بودجه سال‌جاری قیمت نفت چه میزان باید باشد؟

در سال 86 میانگین قیمت نفت حدود85 دلار بوده در صورتی که در بودجه نفت 57 دلار تعیین شده بود. به‌نظر بنده دولت در ظرف 3 سال 200 میلیارد دلار نفت فروخته است.

اما در زمانی که نفت 8 دلار بود شرایط اقتصادی مردم با شرایطی که نفت 120 دلار بود تفاوتی نکرد. به هر حال مردم سؤال می‌کنند که چه تفاوتی با گذشته بوده است.

دولت وقتی کشور را تحویل گرفت تورم 11 درصد بوده و امروز نزدیک به 28 درصد است. اصل حرف این است که با چه برنامه‌ای می‌توان شرایط اقتصادی را برای اداره بهتر کشور فراهم کرد درحالی که امروز عمده دارایی ذخیره ارزی را مصرف کرده‌ایم.

کد خبر 69131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز