دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند مقابله با ایدز در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

کارشناسان در روز جهانی ایدز اول دسامبر (11 آذر)  می‌گویند مقابله با این بیماری به علت عدم دسترسی به درمان کافی در کشورهای فقیر و موانع در مقابل یافتن واکسن موثر در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با این وجود به گفته این کارشناسان پیشرفت‌های فراوانی در دو دهه گذشته در زمینه ایدز صورت گرفته است.

در حالیکه در حال حاضر 33 میلیون نفر در جهان به ویروس نقص ایمنی اکتسابی (HIV) آلوده هستند که باعث بروز ایدز می‌شود، تعداد بیشتری از آنها به یمن داروهای جدید قدرتمند از زندگی‌‌های سالمتر و طولانی‌تر برخوردار می‌‌شوند.

 سازمان‌دهندگان روز جهانی ایدز - که امسال بر مضامین هدایت، مسئولیت‌پذیری شخصی و کنش‌‌گری متمرکز است - دولت‌ها را به عمل به وعده‌های داده شده در مورد درمان، پیشگیری، مراقبت و پشتیبانی جهانشمول ایدز فرامی‌خوانند.

ژان-فرانسوا دلفراسی، رئیس سازمان ملی پژوهش ایدز و هپاتیت ویروسی فرانسه(ANRS) در این باره می‌گوید: "ما درمان‌های موثر در مقابل ایدز در اختیار داریم. ما گزینه دیگری به جز ارائه این داروها به همه افرادی که به آنها نیاز دارند، در اختیار نداریم."

اما درمان موثر و در حد استطاعت مالی بیماران در آفریقا، که اکثریت بیماران HIV مثبت در آن زندگی می‌کنند، امری نادر است، و به این ترتیب چشم‌اندازهای دسترسی جهانی به داروها را در این قاره آینده نزدیک به احتمالی بعید تبدیل می‌شود.

حتی در کشورهای ثروتمنتر مانند فرانسه که سال گذشته 5200 مورد HIV مثبت ثبت شد، هزاران نفر از اینکه به ویروس ایدز آلوده هستند، بی‌اطلاعند.

در روز جمعه سازمان ملل از کشورها خواست تا بر ریشه‌های همه‌گیری ایدز متمرکز شوند و به مجموعه‌ای از ابزارهای آزموده‌شده برای پیشگیری از گسترش ایدز در میان افراد در معرض بیشترین خطر متوسل شوند.

امیدها برای دستیابی به راهی آسان برای پیشگیری از ایدز سال گذشته هنگامی به یاس گرایید که دانشمندان وادار شدند که دو کارآزمایی بالینی پیشرفته در مورد واکسن ایدز بوسیله شرکت داروسازی مرک را متوقف کنند، زیرا معلوم شده بود که این واکسن در واقع خطر ابتلا به عفونت را بالا می‌برد.

اما تحقیقات در مورد ایدز هنگامی در اکتبر 2008 جایزه نوبل پزشکی به دو دانشمند فرانسوی که HIV را کشف کرده بودند، اهدا شد، دوباره قوت یافت.

پژوهشگران همچنین مولکول‌های جدیدی را کشف کرده‌اند و آزمایش‌های را بر روی درمان‌های سه‌گانه جدید شروع کرده‌اند که ثابت شده است بر روی بیمارانی که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، موثر است.

 در همین حال، پژوهش بر روی یافتن واکسن موثر ایدز ادامه دارد. دانشمندان آمریکایی اخیرا ژنی کشف کرده‌اند که ممکن است راه برای تولید یک واکسن بگشاید.

دلفراسی، از ANRS، همچنین پیش‌بینی می‌کند که پژوهش‌ پایه در زمینه یافتن مولکول‌‌هایی که می‌توانند به ویروس ایدز در مرحله‌ای حمله کنند که هنوز شناسایی شده‌اند.

 دانشمندان همچنین به افرادی HIV مثبتی که هرگز به ایدز تمام ‌عیار مبتلا نشده‌اند، علاقمندند.

پدر پیر-ماری ژیرار، که رئیس واحد بیماری عفونی بیمارستان سن آنتونی در پاریس است، در این باره گفت: "ما دارای سلاح‌های تاثیرگذاری هستیم."

 به گفته او یک نشانه موفقیت این است که افراد امروزه درباره زندگی و پیرشدن خوب با ویروس ایدز صحبت می‌کنند- به این امید که از همان طول عمری برخوردار باشند که افراد بدون این ویروس دارند!

کد خبر 69816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز