آشپزی کردن در خانه هم صرفه جویی در هزینه‌های جاری خانوارها را به همراه دارد و هم سلامت و کیفیت تغذیه افراد خانواده را بهبود می‌بخشید اما این تنها دلیلی نیست که زنان سیاستمدار برنامه‌ها و دستورهای آشپزی خود را علنی می‌کنند.

آشپزی گروهی

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: زمان و هزینه‌های مربوط به غذا یکی از دغدغه‌های مهم و بخش‌های اصلی درآمد قشر متوسط جوامع مختلف را به خود اختصاص می‌دهد. بیشتر خانواده‌ها برای بهبود تغذیه و مدیریت مالی خوراک خود، به فکر دوری از غذاهای آماده و فراوری شده و همچنین غذاهای رستورانی هستند اما شاید انگیزه و ایده‌های کافی برای آشپزی در خانه نداشته باشند.

سیاستمداران مختلف با توجه به همین دغدغه عمومی، از غذا پختن به عنوان راهی برای تشویق مردم به داشتن تغذیه سالم و جلب همدلی عمومی استفاده می‌کنند. جالب اینکه خوردن غذاهای سالم و خانگی که با صرف وقت بیشتری ممکن می‌شود، یکی از شعارهای جوامع پیشرفته و ثروتمند است و اختصاص به جوامع ضعیف‌تر ندارد.

در اروپا و آمریکا، فعالیت افراد مشهور و سیاسی در این زمینه، خانواده‌های زیادی را به آشپزی کردن در خانه ترغیب کرده است و البته مثل تمام اقدامات سیاستمداران، این کار به نفع فضای رقابتی آنها هم بوده؛

در حقیقت، چهره‌های سیاسی هزاران سال است که از غذا به عنوان وسیله‌ای برای تقویت وجهه عمومی خود و جلب نظر رای دهندگان استفاده می‌کنند. در طول تاریخ، سیاستمدارانی مانند ژولیوس سزار و هانیبال، بر رژیم غذایی ساده حاکمان و امپراطوران، به عنوان راهی برای برجسته کردن ویژگی‌های شخصیتی و نشان دادن رفتار مردمی خود تاکید می‌کردند.

همچنین مشهور است که نمایندگان آمریکا از غذا و خوراکی به عنوان وسیله‌ای برای جمع‌آوری آراء رای‌ دهندگان و صحبت درباره کمپین خود استفاده می‌کردند؛ در سال ۱۷۵۸، جورج واشنگتن بودجه کمپین تبلیغاتی خود را صرف سرو نوشیدنی در جمع مردم کرد. در اواخر قرن نوزدهم، کباب‌های سیاسی گسترده‌ای در نیویورک سرو شد که به ضیافت گوشت گاو شهرت پیدا کرد. 

امروزه، استفاده از غذا یا نوشیدنی به عنوان وسیله‌ای برای رشوه دادن به رای دهندگان در ایالات متحده از نظر فنی غیرقانونی است و این استراتژی امروزه به شکلی دیگر و با هدف برد-برد اجرا می‌شود. در واقع شخصیت‌های سیاسی راه‌های زیرکانه‌تری برای به دست آوردن قلب مردم پیدا کرده‌اند که در نهایت، برای سلامت مردم هم مفید است.

تصاویر آشپزی زنان سیاستمدار جهان | از مرغ لیمویی میشل اوباما تا سوپ سیب زمینی آنگلا مرکل
کتاب «آشپزی روستایی فرانسوی» و فرانسوا برانگه نماینده مجلس این کشور که آن را تهیه کرد.

به عنوان نمونه، در فرانسه که اندک موضوعاتی هست که بیش از سیاست و غذا احساسات مردم را تحریک می‌کند، نمایندگان مجلس یک کتاب آشپزی منتشر کردند. «آشپزی روستایی فرانسوی»، مجموعه‌ای از دستور العمل‌های ارائه‌شده توسط اعضای مجلس ملی فرانسه است که به شکل مصور بسیاری از غذاهای ساده و محلی این کشور را معرفی می‌کند.

فرانسوا برانگه، نماینده‌ مجلس، که مانند بسیاری از مردم فرانسه دستپخت خوبی دارد، با کمک ۹۰ نفر از همکارانش توانست دستورهای غذایی اصیلی را که واقعا از روستاهای کوچکی آمده بودند جمع آوری کند. حتی یکی از این دستورها که در کتابخانه پدربزرگ یکی از نمایندگان پیدا شد، مربوط به قبل از انقلاب فرانسه بود.

تصاویر آشپزی زنان سیاستمدار جهان | از مرغ لیمویی میشل اوباما تا سوپ سیب زمینی آنگلا مرکل
مرکل به دلیل علاقه‌اش به سوپ سیب‌زمینی مشهور است.

برای برخی از آلمانی‌ها، آنگلا مرکل صدر اعظم سابق این کشور، آنقدر محبوب بود که او را با عنوان موتی (مادر) بشناسند، اما برخی دیگر نیز او را با لقب «ملکه یخ» توصیف می‌کردند. این در حالی است که مرکل توجه بسیار دقیقی به افکار عمومی مردم آلمان در قبال تصمیمات دستگاه حاکمیت داشت و به این ویژگی مشهور بود.

به همین دلیل است که تلاش زیادی لازم نداشت تا به عنوان یک نابغه سیاسی و علمی متوجه باشد که چیزی که همیشه مورد پسند آلمانی‌ها قرار می‌گیرد سیب زمینی است. او در زمان انتخابات سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت در مصاحبه‌ای با مجله زنان مشهور آن کشور، دستور پخت سوپ سیب زمینی خود را فاش کند.

او گفت: «من همیشه خودم سیب‌زمینی‌ها را با دست پوره‌ می‌کنم و از دستگاه‌های خرد کن استفاده نمی‌کنم. این کار باعث می‌شود تکه‌های کوچکی از سیب زمینی در بافت سوپ پیدا شود و آن را لذیذتر کند.» مرکل همچنین فاش کرد که ترجیح می‌دهد از سیب‌زمینی‌هایی که در باغچه‌اش می‌کارد استفاده کند. او پیش از این نیز راجع به اینکه سوپ سیب زمینی یکی از وعده‌های غذایی مورد علاقه اوست صحبت کرده بود.

تصاویر آشپزی زنان سیاستمدار جهان | از مرغ لیمویی میشل اوباما تا سوپ سیب زمینی آنگلا مرکل
میشل اوباما انرژی زیادی برای شرکت در برنامه‌های عمومی آشپزی دارد.

میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا، نیز در زمینه فعالیت‌های این چنینی بسیار مشهور است؛ او با تاکید بر تغذیه کودکان با مجلات آشپزی مصاحبه می‌کند و در برنامه‌های تلویزیونی شرکت می‌کند و حتی در مراسم‌ خیریه آستین بالا می‌زند و وارد آشپزخانه می‌شود. دستور پخت مرغ لیمویی او یکی از عناوین پربازدید در مجلات این کشور است.

کاملا هریس، معاون رئیس جمهور فعلی، بایدن، نیز به عنوان اولین زن رنگین پوستی که نامزدی حزب اصلی را برای معاونت رئیس جمهور پذیرفت، در جریان رقابت‌های انتخاباتی، بیش از معرفی خود به عنوان یک سیاستمدار، عشق خود را به آشپزی مطرح کرد و آن را به بخشی از شخصیت عمومی خود تبدیل کرد.

مصاحبه‌های او درباره کتاب‌های آشپزی مورد علاقه‌اش آنقدر طرفدار داشت که او را در فضای مجازی به آشپزخانه برد تا از نکات ریز درست کردن ساندویچ ماهی تن مشهورش بگوید و راز او شامل استفاده از کمی جعفری تازه و کمی آب لیمو بود.

تصاویر آشپزی زنان سیاستمدار جهان | از مرغ لیمویی میشل اوباما تا سوپ سیب زمینی آنگلا مرکل
کاملا هریس آشپزی را به عنوان ویژگی مردمی شخصیت سیاسی خود مطرح کرد.

در رقابت‌های ریاست‌جمهوری او مهمان یک برنامه تلویزیونی شد تا پخت بوقلمون مخصوص عید پاک، که غذایی بسیار رایج و ارزان در این کشور است، را آموزش دهد. نکته جالب این برنامه این بود که هریس به آرامی از آموزش بوقلمون دور شد و به نکات تند سیاسی پرداخت.

به هر تقدیر، تغذیه و خوراک، بخش جدایی ناپذیر از زندگی ماست و زمان غذا خوردن، یکی از گرم‌ترین و صمیمانه‌ترین اوقات جمع شدن افراد خانواده است پس چه بهتر که مانند سیاستمداران اهمیت آن را فراموش نکنیم و با پخت غذای سالم و خانگی، اوقاتی خوش و سلامتی را کنار هم سپری کنیم.

کد خبر 697508
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha