ساکنان یک گوشه پایتخت، دلسوز محله‌شان هستند، به خانه‌ هم می‌روند به سالمندان سر می‌زنند و کارهای بسیار دیگری که همه را با هم و در کنار یکدیگر انجام می‌دهند تا محله‌ای شاد و پرنشاط داشته باشند. در ادامه با خواندن این گزارش حتماً تصدیق خواهید کرد که این محله نه تنها در تهران، شاید حتی در ایران هم کم‌نظیر است.

نمونه

همشهری‌آنلاین - نصیبه سجادی: در محله‌ امیرآباد، ساکنان خیابان ۱۴، همسایگان از حال و احوال محل زندگی خود باخبرند و دلسوز محله‌اند و نسبت به محل سکونت خود بی‌تفاوت نیستند. درست مثل «زهرا محمدنژاد» یکی از ساکنان این خیابان که ۱۴ سالی می‌شود یک تنه تلاش می‌کند تا محله‌اش را به معنای واقعی محله کند؛ جایی که اهالی از همسایگی و بودن با هم شاد باشند و آنچه را که برای خود می‌خواهند برای محله هم بخواهند. او می‌گوید: «سال‌ها پیش تلاش می‌کردم برنامه‌هایی را اجرا کنم تا محله‌ای شاد و سالم داشته باشیم. ولی الان مدتی است که یک خیابان را مبنا گرفته‌ام و برنامه‌هایی را در آن با کمک خود ساکنان اجرا می‌کنم که بتوانیم با کمک هم به اهداف‌ داشتن محله‌ای پویا و شاد، برسیم. وقتی مردم با گوشت و پوست‌شان احساس کنند کاری که می‌کنند به نفع‌شان هست خودشان با تمام توان مشارکت می‌کنند و نسبت به محل زندگی‌شان دل می‌سوزانند.»

خواندنی‌های بیشتر  را اینجا دنبال کنید

متفاوت‌ترین محله تهران را بشناسید | اهالی زندگی در اینجا را با هیچ جای دنیا عوض نمی‌کنند

دست در دست هم تا آبادانی

همه اهالی به زهرا خانم اعتماد کامل دارند و این اعتماد سرمایه‌ای است که در سال‌ها به دست آمده است. آن هم وقتی که اهالی دلسوزی‌اش را برای تک تک ساکنان، داشته‌ها و امکانات محله دیدند. وقتی می‌خواهد برنامه‌ای اجرا کند آن را در گروه‌های پیام‌رسانی که به همین منظور تشکیل داده قرار می‌دهد و با کمک خود اهالی برای محله کار می‌کند. طرح خشکاله، فراخوان کمک به ساکنان نیازمند، برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، کلاس‌های رایگان نقاشی و برنامه‌های بسیار دیگر که همه آنها با مشارکت و همت اهالی خوب و صمیمی این خیابان برگزار می‌شود.

اینجا سالمندان احساس تنهایی نمی‌کنند

سالمندان بسیاری در منطقه۶ زندگی می‌کنند. خیابان ۱۴ امیرآباد هم به تبع سالمندنشین است، اما سالمندان اینجا منزوی و خانه‌نشین نیستند. آنها در برنامه‌های جمعی این خیابان مشارکت فعال دارند و از این بابت هم خوشحالند. چند نفری پای ثابت برنامه‌ها هستند، آشپزی می‌کنند، شیرینی می‌پزند و در مناسبت‌های مختلف از مهمانان‌ این خیابان پذیرایی می‌کنند. گاهی در بازارچه‌های کوچکی که خودشان راه می‌اندازند، دستپخت‌های‌شان را عرضه و حتی درآمد کوچکی کسب می‌کنند. این میان برخی هم هستند که به دلیل مشکلات ناشی از کهنسالی تنها تفریح هر روزشان این است که لب پنجره بنشینند و خیابان و رفت‌وآمد آدم‌ها را تماشا کنند. اینها همان‌هایی هستند که فرزندان‌شان معمولاً در خارج از ایرانند و تنهایی مهمان روزها و شب‌های‌شان شده است. اما این گروه از سالمندان در این خیابان فراموش نشده‌اند. اهالی خوب اینجا با مناسبت و بی‌مناسبت به آنها سر می‌زنند تا گوشه‌نشین و افسرده نشوند. چند نفری هم ۲روز در هفته در ساعت‌های مشخص به دیدارشان می‌روند. با هم می‌نشینند، حرف می‌زنند، شعر و ترانه می‌خوانند، از صمیم قلب می‌خندند و...

محمدنژاد می‌گوید: «همین که این سالمندان به ما اعتماد و در خانه‌شان را به روی ما باز می‌کنند، مایه خوشبختی و سرمایه‌ای است که تلاش می‌کنیم آن را حفظ کنیم. در این دورهمی‌ها، هم از حال همسایه سالمندمان باخبر می‌شویم و هم اگر مشکلی برایش پیش بیاید تا آنجا که از دست‌مان برآید برطرف کنیم. کلاس‌های قرآن‌خوانی هم تا قبل از شیوع ویروس کرونا در خانه شهروندان سالمند برگزار می‌شد که به دلیل ترس از بیماری فعلا تعطیل شده اما به‌زودی دورهمی‌های قرآنی اهالی هم روبه‌راه می‌شود.»

متفاوت‌ترین محله تهران را بشناسید | اهالی زندگی در اینجا را با هیچ جای دنیا عوض نمی‌کنند

همه درختان خیابان ۱۴ شناسنامه ‌دارند

اول تا آخر محله امیرآباد پر است از درختانی سرسبز که ردیف به ردیف هم قرار گرفته و سایبانی برای روزهای گرم اهالی فراهم می‌کند. خیابان ۱۴ هم از این سایبان سبز بی‌بهره‌نیست. تنها تفاوت درختان اینجا با دیگر خیابان‌های منطقه این است که همه درختان شناسنامه دارند و صاحب اسم و رسم هستند؛ درخت شادی، دوستی، برادری و... این اسامی با روبان‌های زیبا بر تن درختان سنجاق شده است. در کنار آن اهالی با وسایل بازیافتی شکیل ظرف‌هایی کوچک ساخته و کنار درختان گذاشته‌اند و از رهگذران می‌خواهند که زباله‌هایی مثل فیلتر سیگار را درون آنها بریزند تا فضای این خیابان با زباله‌ها نازیبا نشود. محمدنژاد می‌گوید: «یکی از اهالی فرهیخته ایده را در اختیار ما قرار داد. ما هم اجرا کردیم. از این به بعد کار را هم اهالی به عهده دارند. مواظب هستند که مبادا آبیاری درختان کم و زیاد نشود. نظافت پای درختان و فضای سبز عقب نیفتد و...»

او می‌افزاید: «صفر تا صد همه این کارها را ما با همراهی و کمک اهالی انجام می‌دهیم و از هیچ نهاد و سازمانی هم کمک نمی‌گیریم چون معتقد هستیم‌ کاری که مردم خودشان انجام دهند و بیافرینند در تداوم اجرای آن مصمم‌ترند.»

متفاوت‌ترین محله تهران را بشناسید | اهالی زندگی در اینجا را با هیچ جای دنیا عوض نمی‌کنند

اتوبوس شادی و نقاشی‌های مادر و کودک

از دیگر کارهایی که در این محله انجام می‌شود، راه‌اندازی اتوبوس شادی در خیابان‌های محله است. اتوبوسی که در خیابان راه می‌افتد در حالی که مادر و فرزندش مسافر آن هستند، آهنگ‌های شاد و کودکانه پخش می‌شود و مسافران را تا ایستگاه بعد همراهی و لحظه‌های شادی برایشان خلق می‌کند. محمدنژاد می‌گوید: «تقریباً بیشتر اهالی این خیابان در گروه واتساپی ما عضو هستند و قبل از اجرای برنامه به آنها اطلاع‌رسانی می‌کنیم. این برنامه را هم برای مادر و کودک اجرا می‌کنیم و اهالی استقبال خوبی از این برنامه داشتند.»

تقریباً بیشتر کارها در این خیابان با نگاه به مادران و فرزندان‌شان برگزار می‌شود تا بهانه‌ای برای مشارکت نکردن اهالی وجود نداشته باشد، مثل کارگاه‌های نقاشی که یکی از همین اهالی به نام «مریم موسوی» برگزار می‌کند. او که استاد دانشگاه است و ۴۶ ساله، به بچه‌ها و مادرهای‌شان رایگان نقاشی آموزش می‌دهد. موسوی می‌گوید: «اگر یکی از مادرها توانایی خرید بوم نقاشی را نداشته باشد با اعلام یک فراخوان در گروه‌های خصوصی خودمان برایش بوم و ابزار نقاشی را تهیه می‌کنیم و به عناوین مختلف به او هدیه می‌دهیم تا کنار فرزندش نقاشی بکشد. گاهی حتی برای آثار خلق شده نمایشگاهی در خود محله برگزار می‌کنیم و نقاشی‌ها را در خیابان به معرض نمایش می‌گذاریم تا بچه‌ها به ادامه راه تشویق شوند.»

محله یعنی جایی که اهالی خوشحال باشند

بیشتر ساکنان خیابان ۱۴ امیرآباد برای محل زندگی‌شان دل می‌سوزانند و تقریباً همه تلاش‌شان را می‌کنند تا سهمی در بهتر کردن وضعیت آن داشته باشند، مثل «مژده ایزد» و «فائزه خوشرنگ» که هم شاعر است، هم فعال محیط‌زیست. خوشرنگ طرح خشکاله را مدتی است با کمک خانم‌های محل اجرا می‌کند، طرحی که به گفته او در صورت موفقیت به نفع محیط‌زیست شهر و محله خواهد بود. در کنار آن سعی می‌کند خشکاله‌های جمع‌آوری شده را به دامداران بفروشد تا این کار ساکنان، نفع مادی هم برایشان داشته باشد. خوشرنگ می‌گوید: «محله یعنی همین، یعنی جایی که اهالی از بودن در کنار هم خوشحال باشند و هرکدام سهم خود را در بهتر شدن اوضاع و احوال محله‌شان تا آنجا که در توانشان هست ایفا می‌کند.»

محمدنژاد هم این گفته را تأیید می‌کند و ادامه می‌دهد: «محله زمانی بهترین جا برای زندگی است که من به‌عنوان یک مادر به فرزند خودم القا نکنم که اینجا جایی برای زندگی نیست و اگر می‌خواهد زندگی بهتری داشته‌باشد باید برود و در کشوری غریب ساکن شود. ما به‌عنوان ساکنان یک محله باید خودمان دست روی زانو بگذاریم و بلند شویم و بهترین چیزها را بسازیم برای خودمان و همسایه‌مان و اگر کم و کسر بود ایجادش کنیم. نباید بگوییم چون مسئولان‌کاری نمی‌کنند پس هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. همه جای دنیا مشکلات کم و زیاد هست، فقط باید خواست و حلش کرد.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی خودمان محله‌مان را بهترین جا برای زندگی و بتوانیم به آن افتخار کنیم، آن وقت فرزندمان مهاجرت را تنها راه برای دستیابی به یک زندگی خوب نخواهد دانست و همین‌جا می‌ماند و برای‌آبادی آن تلاش می‌کند؛ همان چیزی که درباره فرزند خود من اتفاق افتاد. وقتی به او گفتند به کشور دیگری برود تا زندگی بهتری داشته باشد گفت از بودن در این شهر و این محله خوشحال است و آن را با هیچ جای دیگری عوض نمی‌کند.»

کد خبر 697440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 129
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 80
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    173 7
    کاش همه جا اینجوری بود
    • علیزاده IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      69 5
      خوبه🍓🍓💜
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      32 2
      بهشت را خریده اند.
  • سودابه IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    92 13
    چه عالی به یاد کوچه قدیمی شهر خودمان افتادم
  • لیلا نقی زاد IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    محله امیرآباد قدیمی نشین هست وبه این رسومات وفرهنگها عموما پایبندن
  • کرمی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    عالیییییی ما میتوانیم هر شخصی از خود شروع کند همه جا و همه چی عالی میشود ممنون از دوستان خوبم.👏🏻👏🏻🌴🌴
  • بسیار خداپسندانه است IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    120 9
    بسیار عالی و خداپسندانه است
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    67 44
    دل خوش سیری چند....
    • Arman IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      9 11
      ... من ده ساله تو این محلم کجا این خبراست ما ندیدیم توروخدا مردم رو ... فرض نکنید
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    63 36
    امیر آباد بهترین جای دنیا است زنده باد امیر آباد و تمام مردم پاک و با صفاش زندگی زیباست
    • احسان IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      30 11
      چراجوسازی میکنی دوست عزیز،من ۳ساله اونجام دقیقا خیابون۱۴هم هست،والا معمولیه
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      6 3
      شمیران‌نو‌بهترین‌‌جای‌زندگیست
    • مهناز DE ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      10 7
      احتمالا میخوان قیمت سازی کنند. زمان دانشجویی اون منطقه‌ بودم، اصلا اینطور نیست
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      1 2
      عالیه.من از شمال.زیباکنارزندگی میکنم.تورو خدا قدر درختها رو بدونیدِ.
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    56 18
    پرچم محلمونو بچه محلامون بالاس
    • ... IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      39 5
      ایشالا بچه های یاخچی آباد هم از این حرکات بزنن
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      6 13
      نمیشه با دنیا عوض کرد ؟؟؟? چه بد
    • زهرا IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      17 4
      عزیزم بی اطلاع هستی از خیابان محل سکونت آت ، چون اصلا به دور و برت نگاه نمی کنی و اصلا برات اینطور موضوعات مهم نیست
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      7 0
      به نظر براتون عادی شده، خصلت ادم ها اینطوریا، شما دور شید دلتون پر میزنه برای همونجا
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    42 4
    نوستالژی برای بنده بود
  • هادی IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    36 4
    درود زیبا بود
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      68 56
      همش برمیگرده به پول !! اگه جیبت پول باشه تو تورقوزاباد ام زندگی کنی! شاد زندگی میکنی
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      68 29
      واقعا همه چی ب پول بر نمی گرده باید خواست و ساخت من به این باور پیدا کزدم
  • ساری IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    22 6
    😎😎امیراباد
    • رضا IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 2
      عالیه
  • Yasa IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    35 31
    تهران همه جاش زییا و خاصه👏👏
    • محمد IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      25 8
      خخخخخ
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    41 25
    برای سالمندان این محل توصیه می شه⭐⭐⭐⭐
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    82 13
    محله ای که بچه ها عصرها توی کوچه هاش مثل دهه شصت بازی نکنند و بادبادک هوا نکنن و عیدها مخصوصا نیمه شعبان گلدان ها رو نیارن کنار جوبهای آب و آبپاشی نکنن و شربت آبلیمو با کیک یزدی پخش نکنن محله شادی نیست . جمعیت کشور داره به مدد کاسبان تحریم و دلالان و مال اندوزان روز به روز پیرتر و کمتر میشه . تا روزی که مهاجران پرکنند محله ها رو .
  • هنگامه صمصامی US ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    85 9
    نسیبه خانوم و تمام اهالی امیر آباد. زنده باشید و سلامت . دوست داشتن و مهربانی و همدلی را زنده نگه دارید بگذارید به جای ویروسهای کشنده نفرت و حسادت و بخل و کرونا . ویروسهای شادی و آرامش و هم دلی . زیبایی و دوستی همه گیر شود. به امید روزی که ایران گلستانی بزرگ از مهربانی و اعتماد و خالی از بخل و حسادت و کینه شود. پایندگی در راه صلح و برکت و دوستی و هم بستگی همه اقشار جامعه و دولت هدف تک تک هر ایرانی سربلند
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      21 4
      🍀🍀🍀
    • amir hosein IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      7 4
      من متولد اواسط دهه شصت سال ۱۳۶۵ هستم،با چندتا جمله منو بردی تو حال و هوای کودکی و نوجوانیم
    • دهه شصتی NL ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      2 1
      حاجی دلمون گرفت :*)
  • ... IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    الان عصر مدرنه اینکه سرت تو زندگیه مردم باشه و همش برین خونه همدیگه به بهانه های مختلف کجاش قشنگه؟
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      94 6
      آدم مدرن اونی هست که دیگران رو قضاوت نمیکنه. با ادب و حد خودش رو می‌شناسه و سرش به کار خودشه. سهم خودش رو در به وجود آمدن مشکلات برای خودش و دیگران قبول می‌کنه. اگر از دستش کاری برای کسی بر بیاد با کمال میل انجام میده.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    33 9
    بر عکس محله ما خشک و بی روح
    • R.j IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      44 5
      بله الان عصر مدرنه عصریه که اگه همسایه مریض شد یا مردهیچ کسی خبر دار نشه.بله عصریه که مهر ومحبت ودوست داشتن ازبین رفته.
  • سام CH ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    32 10
    احسنت به ساکنین این خیابان، باور کردنش سخته، شاید شبیه به محله و‌کوچه قدیمی چهل و پنج سال پیش این حقیر باشه. سه سال و نیم پیش بعد از بیست سال به وطن سفری داشتم، جز مشکلات و هموطن های عزیز نگران زندگی چیز دیگه ای مشاهده نمی شد.
    • محدثه IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      4 1
      این شما با این عصر مدرن صله رحم ازبین بردین ،همه ما ادمیم از یه گل سادسیم باید به هم دیگه محبت کنیم فقط بفکرکلاس ومدرن بودننتونید ،
  • یاس IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    34 5
    احسنت به اهالی این محله بسیار عالی
  • مهرآن IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    32 2
    دوتا حرف دارم یکی اینکه غیرت داشته باشیم ک خودمون رو خوشحال و شاد نگهداریم و یکی دیگه رو هم شادش کنیم هرکس ک کنارمون هست دومی اینکه از آدم های منفی دوری کنیم اونایی ک فاز منفی میدن هر دوی اینها در کنار هم یعنی خوشبختی. اگه یکی بگه خوشبختی یعنی چی و کو؟ باید ب اطرافش نگاهی بندازه همین شاد باشید دوستان و شاد زندگی کنید
  • بینام IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    33 8
    خیلی عالی.به این میگن فهم و شعور.فهم و شعور که باشه همه جور میشه فهم و شعور که نباشه هر چی باشه بکار نمیاد.خداوندا ما را از شر نفهما و بیشعورها نجات بده.آمین.شما هم بگین.
  • GB ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    23 4
    داخل این کوچه یک مدرسه راهنمایی پسرانه بود . یکماهی آنجا درس خواندم . الان فکر کنم مدرسه دخترانه شده است . زنده باد بچه های خیابان ۲۰ امیراباد .
  • آقا علی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    25 3
    ای کاش برای درخت های خیابان ولی عصر هم شناسنامه می گرفتن که این اتفاقا نیوفته....
    • پرویز IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 2
      باعرض سلام دوست عزیزی که ازدنیا ی مدرن صحبت میکنی! چودردی بدردآوردروزگار دگرعضوهارانماند قرار توکه ازمحنت دیگران بی غمی نشایدکه نامت نهندآدمی
  • حجت IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    24 3
    چه عجب یه خبر خوب تو این شهر اتفاق افتاد
  • زهرا FR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    27 7
    من بزرگ شده نازی آباد ۳۶ساله ولی هیچ جا نازی آباد نمیشه
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    22 9
    آفرین بهش دست مریزاد
    • سیاوش IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      3 4
      پرچم نازی آباد بالاست
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 0
      نازی آباد، نازی آباد قدیم !!!
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    17 1
    ان شاء الله در همه جا باب شود.
  • ناشناس IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    22 2
    عالیه نباید انسانها نسبت به هم بی تفاوت باشن
  • عبد الله IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    30 2
    نعمت است شکر
  • نرگس IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    31 2
    کاش تمام محل های زندگی ما به تمیزی و سرسبزی و صفا و معنویت معروف شود و زمینه برای ظهور آقا امام زمان فراهم شود .
  • ساسان خان بزرگی IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    33 8
    خوش به سعادتتون .من در کرج (شهر جوادا) زندگی میکنم واز هیچکدام از مواهب شهروندی وفرهنگ یکپارچه بهرمند نیستیم علی الخصوص آداب آپارتمان نشینی . اینجا شهر هفتادودوملته...
    • عبدالهی IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      42 5
      در جواب اون هموطنی که گفت همه چیز به پول داشتن بستگی دارد.حدود۵۵سال پیش وضع مردم از نظرمادی اصلا تعریفی نبود اما چنان شاد بودند و صفا وصمیمیتی بین احاد جامعه برقراربود که الانه برای ما مثل رویا میماند.
  • حمید کلباسی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    30 3
    چند سال قبل برای عید دیدنی به منزل دوستم در شهرک اکباتان رفته بودم . موقعی که میخواستم با آسانسور به طبقه پنجم بروم پیر مرد شیک پوشی به آسانسور وارد شد . به ایشان سلام کردم ولی بدون اینکه جواب سلام من را بدهد با تعجب به من نگاه کرد ؛ وقتی این قضیه را به دوستم گفتم ، با خنده گفت از دست آن آقا دلخور نباش . اینجا کسی اهل سلام و علیک نیست
  • اکبر IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    22 4
    عالی است .کاش کل جامعه اینطور با محبت باشه .
  • ستایش IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    18 2
    آفرین به این پشتکار وابتکار.همه مردم دست دردست هم باید محله های خودمان را درست کنیم.اینکه میگوییم شهرماخانه ما همینه.آفرین مرحبا
  • چی بگم ای روزگار US ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    11 3
    دقیقا کاری ک من سعی دارم تو کوچمون انجام بدم ولی خب بعضی همسایه ها همکاری نمیکنن مثلا خشکاندن درختا ک هرچی تذکر دادم دعوا کردم فایده نداشت
  • ذبیحی IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    20 2
    احسنت به همت والای دست اندرکاران این برنامه و ایده بسیار زیبایشان ، ان شاءالله به یاری خداوند متعال و همدلی و همیاری ساکنان محله روز به روز پویا تر گردد . پیشنهاد میکنم اگر کانال و یا گروه در واتساپ ، تلگرام و غیره دارید اعلام بفرمایید تا شاید افرادی از محله های دیگری هم از تجربیات شما استفاده کنند . و در آینده خواهید دید که چقدر این ایده شما گسترش یافته . موفق باشید .
  • محمدی IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    14 2
    کاشکی محله ماهم اینجوری بود
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    8 1
    سلام من ۵ سال توی این کوچه زندگی کردم به واقعه انسانهای خوبی را تو خودش جا داده وقتی از اون محله رفتیم خیلی دلم گرفت
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    10 1
    احسنت کی‌یف کردم بخدا زندگی کردن واقعی دست مریزاد
  • علی نجفی IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    8 3
    خیلی خوبه و بسیار عالی و خدا پسندانه است. از این حرکت ابتکاری این محله ، آدم از زندان آپارتمان نشینی خارج می‌شوند و روحیه افراد شاداب و پر نشاط می‌شود. مگر چقدر می‌خواهیم عمر کنیم ، قدری به فکر دیگران و مشکلات دیگران و شاد نمودن دیگران باشیم . خدا حفظتان کنه.
  • ملیحه IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    10 2
    احسنت از تو حرکت از خدا برکت
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    10 4
    ھرمحلہ ای یک نفراینگونہ فعال داشتہ باشہ کہ بصورت گروھی دعوت کنہ باھم قرآن بخونند
  • فاطمه میرزایی IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    20 4
    والا منم ۱۵ سال پیش یه همچین برنامه ای توی شهرک قائم برای انداختم. با کمک همسایگان غذا تهیه میکردیم و توی میدان شهرک به فروش میرساندیم به نفع نیازمندان. اما بسیج منطقه نگذاشت . درآمد رو درسته ازم می گرفت . بنز های اطلاع رسانی رو پاره میکرد. ۴ سال تمام همین اش و کاسه بود. تا آخر مجبور شدم کوتاه بیام و برگ تو خیریه های دیگه..ولی در توانم برای اهل محل کم نمیزارم
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    14 2
    درود خدا بر این مردم فهمیده با شعور که چشم به کمک دولت نبسته اند آدم وقتی می خواند کیف می‌کند خدایا شکرت که انسانیت هنوز هرچند ناچیز ولی باز وجود دارد همه باید یاد گرفت
    • سعید۹۱۴۶۴۴۳۲۰۴ IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      میشه در حد توان دست یه مریض بی کسو هم بگیری؟
  • حسین IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    7 3
    بسیار عالی، خیلی خوبه شهروندان در فضاسازی و بهبود محل زندگیشون دخیل باشن اما مدیریت شهری هم باید همراهی کنه،ما چند ساله در ناحیه۵ منطقه ۱۸ هرساله تعدادی نهال تو کوچه میکاریم که بعضیاش برا خودشون درختی شدن،ولی دریغ ازاینکه مدیریت شهری تشریف بیاره یه بار آبیاری کنه،اگه مشکلی پیش بیاد این همه زحمت بفنامیره،واقعا شهرداری ناحیه ۵ بسیار عملکرد ضعیفی داره .
  • Zara IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    11 4
    ما تو به آپارتمان ده واحدی در شمال تهران هستیم. همه خانواده ها به نظر خودشون اصیل و بافرهنگ و تحصیلکرده هستن. ولی از پس یه ساختمان ده واحدی برنمیان و هرکسی هرکاری که خودش دوست داشته باشه انجام میده. هیچ کدوم نه شعور آپارتمان نشینی دارن و نه به فکر هم هستن. چه برسه بخوان یه محله رو سروسامون بدن!!!
  • یک همشهری IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    12 1
    کارتان بسیار عالیست اگر بتوانید همه اشغالهای مملکت را هم این طور به زباله دان بریزید موفق شده اید هزار درود بر شما
  • علی مروتی IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    6 2
    محله کودکی مون، چه خاطراتی که زنده نشد ممنونم
  • رضایی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    5 4
    جزو محله های با اصالت و قدیمی 👍🏻👍🏻
  • زهرا IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    5 2
    بسیار عالی خدا قوت بده به این انسان های فهیم و مهربان واقعا لذت بردم دقیقا مثل قدیم ها و مثل دهه ۶۰ که الان دیگه اون روزها برامون شده آرزو کاش همه محله ها اینگونه باشند ما که حتی همسایه هامون رو هم نمیشناسیم
  • محمذ حسن کرفسی TR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    8 1
    بسیار عالی ایکاش بشود همه خیابانها همینطورشوند
  • شیرین IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 3
    سلام گرم به تمام اهالی امیر آباد محله خوب و قدیمی و با اصالت به تمام ساکنین کوچه ۱۴ تبریک میگم رسم مردم داری و انسانیت و همدردی با هم را کاش از این انسانهای وارسته یاد بگیریم به امید ایرانی آباد و همدل
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    7 3
    آفرین ب همت و اراده شما همواره سلامت باشید و شاد .
  • حامد IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    5 3
    چقدرر حال کردم دلم تنگ شده بود واسه شنیدن این دست خبرا
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    8 2
    سلام با شنیدن هم چنین خبری خوشحال شدیم خدا به زندگی شان خیر وبرکت بده وسلامتی بده به خودشان وخانوادشان
  • احمد.لطفی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    5 2
    من هم سالمندم و آرزو دارم چنین جائی مثل این محل زندگی کنم ...تنهائی و بی کسی آزارم مبده .خوش بحال مردم اون محله ....
  • محمدی نژاد IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    8 3
    محمدی نژاد هستم ، هر عزیزی در خصوص محله امیرآباد ، خیابان ۱۴ سوالی دارد ، در خدمت هستم ، ممنون
  • پرهام IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    6 4
    واقعا آفرین به اهالی این محل دستشون گذاشتند روی زانوی خودشون یا علی گفتند .. متاسفانه ما منتظریم دولت بیاد برا ما کاری کنه درحالی که باید از خودمون شروع کنیم .‌. مثل کشورژاپن خود مردم تو آبادانی ورشد وپیشرفت مملکتشون سهیم هستند .. مدارس ژاپن مستخدم نداره خود بچه مولفه کلاسشون تمیز کنه .. ولی ما چی همیشه خدا طلبکاریم
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 0
      امیر اباد کجا هست
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    6 2
    من اینقدر بدی دیدم اذیت شدم دلم سنگ شده دلم رابدجور شکستن دیگه تنهایی را به رفت وامد ترجیح میدم سرم تو کار خودم باشه ازهمه دوری کنم
    • ح . بیدآبادی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      7 1
      شما نفرمودی از خانواده و دوستان خود دلخوری یا از غریبه ها؟ علت این نا مهربانی را چه چیزهایی می دانید؟ چقدر خودتان را در این قضیه مقصر می دانید؟ منتظر جواب صریح و صادقانه شما هستیم
  • شیرازی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 1
    درود بر انسانهایی که مهر و مهرورزی را تا زنده اند در دل و جان دارند و انسانیت را فدای شعارهای مدرنیزه و تجدد دور از فطرت انسانی که بی تفاوت بودن نسبت به انسانها را القا میکنن ، نمیکنن . بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زیک گوهرند اگر بی تفاوت بگذری گردش روزگار آثار این بی رحمی را نشانمان میدهد. و ربطی به سیاست و حاکمیتها ندارد یک وظیفه ی شخصی برای ارامش دل خودمان است و بس.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    6 2
    افرین به همتشون کاش حکومت دست بانوان بود کشور اباد میشد
  • رضا IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    18 2
    خیلی خوبه موفق باشید عا شق چنین محله هایی هستم
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 2
    انشالله که در جنوب تهران جوادیه و اطراف هم اینجوری با کلاس بازی درست کنند
  • کمال IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 6
    دروغ ...بزرگنمایی...تحریف تهران شهر بی عاطفه
    • مهدی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 1
      ۴۰سال‌تومحله‌های‌جنوبشهر‌فهمیدم سلام‌ وسلام
  • قاسمی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 1
    سلام خدا قوت بسیار کار خوب و پسندیده ای است اگر افرادی با پیام ناپسند شما را ناراحت میکنن شما به دل نگیرید این افراد همان هایی هستن که پدرومادرشان را می توانم نگهداری کنن ولی میبرن خانه سالمندان ان شاالله درتمام امور زندگی موفق باشید اجرتان با حضرت زهرا سلام الله علیها
  • قاسم IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 1
    سلام بسیار کار عالی است دستمریزا اجرتان با امام زمان
  • علیرضا آقایی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 1
    بسیار خبر خوبی بود،امیدوارم تمام محله ها همینطور دست به دست هم بدن پدر کل شهر ویک کشور خوب و خوش با مردمانی دلسوز داشته باشیم . راستش منم دوست دارم که تو این طور محله ها زندگی کنم چون آدم احساس آرامش و آسایش می‌کنه ،،ممنون
  • حیدری IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    5 1
    با عرض سلام واحترام خدمت اهالی منطقه امیر اباد ،خدا قوت بسیار کارتون عالی بود ،احسنت بر این کار خوب انشاالله همه ما بتونیم در همه جای شهر این کار رو اجرا کنیم 🌹🌹
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 3
    چقدر خوب کاش همه ایران این شکلی باشه
  • مهدی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 2
    سلام اگر یه کلیپ یا مستند کوتاه از این فعالیت ها ساخته بشه و پخش بشه، واقعا تاثیر گذار خواهد بود بقیه هم می توانند الگو بگیرند.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 1
    شادیتون مستدام
  • ناشناس IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 4
    والله در یاخچی آباد از این هم بهتره . با اینکه همه ی ما و بچه محل ها درس خوندیم و ازدواج کردیم و بالای شهر هستیم ولی مادر و پدرها وابسته ی محله قدیمی خودمون هستن چون همسایه ها نسبت به هم دلسوزند و هیچ کسی احساس تنهایی نمیکنه .خیلی کمک همدیگه اند . در شادی و غم کنارهم هستند از اقوام و فرزند هم بهم نزدیکترن . امیدوارم همه ی اهالی خوبش همیشه سلامت و شاد باشن .
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    7 2
    بالاخره چهار تا آدم حسابی تو این شهر دیدیم
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 2
    ما داخل یه آپارتمان چهار واحده با بودن یه نخاله و دوتا پسرش که سنشون از ازدواجم رد شده بود و همچنان درحال شیر خوردن بودن مجبور شدیم از آپارتمانمون بریم ، هر روز سر یه مسعله با این خونواده بی فرهنگ دعوا داشتیم ، شبا در ورودی تا صبح باز میموند ، با اینکه پارکینگ داشتن ماشینشون همیشه جلوی در پارکینگ بود ، جنگ اعصابی بود ماشینو بیرون بردن و آووردن فقط نیم ساعت طول میکشید بیان ماشینشونو جابجا کنن ، سرتونو درد نیارم هنوز بعد دوسال به این جونورا فکر هم میکنم از زندگی کنار بعضی از آدما حتی توی بهشت هم زده میشم ، جهنم هم که باشی اگه آدمای اطرافت انسانیت داشته باشن قطعا شک نداشته باش اونجا بهشت واقعیته
    • حمیدخان IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 2
      املای مسئله را هر بچه کلاس سوم دبستان بلد است ، به غیر از آنهایی که مسئله را به قول خودشون مسعله می نویسند!
  • امیر ماهان IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    14 1
    آفرین بر اهالی این محله ای کاش محله ما هم این طور بود
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    7 3
    سلام چقدر عالی ...حالا که اینقدر خوب و انسان دوست هستید میشه ی واحد۶۰ یا ۷۰ متری توی همین کوچه به من وزن و بچه ام اجاره بدید که ودیعه ۵۰ م واجاره بیشتر از ۳ میلیون نباشه که توان پرداخت داشته باشم؟ من وخانوادم رو هم بازی بدید بخدا آدمای خوبی هستیم قول میدم وجودمون واسه کوچتون بیشتر از تصورتون مثمرثمر باشه خیلی بدرد بخور هستیم فقط مشکل مسکن داریم.
  • ناشناس IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    5 4
    چقدر خوب اگر همه محلات اینطور بود این همه گرفتاری نبود
  • مریم IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 0
    داشتم موضوعی را در گوگل جستجو می کردم که با مطالبی در مورد محله خوشحال منطقه امیر اباد روبرو شدم و نتوانستم انرا دنبال نکنم، دست همه ی مبتکران سبز و راهشان پر دوام، کاش همه جا چراغی روشن شود...
  • بازنشسته IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    6 1
    فقط مصوبه شورای عالی کار باید اجرا گردد
  • محد (سادات) IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    خیلی خوبه کاش همه محله ها اینجوری شوند وخودم عاشق نظافت وپاکی هستم من افغانستانی هستم اما ایرانرا خیلی دوست دارم والان هم توایران زندگی میکنم
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    2 0
    بسیار عالی
  • ف IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    ممنون برای مطالب امیدوار کننده و القای حس مثبت
  • محسن IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 0
    یادم قدیم بیست سال پیش تو محل ما داخل کوچه یه جانباز بود به اسم حسین آقا ایشون تو خونه خودش هرشب بچها جمع میکرد از پنج سال تا سی سال نمازه مغرب همه میومدن حدود چهل نفر بودیم خیلی لذت داشت بعد نماز هم‌ حرف زدن چایی خوردن بحث بود درس ها چطور هرکس مشکل داشت می‌گفت هر جمعه برای بچها محل کلاس های تقویتی خونه یکی از همسایه ها برگزار میشد کلاس ریاضی قرآن دینی و دو روز در هفته ورزش های رزمی داشتیم هر هفته دعای توسل داشتیم و برای نیمه شعبان محرم کلا هر مناسبتی بود همه بودن و اردو رفتن جنگل رفتند حتی زیارت مشهد دیگ محل ما معروف شد بود از همه جا شهر میومدن حسین اقا جانباز قطع نخاعی بود همه حرفش قبول داشتن مشکلات همرو رسیدگی میکرد یادم حتی اقای قرائتی اومدن دیدن ما یه حاج‌ آقا حسینی هم بود تو تلویزیون ایشون هم اومد خیلی استقبال شد تمام بچها نماز ها بلد‌ بودیم چند جز قرآن خوند بودیم دعای توسل هر چند خط می‌چرخید و هرشب برای نماز نوبتی پیش نماز می‌شدیم حتی بچه پنج ساله یادم همه بچها با نمرات بالا قبول شدن شاگرد اول دوم سوم خلاصه خیلی عالی بود خانوادها مشارکت میکردن هر خانواده یه چیزی میآورد خوش بودیم
  • شاپور IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    3 0
    سلام وقت همه ایرانیان بخیرروشادی پرچم همه محله ها بالاست وما به ایرانی بودنمان افتخار می‌کنیم. احسنت باید گفت به بانی این کارومحله همینکه استارت این کار خوب رانده اند خیلی کار بزرگی را انجام داده اند وجای تشویق دارد بیشتر ما مردم چون از شروع کار ترس داریم حرکت نمی‌کنیم وآدم هایی تنبل مثل من به جای آنکه تعریف وتمجید کنند بر عکس آن چوب لای چرخ این افراد با انرژی ورودیه بالا می‌گذاریم به همین دلیل ایراداتی مثل مدرنیته وغیره وغیره را بیان میکنیم ولی وقتی حرکت را شروع کنیم دیگر همه چیز به خوبی پیش می‌رود چون همه مردم یک دل ویک دست می‌شوند از نظر شخص خود بنده باید امور مملکتی که بانوان می‌توانند نقش خوبی در آن داشته باشند از جمله محیط زیست شهرداری ها گردشگری وحتی مسئولیت خیلی از وزارت خانه ها را باید به زنان واگذار کرد تا پویایی را بهتر بتوان احساس کرد . برای مملکتی آباد باید حرکت کرد نباید نشست تا دیگران برایمان تصمیم بگیرند.کاری کنید که خارجی ها بیایند از کشور ما دیدن کنند ولذت ببرند پول وارد مملکت شود چرخ اقتصاد به گردش در آید فرزندانمان کار کنند با افتخار وسربلند در ایران عزیز
  • هما IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    2 2
    وقتی فهمیدم یک همچین محله ای وجود دارد گفتم کاش بتونم در محله خودمان چنین فضایی رو بوجود بیارم ولی نمیدونم الان دیگه کسی به کسی اعتماد داره اگر سراغ دیگران برم برای این منظور آیا نمیگن چه بیکار آدمیه
  • مسعود IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    2 0
    یه سری هم به محله ما بزنین پول اجاره خونه نداریم بدیم دارن میندازنمون بیرون
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    امیرآباد کلا جای خوبیه بخصوص بالای جلال،
  • فرشاد IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 0
    امیر آباد و یوسف آباد بهترین محل ها در تهران هستند،معمولا اهالیش با اصالت هستند زیاد توشون تازه به دوران رسیده پیدا نمیشه،بر خلاف فرشته و جردن و اینها
  • DE ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 1
    آقا دروغه بخدا. من تو این کوچه( شهید عزیزی ) زندگی میکوم اصلا این خبرا نیست. برای چاپ یه خبر چه دروغهایی که نمی گن. شناسنامه درخت؟ چند تا نقاشی بچه گونه چسبوندن به درخت میگن شناسنامه!!!
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 0
    من مستاجرم دو ماهه اومدم این محلمون وجدانن چیزی که زیاده تو محل که آشغال و پسماند غذا و این جور چیزها است تا دلت هم بخواد فضول زیاد داره
  • ناشناس IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 1
    کاشکی همه‌ی آدما ها به طبیعت محلشون اینطوری احترام بزار دنیا گلستان میشد چقد عالی مرسی ازاین هم زیبایی که شما درست کردین
  • ایرانی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    افرین به مردم محله که حس خوب زندگی را به یکدیگر میدهند
  • امیر IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    این کارا تو مازندران ما کاملا عادیه مخصوصا روستا هاش خداییش بهشت ایران مازندرانه
  • حمید IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    والا ما تا پارسال تو ۱۴ ام بودیم از این خبرا نبود . 😑😑
  • amir IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 0
    همش از این گوشی لامصب شروع شد
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    خوش به حالشون
  • هاله نیساری IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    خانم ها آقایون محترم بروید خ. ۱۴ شورای محل یک جای کار رابگیرید چرا جو سازی می کنید
  • زارع IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 0
    این محله بهشتیه چقدر دلم میخواد ببینمش. برای بیشتر شدن این محله ها همه باید تلاش کنیم و خوبه این تجربیات منتقل بشه. چقدر خوب بود این خبر❤
  • فردوس IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 0
    عالی