انجیر به‌ دلیل تاثیر مثبت بر سیستم گوارش شهرت دارد، اما نباید فراموش کرد که این میوه یکی از بهترین منابع مواد معدنی مانند کلسیم است. انجیر همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، فیبرها و ویتامین‌هاست.

فواید خوردن انجیر در کاهش وزن و فشارخون

به گزارش همشهری آنلاین، انجیر سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، مس و مقدار فراوان ویتامین‌های گروه B است. پوسته و گوشته انجیر حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و همچنین فیبرهاست. مهم‌ترین عامل تامین انرژی این میوه به‌خاطر قند موجود در آن است. خوردن ۲ تا ۳ عدد (حدود ۱۰۰ گرم) انجیر می‌تواند ۱۰ درصد نیازهای روزانه به کلسیم را تامین کند. اما مهمترین خواص انجیر به ترتیب زیر است:

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

انجیر حاوی مقدار فراوانی فیبرهای حل‌نشدنی به‌خصوص در پوسته و دانه‌هاست. این فیبرها آب را در مجرای گوارش نگه می‌دارند و در نتیجه عملکرد هضم و گوارش بهبود پیدا می‌کند. البته انجیر خشک در این زمینه موثرتر است زیرا فیبر و منیزیم بالاتری دارد و به‌عنوان خوراکی ملین شهرت دارد.

حفظ سلامت عروق خونی

انجیر حاوی ترکیباتی به‌نام آنتوسیان‌هاست که رنگدانه‌های عامل رنگ بنفش هستند. این ترکیبات در سلامت عروق خونی نقش دارند زیرا مقاومت مویرگ‌ها را تقویت می‌کند و احتمال پارگی مویرگ‌ها و لکه‌های قرمز پوست را کاهش می‌دهد.

بهبود الاستیسیته پوست

یکی دیگر از خواص انجیر به‌خاطر وجود فلونوئیدها و سلنیوم است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند. این ترکیبات با بهبود الاستیسیته به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. البته ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های انجیر در حفظ سلامت موها نیز تاثیر دارند.

خواص شگفت‌‎انگیز انجیر که نمی‌دانید | انجیر را با گردو بخورید

احتیاط در مصرف

انجیر در کنار خواص عالی که دارد، حاوی ترکیبی است که می‌تواند علائم آلرژی ایجاد کند. این علائم با خوردن میوه خام بروز پیدا می‌کند و موجب سوزش و خارش دهان، لب‌ها و گلو می‌شود. مصرف انجیر پخته این مشکل را برطرف می‌کند زیرا ماده آلرژن تحت‌تاثیر حرارت از بین می‌رود. در صورت ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر نیز باید از خوردن انجیر پرهیز کرد زیرا دانه‌های آن تحریک‌کننده هستند و خوردن انجیر در این شرایط منجر به بروز دردهای شکمی می‌شود.

خواص شگفت‌‎انگیز انجیر که نمی‌دانید | انجیر را با گردو بخورید

انجیر را با چه بخوریم!؟

علاوه بر اینکه انجیر به‌عنوان میان‌وعده انتخاب عالی است می‌توان آن را همراه آلو به‌شکل کمپوت مصرف کرد. کمپوت این دو میوه به‌خاطر آنتی‌اکسیدان و فیبر بالا از سلول‌ها در برابر روند پیر شدن محافظت می‌کند و نقش پیشگیری از بروز یبوست دارد. همزمانی مصرف انجیر با پرتقال به‌عنوان منبع غنی ویتامین C نیز انتخاب خوبی است. خوردن انجیر همراه با گردو نیز توصیه می‌شود زیرا اسیدهای چرب امگا۳ گردو روند جذب آنتی‌اکسیدان‌های انجیر را تسهیل می‌کند.

منبع: سلامت

کد خبر 696857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    11 3
    فقط پوول= انجیر پسته گردو و...و...و.‌..
  • لیلا نیخیر IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    4 1
    عالی بود متشکرم الزامات شما
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    7 1
    خیییلی عالی
    • SA ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      2 3
      تشکر
  • انشااله IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    11 2
    امیدوارم در توان همه باشد خریدنش
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    9 2
    بخورانجیر. 🌹 پاره کن زنجیر. 🌹 🙏🌰🙏
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    8 0
    همه میوه ها برای بدن مفیده اما پول کو گرانی بیداد میکنه بیچاره شدیم چرا مسئولین به فکر مردم نیستن بابا دیگه خسته شدیم بریدیم به داد ما برسید
  • ذولقرنی IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    17 0
    باسلام ووقت بخیر خدمت شما عزیزان این اطلاعات درباره میوه ودانستنیها خیلی مفیده برای ما واقعآ دستتون طلا. ولی بعضی از خبرهای کذبتون من وامثال منو ناراحت میکنه مثلآ واریز یارانه میلیونی یا اخبار کذب درباره هنرمندان لطفآ اگر میشه به جای اینها اطلاعات امثال منو ببرید بالا با نوشتن درست اطلاعات عمومی وسلامتی بدن . آخه به ما چه فلان هنرمند وهنرپیشه مثلآ چند بار ازدواج کرده یا چی دوست داره بپوشه وخیلی ازاین نوشته هاتون هم مدیونی میاره اخه چرا ؟؟؟لطفآ سعی کنید اخبار کذب را حذف کنید واخباری بدید به مردم که اطلاعات وفهم مارا ببره بالا .ممنون از زحماتتون .
  • بازنشسته IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    14 0
    خواسته بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی : افزایش 38%به اضافه 515166 تومان و افزایش مزایای جانبی 650 هزارتومان 🛑متناسب سازی سال ۱۴۰۰ و سال جاری ۱۴۰۱ باید انجام شود🛑 🌺مطابق تصویب شورای عالی کار می باشد .🌺
  • م IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    4 0
    حساسیت وحشتناک به انجیر تازه و خشک دارم چندین ساله و حتی یک تکه خیلی کوچک سبب معده درد در حد مرگ شده و ۳ الی ۶ ساعت طول می کشد تا رد شود. باید روی سنگ داغ یا تشک برقی دراز بکشم تا درد آن کم شود.
  • بازنشسته ایرانی IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 2
    باسلام و احترام. سپاسگزارم از لطف شما که اطلاعات مفیدی برای مادرسایت می‌گذارید بسیار عالی و مفید بود لطفاً از نوشتن دروغ پرهیز کنید بازهم متشکرم امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشید ان شاء الله
  • اهورامزدا IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    آقای نویسنده متن یه کم با فکر متن بنویس ( اما نیاید فراموش کرد چیه).؟ا(ین میوه سرشار از کلسیم است) به همین سادگی.
  • عزیز GB ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    0 0
    در برخی از رسانه های دیگر مینویسند انجیر وپرتقال خوردنش باهم خوب نیست ولی شما میگید مفیده .