شهروندان دوستدار محیط‌زیست در محله آبشار با توجه به مصرف بسیار ظرف‌های یکبار مصرف در ایام ماه محرم، پویشی راه انداخته‌اند تا هم به پاکبانان شهر کمک کنند و هم مراقب محیط‌زیست باشند. این پویش از آغاز عزاداری سالار شهیدان باعنوان «پاکبان محرم باشیم» در حال اجراست.

محرم

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: کمک به پاکبانان، استفاده از استکان‌های شیشه برای توزیع چای در هئیت‌ها، مساجد و ایستگاه‌های صلواتی، نذر آب به یاد لب تشنگان کربلا و استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای پلاستیکی، بخشی از فعالیت‌های متعددی این کمپین محسوب می‌شود.

نه به دشمن طبیعت!  

استفاده از ظرف‌های یکبار مصرف و تولید پسماند همزمان با ایام محرم و پخش نذورات در خیمه‌های عزاداری، افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. به همین دلیل کارگران خدمات شهری مجبورند این مدت برای پاکیزه نگهداشتن شهر و محله‌ها تلاش مضاعف کنند، اما به اعتقاد دوستداران محیط‌زیست محله آبشار می‌توانیم با رعایت مواردی ساده، در نگهداشت و نظافت محله به پاکبانان کمک کنیم.

«زهرا طالبیان» مدیر سرای محله آبشار و شهروند فعال محیط‌زیست که راه اندازی این پویش با مشارکت او شکل گرفته است، دراین‌باره می‌گوید: «در ایام محرم هئیت‌های عزاداری، مساجد، تکیه‌ها و شهروندان برای توزیع غذاها و نوشیدنی‌های نذری از ظرف‌های پلیمری و یکبار مصرف استفاده می‌کنند. این ظروف دشمن طبیعت است و همچنین توان مضاعفی برای پاکسازی و نظافت شهر لازم است. به همین دلیل ابتدا سعی کردیم عزاداران را نسبت به این موضوع آگاه و زمینه‌ تولید و رهاسازی زباله را کاهش دهیم و پسماندهای تولید شده را تفکیک و جمع‌آوری کنیم. متاسفانه در این ایام کار پاکبانان دوچندان می‌شود. برهمین‌اساس تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی پویشی باعنوان «پاکبان محرم باشیم» اندکی از زحمات آنها بکاهیم.»

پاکبان محرم باشیم

محرم امسال پسماند کمتری تولید کنیم

آموزش مبنای اولیه و اصلی این پویش است. طالبیان دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «در این ایام شهرداری منطقه مداوم با تعداد زیادی از پاکبانان، معابر و اطراف ایستگاه‌های صلواتی و خیمه‌های عزاداری را پاکسازی و نظافت می‌کند، اما شهروندان باید بدانند هر پسماند و ظرف یکبار مصرفی که به زمین ریخته می‌شود،برای برداشتن آن کمر یک پاکبان باید خم شود. همچنین با توجه به پراکندگی‌های هیئت‌ها، نظافت حجم وسیعی از منطقه بسیار مشکل است. در این پویش از شهروندان می‌خواهیم با کمترین اقدامات مانند استفاده از استکان‌های شیشه‌ای به جای یکبارمصرف یا رها نکردن این ظروف در معابر مشارکت کنند یا نذورات‌شان را خشک و خام میان نیازمندان توزیع کنند، حتی باقی مانده غذا نذری را در سطل زباله نریزند، نذری‌هایی توزیع کنند که کمترین میزان پسماند دا داشته باشد و شیرابه‌های ایستگاه‌های صلواتی را به سمت فاضلاب‌های شهری هدایت کنند نه جوی‌ها.»

او می‌افزاید: «همچنین به اهالی آموزش داده‌ایم علاوه بر پاکسازی محیط از زباله‌ها، پساب‌های مصرفی خانه خود را جمع آوری کرده و با آن فضای‌سبز و درختان محله را آبیاری کنند. متأسفانه بخش قابل توجهی از این ظرف‌ها که مصرف آنها در دهه نخست محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج می‌رسد، غیراستاندارد است و باعث بروز انواع بیماری‌های خطرناک می‌شود و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند. خوب است هر یک از ما به عنوان یک شهروند پس از اتمام مراسم عزاداری که به خانه‌های خود باز می‌گردیم به فکر پاکبانان باشیم و زباله کمتری در کوچه و خیابان بریزیم تا آنها نیز فرصت داشته باشند در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) عزاداری کنند.»

پاکبان محرم باشیم

کیسه‌های پارچه‌ای در دست اهالی

علاوه بر اینها طرح دیگری در این ایام برای حفظ و نگهداشت محیط‌زیست در این محدوده اجرا می‌شود که طالبیان دراین‌باره می‌گوید: «آثار و عوارض ظرف‌های پلاستیکی سال‌ها در طبیعت به جا می‌ماند. از این رو دوستداران محیط‌زیست با نحوه دوخت کیسه‌های پارچه‌ای در سرای محله رایگان آشنا شدند. همچنین کیسه‌های پارچه‌ای بیشتری تولید و آن را در اختیار شهروندان و مغازه داران قرار داده‌ایم تا به جای کیسه‌های پلاستیکی از آنها استفاده کنند.»

او ادامه می‌دهد: «در نخستین گام، استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای را برای خرید نان شروع کردیم. این موضوع را در صف و به اهالی اطلاع‌رسانی می‌کنیم که باید برای حفظ سلامتی، به‌ویژه سلامت دستگاه گوارش، حتماً از کیسه یا بقچه‌های پارچه‌ای در زمان خرید نان استفاده کنند. برای همین تعدادی کیسه پارچه‌ای به نانوایی‌ها اهدا کردیم. از سوی دیگر استفاده کمتر از پلاستیک به کاهش هزینه‌های کاسبان برای خرید نایلون هم کمک می‌کند. به همین دلیل علاوه بر نانوایی‌ها توزیع آن را در بازار میوه و تره‌بار هم انجام دادیم. از این پس وقتی شهروندان از فروشنده پلاستیک می‌خواهند، او می‌تواند پارچه‌های کیسه‌ای را در اختیار آنها قرار بدهد.»

پاکبان محرم باشیم

کد خبر 695812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    ممنون از کسی که این مقاله را نوشته . چه خوبه نظافت شهری رو مثل خونه خودمون در اولویت قرار بدیم.