تعدادی از کسبه در طبقه همکف پاساژ آزاد جمع شده‌اند .دلیل تجمعشان مشخص است؛ احساس خطر و ناامنی کرده‌اند، هم به علت ناایمنی ساختمان و هم نبود امنیت شغلی.نماینده‌شان می‌گوید سرمایه یک عمر کارشان همین مغازه‌ای است که دارند: «مالک که پاسخگو نیست. شهرداری و دادستانی هم عزمشان را جزم کرده‌اند که اینجا را پلمب کنند.» به میانشان رفتیم تا از مشکلاتش بگویند.

1 (16).jpg

همشهری آنلاین:‌ دل نگران چک‌هایی هستند که در دست مردم دارند و  می‌گویند حتی به قیمت جانشان هم  نمی‌خواهند پاساژ را ترک کنند. اما  مسئولان شهرداری منطقه ۱۱ که به میانشان آمده‌اند آنها را خاطر جمع می‌کند که مسئولان، همه جوره برای احقاق حقشان کنارشان ایستاده‌اند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

پاساژ لباس عروس در آستانه تخلیه و پلمب | طبقه منفی ۲ شب‌ها ساخته شد | تخلف مالک، زیان سرقفلی‌داران
مسئولان شهرداری منطقه ۱۱ در جمع کاسبان پاساژ آزاد

این آزاد، دراکولا نیست

نام این پاساژ  که در تقاطع سه‌راه جمهوری قرار دارد «آزاد » است. همان پاساژ لباس عروس که برای خیلی از شهروندان آشناست. البته در محدوده مرکزی پایتخت، پاساژ دیگری به نام «افراسیابی آزاد» در خیابان لبافی‌نژاد قرار دارد که مدتی است پلمب شده تا ایمنی آن تأمین شود و آن ساختمان معروف به دراکولاست. اما بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند که این پاساژ آزاد همان دراکولاست.

پاساژ آزاد نزدیک به ۷۰ سال قدمت دارد. «سید محمد موسوی» شهردار منطقه ۱۱ می‌گوید: «طی فرآیند قانونی، مراجع ذیصلاح وضع ساختمان آزاد را ناایمن و بحرانی تشخیص داده‌اند. جلسات متعددی با حضور نمایندگان مالک و کاسبان برگزار کرده‌ایم. طی بازدید از پاساژ هم موارد خطرناک و اخطارهای قانونی به مالک داده شد. اما متأسفانه به اخطارها ترتیب اثر جدی داده نشد. در نتیجه با دادستان جلسات متعدد، برگزار و شهرداری موظف شده است که رفع خطر را انجام دهد.»

پاساژ لباس عروس در آستانه تخلیه و پلمب | طبقه منفی ۲ شب‌ها ساخته شد | تخلف مالک، زیان سرقفلی‌داران
 کف طبقه اول پاساژ که بعد از بازسازی های مالک، روباز است

ملک بسیار ناایمن

«یاسر علیزاده» شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ که به دعوت ما در پاساژ در میان کاسبان حضور یافته است تأکید می‌کند که باید ایمن‌سازی انجام شود: «موضوع ایمنی پاساژ آزاد از چند سال پیش تاکنون در سازمان نظام مهندسی، شهرداری و سیستم قضایی در حال پیگیری است. همگی به این نتیجه رسیده‌اند که ملک بسیار ناایمن است و باید اقدامات ایمن‌سازی در آن انجام شود.»موسوی، شهردار منطقه ۱۱ درباره مکاتبات با سازمان‌های خدماتی در مورد  قطع انشعابات آب، برق و گاز می‌گوید: «مکاتبات با سازمان‌های خدماتی همزمان انجام شد. اکنون گاز ساختمان قطع شده است و طی روزهای آینده پس از قطع شدن انشعابات آب و برق، ساختمان آزاد تخلیه و پلمب می‌شود.»

پاساژ لباس عروس در آستانه تخلیه و پلمب | طبقه منفی ۲ شب‌ها ساخته شد | تخلف مالک، زیان سرقفلی‌داران
نمایی از طبقات منفی یک و ۲  از طبقه همکف 

رفع خطر توسط مالک

شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ می‌گوید: «مرحله اول برای ایمن‌سازی ساختمان قطع انشعابات، تخلیه و پلمب است. بعد از آن، اقدامات ایمن‌سازی مورد نظر کمیسیون رفع خطر باید توسط مالک صورت گیرد که درصورت تخطی، پرونده به دادستانی، ارجاع و موضوعات پیگیری می‌شود.»علیزاده تأکید می‌کند که بخش ابتدایی رفع خطر که بسیار اهمیت دارد لزوم نبود تردد در ساختمان است که به همین دلیل پلمب ساختمان اهمیت زیادی دارد.شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ می‌گوید: «در گفت‌وگو با مالک، او حاضر شده یکسری از کارها را انجام دهد. حالا مالک باید نقشه‌ها را ارائه کند که پس از تأیید نظام مهندسی و شهرداری، وارد مرحله اجرا شود.»

پاساژ لباس عروس در آستانه تخلیه و پلمب | طبقه منفی ۲ شب‌ها ساخته شد | تخلف مالک، زیان سرقفلی‌داران
نمایی از ۴طبقه فعال پاساژ و ۲طبقه منفی

تأمین امنیت جان در اولویت

شهردار منطقه ۱۱ با بیان اینکه نزدیک به صد کاسب در ساختمان آزاد کار می‌کنند و  این تعداد با محاسبه شمار کارکنانی که به شکل‌های مختلف با کاسبان در ارتباط هستند، افزایش می‌یابد. می‌گوید: «قطعاَ شهرداری هم نگران وضعیت اقتصادی این افراد است. اما نگرانی جدی‌تر تأمین امنیت جان کاسبان است.»شهردار ناحیه یک می‌گوید: «حتماَ مباحث اقتصادی اهمیت دارد. اما همان‌طور که شهردار مسئول رسیدگی به تأمین ایمنی پاساژ شده است مسائل اقتصادی هم مربوط به تعامل و ارتباط مالک و سرقفلی‌داران است. در این زمینه دادستانی و دستگاه قضا هم قول داده که در کنار کاسبان پیگیر احقاق حق آنان خواهد بود.»

پاساژ لباس عروس در آستانه تخلیه و پلمب | طبقه منفی ۲ شب‌ها ساخته شد | تخلف مالک، زیان سرقفلی‌داران
نمای طبقه منفی یک از طبقه همکف که اکنون دسترسی به آن مسدود شده است

تخلفات مالک، زیان سرقفلی‌داران

کسب و کار در ۴ طبقه پاساژ آزاد در حال انجام است. ۲ طبقه زیر همکف هم که از طبقه همکف دیده می‌شود منظره زشت و خوفناکی به نمای داخلی پاساژ داده است.«رضا زندیه» نماینده کاسبان که ۲۷ سال از عمر ۴۰ سال کاسبی‌اش را در پاساژ آزاد سپری کرده است می‌گوید: ‌ «موضوعات مربوط به ایمنی ساختمان از سال ۱۳۸۶ مطرح شد. مالک یکسری تخلفات را انجام داده است. البته او می‌گوید که اقدامات را با هماهنگی شهرداران وقت و توسط شوراهای معماری انجام داده. اما نکته اینجاست که مثلاً اگر شورا مجوز ساخت ۱۴ سرویس بهداشتی را داده، مالک خواسته آنها را در طبقه منفی ۲ ایجاد کند. همین عامل باعث ایجاد تخلفات بسیاری شده است. به همین علت در همان سال‌های اول، سازمان نظام مهندسی، کار را تعطیل کرد.»

نماینده کاسبان پاساژ آزاد می‌گوید: «طی این سال‌ها بارها به دادگاه‌های مختلف رفته‌ایم و نتیجه همه آرای ماده صد را هم داریم. حالا مالک به این نتیجه رسیده که اینجا را ایمن‌سازی کند. ما هم قرار شد به شهرداری برویم و پروانه استحکام بنا یا تعمیرات اساسی را کسب کنیم و کار ایمن‌سازی شروع شود.»زندیه نگران معیشت کاسبان پاساژ است: «اینجا همه تولیدکننده هستند. امسال به فرمایش رهبر معظم انقلاب، سال تولید است. ما همگی تولیدکننده لباس عروس هستیم. الان قریب به ۲ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این پاساژ در حال ارتزاق هستند. باید تصمیمی گرفته شود که معیشت کاسبان اینجا به خطر نیفتد.»او می‌افزاید:‌ «با شرکت‌های مختلف صحبت کرده‌ایم. همه می‌گویند تأمین استحکام بنا کاری شدنی است. اما اینکه ما از پاساژ خارج شویم و اینجا پلمب شود در عمل برای همه کاسبان اینجا غیرقابل پذیرش است.»

 ایجاد زیر زمین منفی ۲ 

یکی از کاسبان می‌گوید: «درست است مالک در این ساختمان تخلفاتی را انجام داده است ولی اینجا خیلی مقاوم است.۳ بار لوله مترو ترکید و ۲ طبقه زیر زمین پر از آب شد اما هیچ اتفاقی اینجا نیفتاد. همین می‌تواند نشاندهنده استحکام نسبی این بنا باشد. مشکل از وقتی شروع شد که مالک، زیرزمین منفی ۲ را ایجاد کرد.»کاسبان می‌گویند که مالک، طبقه منفی ۲ را شبانه و روزهای تعطیل ساخته؛ طبقه‌ای که پی ساختمان را تضعیف کرد و حالا ساختمان را در موقعیت بحرانی و ناایمن قرار داده است.

پاساژ لباس عروس در آستانه تخلیه و پلمب | طبقه منفی ۲ شب‌ها ساخته شد | تخلف مالک، زیان سرقفلی‌داران
قرار بود این تیرآهن محل جاگذاری آسانسور باشد

پاساژ لباس عروس در آستانه تخلیه و پلمب | طبقه منفی ۲ شب‌ها ساخته شد | تخلف مالک، زیان سرقفلی‌داران
 نمای طبقات منفی یک و ۲ از قسمتی که مسدود شده است

نهایت همکاری کاسبان با مسئولان

 سازمان آتش‌نشانی شهر تهران هم از این پاساژ بازدید کرده و ۱۶ مورد را مشخص کرده که باید در این مرکز تجاری رعایت شود. زندیه می‌گوید: «ما حاضریم همزمان با ایمن‌سازی، مسائل مربوط به تجهیزات و مسائل آتش‌نشانی را هم تأمین کنیم.»یکی دیگر از کاسبان می‌گوید: «ما از مسئولان درخواست می‌کنیم یک زمان معین را مشخص کنند. ما همگی کار را تعطیل می‌کنیم. اما اگر قرار باشد اینجا را پلمب کنند این‌طوری در زندگی ما خلل وارد می‌شود. مالک هم که انگار در قبال ما تعهدی ندارد. چون اگر داشت، این کارها را انجام نمی‌داد. ما حاضریم نهایت همکاری را برای ایمن‌سازی ساختمان با مسئولان انجام دهیم.»

پاساژ لباس عروس در آستانه تخلیه و پلمب | طبقه منفی ۲ شب‌ها ساخته شد | تخلف مالک، زیان سرقفلی‌داران
جمعی از کاسبان پاساژ آزاد

یکی از بانوان کاسب در پاساژ که ۱۰ نفر همکار در مغازه‌اش دارد می‌گوید: ‌ «قبول داریم که پاساژ باید ایمن شود ولی با وجود این همه کاسب در مجموعه و با توجه به وضعیت کرونا و شرایط اقتصادی و اینکه ما هر روز شاهد افزایش قیمت پارچه و ملزومات کارمان هستیم، حالا اگر بیکار هم شویم شرایط خیلی دشوار و اوضاع بدتر می‌شود. تیرآهن‌های وسط پاساژ یا کف باز پاساژ از جمله مشکلات اینجا هستند اما از نظر ما پلمب معنا ندارد. مسئولان فکری به حال ما کنند.»

کد خبر 692663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    خدا به همه رحم کنه
  • جهان IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    عکس ها که وضعیت بسیار خطرناکی از این پاساژ را نشان می ده. خدا کنه این بار مسئولان و کاسبان و به خصوص مالک، تصمیم درست و بجا بگیرند که دوباره این مملکت عزادار نشه.