مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

حامد فوقانی: «چطور یک‌نفر می‌تواند اینطور قانون را زیر پا بگذارد و هر نوع تغییری که دوست دارد در ملکش تنها به‌خاطر منافع مالی به‌وجود آورد؟» این سؤالی است که به ذهن بسیاری از شهروندان هنگام مشاهده تخلفات رخ داده در یک‌بنای ساختمانی، خطور می‌کند.

سازمان آلومینیوم

جالب اينجاست كه مالكان 19ساختمان كه در مركز شهر تهران واقع شده و تجاري و پرتردد هم هستند از سوي دادستاني و شهرداري اخطاريه دريافت‌كرده‌اند كه بايد هرچه زودتر نسبت به اصلاح اقدام كرده و ايمن‌ شوند؛ اخطار‌هايي كه پس از حادثه پلاسكو صادر شده‌اند. البته با شروع فصل پاييز، مهلت درنظرگرفته طبق برخي از اين اخطاريه‌ها به پايان رسيده است. حالا بايد منتظر ماند و ديد كه چه زماني طبق آنچه اعلام شده حكم قضايي پلمب براي آن از دسته بناهاي ناايمني كه مالك‌ و شوراي ساختمان نسبت به ايمن‌سازي و اصلاح ساخت‌وسازهاي غيرمجاز صورت‌گرفته بي‌توجه بوده‌اند، صادر مي‌شود. البته 4 ساختمان از اين بناها اقداماتي را براي ايمن‌سازي انجام داده‌اند. آنگونه كه آمار نشان مي‌دهد در تهران حدود 4900بناي ناايمن با اولويت درجه اول وجود دارد. از اين تعداد، بسياري در خيابان جمهوري و محدود اطراف آن قرار گرفته‌اند؛ آنطور كه وزارت كشور نيز اعلام كرده 40درصد بناهاي تجاري اين خيابان ناايمن هستند كه به واقع پربيراه نمي‌تواند باشد.

از قديم هم گفته‌اند «رنگ رخساره خبر مي‌دهد از سِر درون.» نماي سياه و دود‌زده، نبود حداقل‌‌هاي امكانات ايمني مثل كپسول آتش‌نشاني و تجهيزات اعلام و اطفاي حريق، سيم‌كشي‌هاي فرسوده، انبار اجناس با نقطه اشتعال پايين به شكل نامنظم و از همه مهم‌تر ايجاد سازه‌هاي غيراستاندارد براي توسعه فضاهاي تجاري بخشي از مشكلاتي است كه در برخي از مراكز تجاري، اداري و كارگاهي خيابان جمهوري ديده مي‌شود. اگرچه برخي از مالكان و كسبه پس از رخداد فاجعه پلاسكو، خطر را حس كرده‌اند و عمليات ايمن‌سازي خوبي نيز تاكنون انجام داده‌اند. با وجود اين، برخي ديگر، بي‌خيال سرگرم كار خودشان هستند. به همين‌خاطر هنوز خطر حريق و ريزش ساختمان در خيابان جمهوري و حوالي زمين پلاسكو پرسه مي‌زند. گزارش ميداني خبرنگار همشهري گوشه‌اي از واقعيت‌هاي موجود در تعدادي از بناها در اين خيابان را نشان مي‌دهد.

  • تخلف گسترده، درست روبه‌روي گود پلاسكو

كمپاني يكي از پاساژ قديمي خيابان جمهوري به‌حساب مي‌آيد؛ بنايي كه درست روبه‌روي گود پلاسكو قرار دارد. مالك اين پاساژ طي سال‌هاي اخير تغييراتي را در طبقه منفي يك براي احداث مغازه‌هاي جديد به‌وجود آورده است. اين طبقه پيش از اين، كاربري پاركينگ داشته اما اكنون تجاري شده است. از سوي ديگر در كل مجتمع آسانسور و پله‌هاي برقي نصب شده كه يكي از نتايج اين كار، باريك شدن مسير تردد است. سقف زيرين بالكن‌هاي طبقات يك به بالا نيز پوششي ندارند و آجرهايي كه انگار براي توسعه فضاي جلوي مغازه‌ها به بدترين شكل كنار هم رديف شده‌اند نيز كاملا نمايان هستند. روي اين آجرها بعضا كابل‌هاي برق بدون هيچ‌گونه پوشش ضدحريق عبور داده شده‌‌ است. جالب‌تر اينكه ساخت‌وساز غيراصولي همچنان در اين بنا ادامه دارد و از محدوده چهارراه استانبول و خيابان جمهوري اين اقدامات كاملا مشهود است. به گفته يكي از كسبه پاساژ مالك كمپاني بي‌توجه به خطرات موجود كار مي‌كند و براي توسعه فضاهاي تجاري با كمترين هزينه حتي از روش منسوخ شده طاق‌ضربي استفاده مي‌كند. گفتني است شوراي پاساژ كمپاني هنگام تهيه گزارش ميداني همشهري، حاضر به پاسخگويي به خبرنگار نشدند و با رفتار تهديدآميز، عكاس همشهري را مجبور به پاك كردن عكس‌هاي گرفته شده كردند.

  • همسايه پلاسكو، الگوي ايمن‌سازي مي‌شود؟

شايد كمتر كسي تصور مي‌كرد پاساژ كويتي‌ها كه درست به پلاسكو چسبيده دوباره سرپا شود و شكل و شمايل ايمن به‌خود بگيرد. اينطور كه از شهرداري منطقه12 نيز خبر مي‌رسد، به‌احتمال فراوان، كويتي‌ها به‌عنوان الگوي ايمن‌سازي شده براي ديگر بناهاي ناايمن مركز شهر معرفي مي‌شود. احداث يك‌سازه سبك به جاي سقف ايرانيتي كه در آتش‌سوزي پلاسكو بسيار آسيب ديده بود، تعويض سيم‌هاي برق با كابل‌هاي نسوز، جانمايي تمامي كنتورهاي برق در منطقه منفي3، بازسازي و احياي باكس‌هاي آتش‌نشاني به همراه نصب مخزن آب، نصب سيستم‌هاي مانيتورينگ اعلام حريق يا ساير مشكلات خطرساز براي قطع برق، نصب سيستم‌هاي اطفاي حريق، استانداردسازي آسانسورها، عايق‌سازي ديواره شرقي ساختمان كه با گود پلاسكو همجوار است، تعويض جاي كندانسور كولرهاي گازي از نماي پاساژ به بام و جمع‌آوري تمامي موانع ترددي در مسيرهاي اضطراري بخشي از اقداماتي بوده كه در اين مركز خريد و عرضه لباس و كيف و كفش طبق ابلاغيه دادستاني صورت گرفته است. به گفته سارلي و اهدايي، 2عضو شوراي پاساژ كويتي‌ها، قرارداد تغيير نماي ساختمان به سبك هماهنگ با بافت تاريخي منطقه را به امضا رسانده‌اند و از هفته آينده داربست‌هاي عمليات موردنظر نصب مي‌شود. اهدايي گفت كه تاكنون حدود 3ميليارد و 400ميليون تومان براي ايمن‌سازي هزينه كرده‌اند.

  • پيشرفت 90درصدي در حكيم اسلامي

يكي از بناهاي ناايمني كه از سوي دادستاني و شهرداري اخطار ايمن‌سازي دريافت كرده بود، پاساژ حكيم‌اسلامي واقع در نزديكي تقاطع سعدي و جمهوري است. اين پاساژ، به‌عنوان مركز عرضه انواع چسب و منسوجات كاربرد دارد. تا چندي پيش راهروهاي اين بنا پر از انواع اجناسي بود كه هر آن امكان اشتعال‌شان وجود داشت. اما با همكاري كسبه و شوراي ساختمان، اكنون تردد در راهروهاي باريك اين پاساژ بسيار قديمي آسان شده است. بهسازي سقف ساختمان، تعميرات 90درصدي سيستم‌هاي آتش‌نشاني ‌و تعويض 90درصدي كابل‌هاي برق ازجمله اقدامات انجام شده در پاساژ حكيم اسلامي تاكنون بوده است. به گفته سيامك نوري‌نيك، عضو شوراي پاساژ حكيم اسلامي به‌زودي كارهاي ايمن‌سازي به پايان مي‌رسد.

  • نوشين وعده يك‌ماهه داد

در همسايگي پاساژ حكيم اسلامي، ساختمان نوشين با تعداد زيادكارگاه‌هاي توليد و تعمير كيف و كفش قرار دارد. سدمعبر و چيدمان نامناسب اجناس يكي از اصلي‌ترين مشكلات مربوط به اين ساختمان است. رئيس شورا و كسبه پاساژ نوشين در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري اعلام كرده‌اند كه ظرف يك‌ماه حتما نسبت به رفع خطر موجود و اصلاح وضعيت چيدمان اجناس و ابزارها اقدام مي‌كنند.

  • برادر پلاسكو به خط پايان نزديك مي‌شود

ساختمان آلومينيوم بعد از حادثه پلاسكو جزو نخستين بناهايي بود كه اخطاريه پلمب را دريافت كرد. از آن زمان به بعد اقدامات گسترده‌اي در اين ساختمان 53ساله براي ايمن‌سازي صورت گرفت. تاكنون تقويت سازه، تعويض كابل‌هاي فرسوده، تعويض موتور و كابين 5آسانسور، نصب هواكش‌ها و بهسازي سقف راهروها،صورت گرفته است. به گفته عمران قاسمي، رئيس شوراي آلومينيوم، نماي ساختمان نيز در آينده‌اي نزديك تغيير مي‌كند. وي گفت كه براي اتمام عمليات ايمن‌سازي به زمان بيشتري نياز دارند.

  • اروپا براي ايمن‌سازي باز شد

در پاساژ اروپا كه 3هفته پيش به واسطه حكم دادستاني پلمب شده بود، موقتا گشوده شده است تا شورا و مالك آن بتوانند طبق وعده‌اي كه داده‌اند، عمليات ايمن‌سازي را انجام دهند. اين مركز تجاري چندين سال پيش در سينما اروپاي قديمي شكل گرفت كه اسفند‌ماه 90 در آتش‌ سوخت و تعطيل شد. البته سازمان آتش‌نشاني بارها اخطاريه‌هايي را مبني بر اينكه اروپا از نظر سازه‌اي، نداشتن سيستم‌هاي اعلام و اطفاي حريق، كاربري‌ها، مسيرهاي تردد اضطراري و... ايمن نيست، به شوراي ساختمان ارسال كرده بود.

  • علاءالدين، بهارستان، خانقاه، آزاد و اخوان ايمن نشده‌اند

در ميان 19بنايي كه از سوي دادستاني حكم پلمب را درصورت عدم‌ايمن‌سازي دريافت كرده‌اند، چندين بنا با گذشت بيش از 3ماه از ابلاغ حكم همچنان وضعيت سابق را دارند. علاءالدين، بهارستان، خانقاه، آزاد و اخوان ازجمله اين بناها در مركز شهر هستند كه برخي از آنها مانند علاءالدين و آزاد واقعا در وضعيت بحراني و خطرناك قرار دارند. تغيير گسترده كاربري در ساختمان آزاد واقع در سه‌راه جمهوري نيز زبانزد خاص و عام‌شده است. 

کد خبر 383485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha