مدتی است که از آغاز فاز دوم ارسال هشدار و اخطاریه‌های قضایی به اماکن تجاری تهران می‌گذرد و در این میان چندین پاساژ به‌دلیل بی‌توجهی مالکان به نامه‌های ارسالی، پلمب شده‌اند.

مناطق شهر پاساژ

نيز شهردار منطقه ۱۱ تهران خبر داد كه پاساژ آزاد معروف به پاساژ دراكولا به‌خاطر ناايمني به‌زودي تعطيل مي‌شود. در اين پاساژ 45ساله طي 7سال اخير ماجراهاي عجيب و غريبي رخ داده كه اصلي‌ترين آن گودبرداري غيراصولي براي احداث طبقه منفي 2تجاري و تبديل زيرزمين (طبقه منفي يك) از كاربري انباري به تجاري بوده است.

بدين‌ترتيب 17واحد تجاري در طبقه منفي 2ايجاد شده و طبقه منفي يك نيز به 34واحد تجاري تبديل شده است. در اين پاساژ ناايمن 500كاسب، خياط يا فروشنده اغلب به توليد و فروش لباس عروس مشغول هستند.ديروز همچنين كمتر از 1500متر آن‌طرف پاساژ آزاد، يك‌مجتمع تجاري واقع در چهارراه استانبول دچار آتش‌سوزي شد كه اگر حضور بموقع نيروهاي آتش‌نشاني نبود، حريق بزرگي در آنجا رخ مي‌داد.

به گفته جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني شهر تهران، اين حريق در ساعت 10:57رخ داد كه با حضور آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده شد در طبقه منفي يك ساختمان تجاري سيم‌كشي‌هاي داخل آن دچار حريق شده و آتش در حال سرايت به ديگر مغازه‌ها بود. وي گفت: آتش‌نشانان بلافاصله وارد عمل شدند و نسبت به اطفاي حريق اقدام كردند و دود حاصل از آتش‌سوزي تخليه شد.

  • ماجراي دراكولا

به گزارش همشهري، ماجراي پاساژ آزاد معروف به دراكولا از زماني آغاز شد كه مالك آن براساس مجوز ساخت آسانسور و احداث يك‌سقف سبك غيرسازه‌اي را در سال 88 دريافت كرد. وي اما به مرور و به‌طور غيرقانوني از يكسو شروع به گودبرداري و از سوي ديگر اقدام به افزايش سطح متراژ بالكن جلوي مغازه‌هاي طبقه‌هاي بالايي كرد.

اين اقدام مخفيانه مالك با مخالفت گسترده كسبه و سرقفلي‌داران همراه شد. در اين بين مالك براي منحرف‌كردن اصل ماجرا شكايت‌هاي پي‌درپي از كسبه به بهانه‌هاي مختلف در دادگاه مطرح كرد. درحالي‌كه كميسيون ماده100 در اسفند‌ماه سال91 رأي به اصلاح و تخريب بخش‌هايي كه به‌صورت غيرايمن ايجاد شده داد اما اين رأي با وجود رد شكايت مالك در ديوان عدالت اداري هيچگاه به اجرا درنيامد تا اينكه شهرداري منطقه 11در مرداد‌ماه سال گذشته اخطاريه بسيار جدي براي مالك ارسال كرد. حال خبر مي‌رسد پس از گذشت 15ماه، پاساژ آزاد واقع در تقاطع خيابان جمهوري- وليعصر به‌عنوان ناايمن‌ترين ساختمان تجاري منطقه تا ۱۰روز آينده پلمب خواهد شد.

اينطور كه نصرالله آباديان گفت ساختمان‌هاي تجاري علاء‌الدين، آلومينيوم و آزاد(دراكولا) پرخطرترين مراكز تجاري منطقه11 هستند كه از اين ميان پاساژ معروف به دراكولا با توجه به سازه فرسوده و ناايمن به هيچ وجه امكان تأمين ايمني ندارد و بايد تعطيل شود. به گفته وي البته ايمني پاساژهاي علاء‌الدين و آلومينيوم تا حد زيادي تأمين شده است. وي با اشاره به حكم دادستاني به شهرداري منطقه۱۱ مبني بر پلمب پاساژ دراكولا عنوان كرد:

طي نشست‌هايي كه با مالك و بهره‌برداران برگزار شده، خطرات جاني اين ساختمان توضيح داده شده و از مالك خواسته‌ايم تا نسبت به تخريب و نوسازي ملك اقدام كند. او با يادآوري اين نكته كه با آغاز فصل سرما و بارش‌هاي جوي درصورت بارش 40-30ميلي‌متري امكان فرو ريختن اين ساختمان وجود دارد، تأكيد كرد:

با مهلت ۱۰روزه‌اي كه تعيين شده چنانچه مالك براي تعيين تكليف ملك و تشكيل پرونده تمكين نكند، شهرداري منطقه۱۱ براي حفاظت از جان كسبه و كارگران و اجراي قانون نسبت به تعطيلي ساختمان ناايمن اقدام خواهد كرد. گفتني است 138بناي تجاري ناايمن در منطقه۱۱ وجود دارد. طي روزهاي گذشته نيز چندين پاساژ ناايمن در برخي نقاط شهر تهران با حكم دادستاني به‌خاطر ناايمن‌بودن تعطيل شده‌اند كه پاساژ‌هاي نبوت در منطقه 8و مبصر در منطقه 12از مهم‌ترين آنها بوده‌اند.

پاساژ اروپا واقع در خيابان جمهوري پس از چهارراه سعدي، مدتي پيش پلمب شد اما فرصت 6ماهه‌اي به هيأت مديره آن داده شده تا نسبت به رفع خطر اقدام كند. رئيس هيات‌مديره اين پاساژ هم از انعقاد قرارداد نصب تجهيزات ايمني خبر داد. مقتدائي به همشهري گفت: اين قرارداد ديروز امضا شد.

کد خبر 388660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha