همزمان با رصد طوفان‌های خورشیدی و داده‌ها مبنی بر شکاف در میدان مغناطیسی زمین و با وجود رویت مناظری زیبا از شفق‌های قطبی خیره‌کننده در شمال کانادا و آمریکا، اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) هشدار داده که طی دو سه روز آینده، حیوانات مهاجر ممکن است شدیدا تحت تاثیر قرار بگیرند.

طوفان خورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی میل، همین آخر هفته بود که دکتر تامیتا اسکوف، اعلام کرد طوفان‌ خورشیدی را رصد کرده و امواج آن به سمت «منطقه برخورد زمین» در حال حرکت هستند. مشاهده شدن شفق‌های قطبی در اوایل صبح روز جمعه گواه صادق بر پیش‌بینی مذکور بود. شفق‌های قطبی خیره‌کننده بنفش و سبز رنگ بر فراز آسمان‌های مناطق شمالی آمریکا و کانادا صبح رزو جمعه، دیده شدند.

مایک کوک که در مرکزی مربوط به آب و هوایی فضایی کار می‌کند، به دیلی‌میل گفت: «در این چند روز گذشته، موارد متعددی از فوران‌های خروج جرم تاجی (CME) مشاهده شده، منتهی یک سوراخ تاجی (شبیه به ساختار سیاه‌چاله‌ها) یا به عبارتی قرص مرکزی هم دیده شده است.»

خروج جرم تاج (CME)ها به معنای خروج مقادیر عظیم پلاسما و میدان مغناطیسی از تاج خورشید و نشانه طوفان‌های خورشیدی بوده و یکی از اثرات آن بر زمین، ظهور شفق‌های قطبی بر فراز آسمان‌های مناطق نزدیک به قطب شمال زمین است.

شفق قطبی

مایک کوک در همین زمینه این نکته را اضافه می‌کند که تبعات بیشتر این طوفان‌های خورشیدی را طی دو تا سه روز آینده مشاهده خواهیم کرد.

در کنار همه این گفته‌ها، مرکز پیش‌بینی آب و هوای فضایی (SWPC) در اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA)، هم اعلام کرده بود که انتظار است طوفان خورشیدی طبقه سطح G1 در اوایل پنجشنبه و اواخر روز جمعه بر سیاره ما اثرات خود را بگذارد.

بیشتر بخوانید:

از طرفی دیگر، داده‌های روز سه‌شنبه نشان داده که شکافی در میدان مغناطیسی زمین وجود دارد که راه را برای ورود بادهای خورشیدی به مغناطیس‌سپهر یا مگنتوسفر سیاره ما باز می‌کند، منطقه‌ای که از ما در برابر ذرات مضر خورشیدی و کیهانی محافظت می‌کند.

بنابراین اثرات طوفان‌های خورشیدی تنها خلق زیبایی‌های خیره‌کننده شفق‌های قطبی بر فراز آسمان مناطق نزدیک به قطب شمال نیست، از جمله اثرات احتمالی این طوفان‌های خورشیدی، تضعیف شبکه‌های برق و تداخل در عملیات ماهواره‌ای خواهد بود، علاوه بر این‌ها، اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) درخصوص تاثیر شدید بر حیوانات مهاجر در منطقه هم هشدار داده است.

فوران‌های جرم تاجی (CME) می‌توانند حامل میلیاردها تن به اصطلاح مواد تاج خورشید یا به عبارتی دقیق‌تر همان مقادیر عظیم پلاسما و میدان مغناطیسی از تاج خورشید باشند که به بیرون پرتاب می‌شوند، این فوران‌های‌ مواد تاجی در اصل بر آب و هوای فضایی تاثیر می‌گذارند که با ماهواره‌ها و شبکه‌های برق روی زمین تداخل پیدا می‌کنند و می‌توانند برای فضانوردان محافظت‌نشده مضر و خطرناک باشند.

کد خبر 691856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمان IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    21 2
    ما بدون طوفان خورشیدیم در حال انقراضیم