همشهری آنلاین: رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: کار ابطال کارت سوخت خودروهای غیرپلاک ملی فرسوده از امروز آغاز شد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ غلامی روز شنبه با اشاره به این که در حال حاضر یک میلیون و 400 هزار خودرو غیرپلاک ملی در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد 160 هزار خودروهای سنگین و گازوئیل سوز، 10 هزار دستگاه خودروهای دوگانه‌سوز و برقی و یک میلیون و 230 هزار دستگاه خودروی بنزین سوز است که از این تعداد معتقدیم حدود 30 درصد آن‌ها در سنوات گذشته در اثر تصادفات و سوانح رانندگی از بین رفته و 850 هزار دستگاه هنوز وجود دارد.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به این که کار ابطال کارت سوخت خودروهای غیرپلاک ملی آغاز شده است، گفت: بر این اساس خودروهای شخصی مدل 57 شمسی و 78 میلادی به بالا که اشتباها در طرح تسجیل شرکت کرده و نسبت به تعویض پلاک اقدام نکرده‌اند، کارت سوختشان از امروز ابطال می‌شود.

وی با اشاره به این که خودروهای زیر مدل 57 تنها می‌توانند با مراجعه به 35 مرکز و 180 دفتر خدمات خودرویی در سراسر کشور با به همراه داشتن خودرو و اسناد مالکیت در طرح تسجیل شرکت کرده و پس از بازدید کارشناسان برچسب رایگان این طرح را دریافت کنند، افزود: خودروهای فرسوده در صورتی که در طرح تسجیل شرکت نکنند، پذیرش آن‌ها در طرح تعویض خودروهای فرسوده نیز ملغی می‌شود.

رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا به تاکسی‌های موقت اشاره کرد و گفت: تاکسی‌های موقت تا مدل 72 شمسی موظفند با مراجعه به مراکز تاکسیرانی نسبت به رنگ‌آمیزی خودروی خود به رنگ زرد خورشیدی و تعویض پلاک از موقت به تاکسی اقدام کنند. همچنین تاکسی‌های موقت زیر مدل 72 باید ضمن مراجعه به سازمان تاکسیرانی نسبت به تعویض خودروی خود اقدام کنند، چرا که در غیر این صورت کارت سوخت آن‌ها ابطال می‌شود.

وی به مسافربرهای شخصی اشاره کرد و گفت: مسافربرهای شخصی مدل 57 شمسی و 78 میلادی به بالا موظفند، با معاینه فنی، مدارک و خودروی خود به مراکز تعویض پلاک جهت تعویض پلاک خودروی خود مراجعه کنند، در غیر این صورت کارت سوخت این دسته از خودروها نیز ابطال می‌شود.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا تاکید کرد: بدین ترتیب تمامی خودروهای مدل 57 شمسی یا معادل آن یعنی 78 میلادی به بالا اعم از شخصی و سنگین گازوئیل سوز چنانچه تاکنون در طرح ملی تعویض پلاک شرکت نکرده باشند، کارت سوختشان ابطال شده است.

وی گفت: این دسته از خودروها در صورتی که در طرح تعویض پلاک شرکت کنند، کارت سوختشان ظرف 10 تا 15 روز مجددا صادر و به درب منازل آن‌ها ارسال می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تنها 10 درصد مالکان خودروهای زیر مدل 57 که مشمول طرح تسجیل بودند، تا کنون به مراکز شماره‌گذاری برای دریافت آرم طرح تسجیل مراجعه کردند که از امروز با توجه به اتمام مهلت این دسته از خودروها، فرایند ابطال کارت سوخت مابقی آن‌ها انجام شده و تردد این خودروها نیز در خیابان‌ها ممنوع است.

وی تصریح کرد: تاکنون 640 هزار کارت سوخت خودروها مربوط به خودروهای مدل 57 شمسی به بالا ابطال شده که از این تعداد، مالکان تنها 50 هزار خودرو برای پیگیری به راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده‌اند.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به این که هنوز 160 هزار خودروی گازوئیل سوز در طرح تعویض پلاک شرکت نکرده‌اند، گفت: مالکان این خودروها نمی‌توانند در طرح تسجیل شرکت کرده و صرفا باید نسبت به تعویض پلاک اقدام کنند.

رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا با اشاره به این که هم اکنون 12 میلیون خودرو در کشور شماره شده است، گفت: 65 درصد این خودروها شخصی، 9 درصد سنگین و گازوئیل سوز و مابقی تاکسی،‌ وانت، کامیونت، کشنده و مینی‌بوس هستند.

وی همچنین تصریح کرد: 95 درصد کار تعویض پلاک خودروها در کشور انجام شده و تنها پنج درصد باقی مانده است.

رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا درباره طرح تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها نیز گفت: طرح ملی تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها از 15 آذرماه در سراسر کشور آغاز می‌شود که مالکان این دسته از وسایط نقلیه موظفند، با به همراه داشتن اسناد مالکیت و موتورسیکلت خود و پرداخت فیش بانکی 70 هزار ریالی به همراه بیمه نامه شخص ثالث برای تعویض پلاک مراجعه کنند.

وی با اشاره به این که از هفت میلیون موتورسیکلت در کشور تنها 5/4 میلیون برای دریافت کارت سوخت مراجعه کرده‌اند، گفت: آمارها نشان می‌دهد، همچنان یک میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور فاقد پلاک هستند.

رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا درباره معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز گفت: در حال حاضر کار کارشناسی این موضوع در حال انجام است و در صورت نهایی شدن این طرح، تعویض پلاک موتورسیکلت‌ها مستلزم به دریافت برگه معاینه فنی می‌شود.

کد خبر 69005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز