مجموع نظرات: ۲۲
دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
۸ نفر

امسال در فصل جابه‌جایی خانه، حال خیلی از مستأجران چندان خوب نیست. افزایش اجاره‌بهای مسکن تخته گاز پیش رفته و اغلب مستأجران با پیشنهادهای سرسام‌آور صاحبخانه‌ها روبه‌رو می‌شوند. آنها ناچارند یا با قیمت‌های گزاف اجاره‌بها بسازند یا کفش آهنی به پا کرده و به دنبال خانه‌ای متناسب با قد و قواره جیب‌شان محله‌های شهر را زیر و رو کنند.

بنگاه - مشاور املاک

همشهری آنلاین - پریسا نوری: اما این یک روی ماجراست، روی کمرنگ‌تر ماجرا، وجود صاحبخانه‌های با انصافی است که بدون توجه به گرانی‌های افسار گسیخته و حتی بدون در نظر گرفتن سقف افزایش مجاز اجاره‌بهای مصوب دولت، با ترازوی وجدان و انصاف با مستأجرانشان معامله می‌کنند. هر چند در این کلانشهر تعداد این افراد کم نیست، اما چون گمنام‌اند، پیدا کردنشان سخت است. از این رو از مغازه‌های مشاوره املاک کمک می‌گیریم. اغلب سراغ ندارند و معتقدند صاحبخانه‌ها، تلافی گرانی‌ها را سر مستأجران درآورده‌اند و می‌گویند: «گشتیم نبود، نگرد نیست...» اما از آنجا که جوینده یابنده است؛ در جست‌وجوی چند ساعته از مشاوران املاک، چند صاحبخانه منصف به ما معرفی شدند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

این صاحب‌خانه‌های منصف را بشناسید

خدا را خوش نمی‌آید مستأجرم را اذیت کنم!

«داوود اصلاحچی» یکی از مشاوران املاک محله قنات کوثر، حاج «حسین آکار» پیرمرد ۹۱ ساله ساکن محله را به عنوان صاحبخانه منصف معرفی می‌کند و می‌گوید: «حاج حسین ۲ مستاجر دارد که با همان قیمت پارسال قرارداد اجاره خانه‌هایش را تمدید کرده‌است.» از خوش اقبالی ما حاج حسین قرار است به بنگاه بیاید تا قرارداد جدید را امضا کند. پیرمرد عصازنان از راه می‌رسد. وقتی متوجه می‌شود که حرف از انصاف و مردمداری او می‌زنیم با لبخند می‌گوید: «من کار زیادی نکردم، خب به درآمد مستاجرها نگاه کردم. بنده خداها مگر چقدر حقوقشان زیاد شده که با این گرانی‌ها بخواهد اجاره خانه بیشتر بدهد؟! خدا را خوش نمی‌آید.»

پیرمرد روی صندلی می‌نشیند و درحالی‌که نفس چاق می‌کند، ادامه می‌دهد: «من کاری به اینکه اجاره‌خانه‌ها چقدر گران شده ندارم، فقط به شغل و زندگی مستأجرانم نگاه می‌کنم می‌بینم که با این گرانی‌ها و خرج زن و بچه، نمی‌توانند پول بیشتری بابت کرایه خانه بدهند. خب چرا اذیتشان کنم. خدا را خوش نمی‌آید!»

حاج حسین، جوانمردی را در حق مستأجرها تمام کرده و با وجودی که یکی از دخترانش مستأجر است و دنبال خانه می‌گردد، دلش نیامده همسایه‌اش را جواب کند و دراین‌باره می‌گوید: «همه می‌گویند خب مستاجرت را بیرون کن و خانه را در اختیار دخترت بگذار، ولی من راضی نمی‌شوم به خاطر دخترم باعث آوارگی مستاجرهایم شوم.»

باید هوای هم را داشته باشیم

«مهین صداقت» ۵۵ ساله ساکن تهرانپارس و یکی از صاحبخانه‌های منصفی است که هر سال با توافق مستأجر مبلغ بسیار کمی روی اجاره خانه می‌گذارد. مستأجر خانم صداقت یک زن سرپرست خانوار است که ۲ فرزند خردسال دارد و در بیمارستان کار می‌کند. صداقت که کارمند یکی از ادارات دولتی است، آپارتمان ۶۰ متری‌اش را با رهن ۳۰ میلیون و اجاره ماهیانه ۲ میلیون تومان به مستأجر سپرده؛ رقمی که خیلی پایین‌تر از نرخ عرف محله و منطقه است. او که دلش می‌خواهد گمنام بماند و عکسی از او منتشر نشود، معتقد است اگر ما به همدیگر رحم کنیم و هوای یکدیگر را داشته باشیم، خدا هم به ما رحم می‌کند و هوایمان را دارد.

این صاحب‌خانه‌های منصف را بشناسید

صاحبخانه من یک فرشته است

در روزگاری که برخی از صاحبخانه‌ها قانون اجاره مصوب را دور می‌زنند و با نوشتن دو قرارداد جداگانه یکی در دفتر املاک و دیگری به صورت غیررسمی، اجاره غیرمتعارف طلب می‌کنند صاحبخانه «وحید تفرشی» یکی از محله حکیمیه اجاره‌نامه را به او داده تا به بنگاه برود و با هر رقم اجاره‌ای که در توانش است، آن را امضا کند. از این شهروند نام و نشان صاحبخانه‌اش را می‌پرسیم که می‌گوید: «شاید راضی نباشد که نامش را بیاورم فقط بدانید که صاحبخانه من یک فرشته است!» و ادامه می‌دهد: «یک سال است که در این خانه مستأجرم و صاحبخانه‌ام را فقط چند بار دیده‌ام. با توجه به اینکه شناختی از او نداشتم از چند ماه مانده به سر رسید قرارداد نگران بودم که چقدر می‌خواهد به مبلغ اجاره‌خانه اضافه کند و حتی یکی دو بار تماس گرفتم تا سر صحبت را باز کنم اما او گفت به وقتش صحبت می‌کنیم.»

تا اینکه چند روز قبل از موعد قرارداد اجاره‌نامه را آورد و گفت: هر قدر می‌توانی روی مبلغ اجاره بگذار، اگر هم افزایش اجاره برایت مقدور نیست؛ با همان اجاره پارسال قرارداد را تمدید کنیم.»

او می‌افزاید: «اگر صاحبخانه با قیمت‌های امروز می‌خواست کرایه را افزایش دهد پرداختش در توانمان نبود و ناچار باید دنبال خانه جدید می‌گشتیم و چون خانمم باردار است، کارمان خیلی سخت‌ می‌شد، خدا به صاحبخانه‌مان خیر بدهد که در این شرایط به دادمان رسید. من و همسرم همیشه دعاگویش هستیم.»

کد خبر 689093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • علی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    6 0
    مردم به دولت مردان شبیه تر اند تا پدر و مادرشان !
  • مجید احسانی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    5 0
    با توجه به اینکه واقعا افراد کمی پیدا میشوند که اینگونه فکر میکنند باز باید از شما تشکر کرد که اینگونه مطالب را مطبوعاتی میکنید بلکن بقیه صاحب ملک ها بخوانند و کمی خجالت بکشند.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    5 0
    خدا خیرشون بده
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      3 5
      اینها رو باور نکنید عکس اول خود آن آقا وپسرانشان صاحب بنگاه اصلاحچی هستند خوب معلومه که تبلیغ خودشان را میکنند تمام فرزندانش هم صاحب خانه میباشند پس الکی بعنوان صاحبخانه خوب خودشان را بالا میبرند
  • فرشید IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    3 0
    خدا پدر و مادر آدمای متصف رو بیامرزه یه خبر هم از اجاره مغازه ها بنویسید که هم بیداد میکنه صاحب ملک انگار ارث پدرشو میخاد با این اجاره ای که تعیین کرده باید در میاره رو ببندیم و خونه نشین بشیم باید یه قانون سفت و سخت بذارن جلوی اینجور آدما رو بگیرن
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      1 3
      چه حرفیه برادر من گیرم که صحبت شما درست باشه و تهمت نباشه خب صاحبخونه منصف نمیتونه بره بنگاهشون؟ هر کی خودش و بچش خونه داشت که آدم بدی نیست چقدر قضاوت؟؟
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    3 0
    از هر 100 هزار تا صابخونه یکی انصاف داره همین که شانس ما قسمت نشده تاحالا
  • زری IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    4 0
    خدا اخیرشان بدهد
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    5 0
    ما هم‌گشتیم نبود هییی روزگار
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    2 0
    صاحبخانه ما يك كلام وبي انصافه و فكرميكنه خرج خونه شون رو از اجاره واحد ما تامين كنه
  • کسری IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    4 0
    خدا را شکر هنوز ادمای خوب پیدا میشن
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    2 0
    کاش خدا یکی ازین صاحبخونه ها رو سر راه ما میداشت از خرداد تا حالا اواره این بنگاه و اون بنگاهیم
  • ساره IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    4 0
    صاحبخونه خوب کیمیاست اگه خوش شانس پیدا بشه
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    3 0
    خدا خیرت بده
  • فاطمه IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    2 2
    خداخیرشون بده
  • ناشناس IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    2 0
    هنوز آدمهای خوب پیدا میشن
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    سلام صاحبخانه ما ازفرشته بودن گذشته خیلی خیلی عالی نجیب باخدا ایشالاخدا خیر دنیا وآخرت نصیب خودشون وخانواده شان کند هرچی که ازخدا می خوان بهشون بده ازالیگودرز لرستان
    • حسینی IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      بله صد درصد من توشهرغریبم صاحب خونمون تو شمال زندگی میکنن این خونه رو باساخت قدیمی به مادادن بدون هیچ اجاره وبدون هیچ رهنی
  • فرشته IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 1
    خدایا یکی از این صاحبخونه های با انصاف رو سر راه ما قرار بده. آمین