چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش جدید البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران با تاکید بر صلح آمیز بودن این فعالیت‌ها و نظارت کامل آژانس بر روند آن و نیز سیر فرآوری مواد و تاسیسات غنی سازی ایران منتشر شد

به گزارش مهر،‌ در گزارش جدید محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دقایقی پیش(ساعت 19 چهارشنبه 29 آبان) در اختیار نمایندگان کشورهای عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت،‌ برای چهاردهمین بار متوالی در سالهای اخیر تصریح شده است که هیچ انحرافی در مسیر فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نمی‌شود و مدرکی که مبتنی بر صحت ادعاها در خصوص فعالیت نظامی ایران باشد بدست نیامده است .

این گزارش همچنین تاکید دارد که تمام مواد هسته‌ای در تاسیسات هسته‌ای ایران از جمله نطنز و اصفهان و بوشهر به صورت مستمر تحت بازرسی و نظارت با دوربین و مهر و موم آژانس باقی مانده‌اند و  حسابرسی ها در مورد مواد هسته ای هیچ گونه انحرافی را نشان نمی دهند .

البرادعی در گزارش خود همچنین از آن خبر داده است که آژانس علی رغم ادعای مطرح شده در قالب مطالعات ادعایی،‌ هیچگونه اطلاعاتی دال بر ساخت یا تلاش در جهت ساخت سلاح هسته‌ای و قطعات آن در ایران بدست نیاورده است. به عبارتی آژانس رسما اعلام می‌کند ایران از سال 2003 تا 2008 هیچگونه فعالیت اطلاعاتی درباره مطالعه یا تامین ملزومات ساخت سلاح نداشته و آژانس اطلاعاتی در این زمینه به دست نیاورده است.

این گزارش همچنین از عدم هر گونه نشانه فعالیت بازفراوری اورانیوم غیر مجاز در ایران خبر می‌دهد و این در حالی است که اتهام بازفراوری اورانیوم یکی از بهانه‌های صادرکنندگان قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران بوده است و در این قطعنامه‌ها حتی درخواست پایان دادن به فعالیت بازفراوری اورانیوم در ایران مطرح و گزارش آژانس در این زمینه در خواست شده است!

البرادعی در گزارش خود همچنین  پیشرفت ایران در راه اندازی دستگاه‌های سانتریفیوژ را اعلام کرده و از افزایش دستگاه‌های نصب شده در نطنز و نظارت آژانس خبر داده است.

سایت هسته‌ای نطنز برای تامین نیاز سالانه یک نیروگاه هسته‌ای  1000 مگاواتی طراحی شده و طبق برنامه اعلام شده و مورد توافق با آژانس بین اللملی انرژی اتمی قرار است با نصب 54 هزار دستگاه سانتریفیوژ در این تاسیسات، تحت نظارت کامل آژانس سالانه حدود 28 تن سوخت هسته ای با غنای پایین به عنوان نیاز سالانه نیروگاهی مشابه نیروگاه بوشهر، تولید کند. ایران تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای را در برنامه بلند مدت خود دارد .

بخشی از گزارش اخیر محمد البرادعی نیز به طرح مجدد موضوع مطالعات ادعایی اختصاص یافته است،‌ ادعاهایی که به گفته آژانس اساس آن، بر اطلاعات دریافتی از یک لپ تاپ فردی است که آمریکاییها بدون اعلام نام وی و یا محل دقیق کشف آن ،‌ آن را در اختیار این نهاد بین‌المللی قرار داده اند .

مدیر کل آژانس علی رغم پاسخ 117 صفحه‌ای ایران به این اتهامات در گزارش اخیر خود بار دیگر از ناتوانی خود در اثبات غیر جعلی و مستند بودن آنها سخن گفته و در عین حال باز هم خواستار پاسخگویی ایران به ابهامات در این باره شده است .

البرادعی که در گزارشات خود با اشاره تلویحی به عدم مسئولیت آژانس در بررسی این اتهامات ؛‌ تاکید دارد که صرفا براساس درخواست قطعنامه‌های شورای امنیت به این موضوعات پرداخته است ،‌ همچنان هیچ نشانه‌ای از صحت ادعاها مطرح نکرده است .

مدیر کل در گزارش خود بار دیگر ذکر تایید می‌کند که آژانس نتوانسته تعهدات خود را که تحویل اسناد به ایران می‌باشد انجام دهد. و این درحالی است که ساده ترین و ابتدایی ترین درخواست ایران طبق حقوق خود برای دفاع در برابر اتهامات دریافت اسناد مورد ادعا است.

البرادعی در گزارش خود همچنین از عدم اجرای مفاد مورد درخواست قطعنامه‌ها مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم در نطنز عدم پذیرش پروتکل الحاقی و عدم اجرای کد 3.1 خبر داده است که درخواستهایی فراقانونی بوده و ایران علی رغم عمل به آنها به صورت داوطلبانه و اعتماد ساز و موقت در سالهای اخیر ، در پی برخوردهای خصمانه ، غیر حقوقی و مداخله جویانه طرفهای هسته ای و فشار غیر قانونی آژانس از ادامه روند خودداری کرده است.

کد خبر 68830

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز