خورشید به طور نسبتا منظم شراره‌هایی را بیرون می‌زند و آنها می‌توانند فناوری ما را ویران کنند.

خورشید

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، اکنون دانشمندان نگران آن هستند که فعالیت‌های شدید خورشیدی که اخیر رخ می‌دهد، باعث سقوط ماهواره‌ها به زمین شوند.

خورشید در آغاز چرخه ۱۱ ساله خود و در یک فاز بسیار فعال است. این بدان معناست که ما در حال حاضر شاهد شعله‌های خورشیدی مکرر هستیم. تقریبا هر ۱۱ سال یک بار، میدان مغناطیسی خورشید تغییر می‌کند. در این زمان، قطب شمال و جنوب تغییر کرده و این می‌تواند باعث شود که خورشید قبل از فرو نشستن فعالیت‌های دوره‌ای‌اش، رفتار نامنظمی داشته باشد.

شعله‌های خورشیدی، فوران‌های تابش آن هستند که گاهی به زمین برخورد می‌کنند و یا به اعماق فضا پرتاب می‌شوند.

زمین با استفاده از میدان مغناطیسی خود تا حد زیادی از ما در برابر ضربه‌های مخرب شراره‌های خورشیدی محافظت می‌کند.

با این حال، آنها هنوز هم می‌توانند بر فناوری‌های ما تاثیر بگذارند و حیوانات مهاجر را که برای جهت‌گیری به میدان مغناطیسی متکی هستند، کاملا گیج کنند.

شراره‌های خورشیدی می‌توانند باعث خاموشی رادیو شوند و ارتباطات ماهواره‌ای را تحت تاثیر قرار دهند. این دومی است که در حال حاضر باعث نگرانی شده است.

آژانس فضایی اروپا نگران صورت فلکی Swarm خود است که میدان مغناطیسی زمین را اندازه‌گیری می‌کند.

به طور کلی پذیرفته شده است که ماهواره‌ها بار وحشیانه شرایط فضایی سخت را تحمل می‌کنند ولی در نهایت به زمین سقوط کرده و در جو می‌سوزند. با این حال، آن چیزی که دانشمندان را حسابی گیج کرده، سرعت فعلی سقوط ماهواره‌ها است.

بیشتر بخوانید:

استروم می‌گوید: «فیزیک پیچیده زیادی وجود دارد. ما هنوز به‌طور کامل نمی‌دانیم که در لایه‌های بالایی اتمسفر، جایی که با باد خورشیدی در تعامل است، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. ما می‌دانیم که این فعل و انفعال باعث بالا آمدن جو می‌شود. این بدان معناست که هوای متراکم‌تر به سمت بالا به ارتفاعات بالاتر منتقل می‌شود.»

ماهواره‌های اسپیس‌ایکس نیز با آب و هوای فعلی خورشیدی دست و پنجه نرم می‌کنند و گفته می‌شود که شرکت ایلان ماسک، ۴۰ ماهواره را در جریان فعالیت شدید خورشیدی اخیر از دست داده است.

برخی از کارشناسان این موضوع را مثبت می‌دانند، زیرا خورشید در حال پاکسازی زباله‌های فضایی اطراف زمین است!

با این حال دیگران نگران تأثیری هستند که این می‌تواند بر ارتباطات ما و داده‌های فضایی که جمع‌آوری می‌کنیم داشته باشد.

کد خبر 687070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha