ظاهرش مثل همه مدارس دیگر پایتخت است، اما در پس آن تاریخی نهفته که کمتر کسی از آن خبر دارد. البته اگر با قدیمی‌ترهای غرب تهران همراه شوید، ‌به شما می‌گویند که چطور آمریکایی‌ها این مدرسه را برای خودشان ساختند تا بچه‌هایشان در آن درس بخوانند. مدرسه‌ای که حتی زمین تنیس و هر کلاسش حیاط، انباری و رختکن مجزا داشت.

مدرسه سروش

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: اوایل دهه ۴۰، آمریکایی‌های مقیم ایران براساس برج‌های مسکونی کشورشان، در محدوده شهرک قدس فعلی در منطقه ۲ تهران مجتمع‌های مسکونی بلندمرتبه‌ای ساختند تا همه دورهم جمع شده و شهرک غربی‌ها را بسازند. ساختمان‌ها که ساخته شد، با سکونت آمریکایی‌ها، متوجه شدند برای‌ آبادانی محله‌شان نیاز به ورزشگاه، مدرسه و امکانات فرهنگی و تفریحی دارند. به همین دلیل با مشارکت پهلوی دوم امکانات رفاهی وارد شهرک تازه تأسیس‌ شد. یکی از این امکانات، مدرسه‌ای بود که همه او را به نام مدرسه آمریکایی‌ها می‌شناختند. مدرسه‌ای بزرگ و مدرن که از پاساژ ایران‌زمین فعلی آغاز و تا ابتدای میدان صنعت ادامه داشت. اما ویژگی این مدرسه فقط وسعت و مساحت زیادش نبود؛ معماری متفاوت مدرسه آمریکایی‌ها با دیگر مدارس پایتخت باعث شهرتش شده بود. چون در این مجموعه آموزشی، زمین جداگانه تنیس، فوتبال، بسکتبال و... وجود داشت و هر کلاسش امکاناتش مثل حیاط بزرگ، یک اتاقک انباری و ۲ رختکن مجزا برای دخترها و پسران را در خود جای داده بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

مدرسه آمریکایی‌ها در تهران کجاست؟
نمایی از محدوده کانون فرهنگی قدس که محوطه مدرسه بود

دانش‌آموزانی که گم می‌شدند

«سید حامد حسینی» از ساکنان شهرک قدس زمانی پا به مدرسه آمریکایی‌ها گذاشت که انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده و نام مدرسه از آمریکایی‌ها به «سروش» تغییر کرد. با این حال معماری مدرسه تغییر چندانی نداشت و حسینی هم مانند هم‌دوره‌ای‌هایش در مدرسه، جذب بزرگی و زیبایی محل تحصیلش شده بود. او می‌گوید: «مدرسه به قدری بزرگ بود که گاهی در آن گم می‌شدیم! خاطرم هست روزی به همراه یکی از بچه‌ها به زیرزمین مدرسه که آزمایشگاه‌مان بود رفتیم، آنقدر گیج شدیم که نمی‌دانستیم از کجا باید بیرون بیاییم. یک ربع از زنگ کلاس گذشته بود که راه خروج را پیدا کرده و به کلاس‌ رسیدیم.»

اگرچه حسینی در آن روزگار ۷ – ۸ سال بیشتر نداشت، اما شواهد نشان می‌دهد که حق با اوست! مدرسه آمریکایی‌ها به قدری بزرگ بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل به ۲ مدرسه شد و در همه مقاطع تحصیلی دانش‌آموز جذب کرد! همچنین بخش دیگری از مدرسه تبدیل به ورزشگاه، سینما و املاک تجاری شد. با این حال باز هم فضاهای بدون استفاده زیادی درون ساختمان بزرگ آمریکایی‌ها وجود داشت.

مدرسه آمریکایی‌ها در تهران کجاست؟
زمین ورزشی که از گذشته طراحی شده بود و اکنون زمین چمن کانون فرهنگی قدس است

شما بگویید چند هکتار؟

بزرگی بیش از اندازه مدرسه، موضوعی است که دیگر ساکنان هم به آن تأکید دارند. «مصطفی اسدی» یکی از ساکنان محله شهرک غرب دراین‌باره می‌گوید: «از ساکنان قدیمی شنیده‌ام که زمان ساخت این مدرسه، همه املاک این محدوده که حالا خانه‌های مسکونی شده، کارگاه عمرانی بود. مدرسه آمریکایی‌ها آنقدر بزرگ و گسترده بود که به قول معروف انتها نداشت و هنوز هم هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید این مدرسه آن زمان دقیقاً چند هکتار وسعت داشت.»

اسدی که روزهای تجزیه شدن مدرسه آمریکایی‌ها را به خوبی به یاد دارد، ادامه می‌دهد: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مدرسه به ۲ مدرسه دیگر، دانشگاه، مراکز تجاری، ورزشی و فرهنگی تبدیل شد. چند سال بعد نیز مدرسه دخترانه «کوثر» جمع شد و جای آن را هم املاک تجاری گرفت. مغازه‌های جگرکی، فست‌فود، کفش‌فروشی و... که امروز پشت مدرسه «سروش آزادی» می‌بینید، در واقع در حیاط پشتی مدرسه آمریکایی‌ها ساخته شده است.»

مدرسه آمریکایی‌ها در تهران کجاست؟
وسعت مدرسه آنقدر زیاد بودکه هنوز بخشی از آن کاربری خاصی ندارد

برای از ما بهتران!

اگرچه همه قدیمی‌ترهای محل و دانش‌آموزان مدرسه اطلاعات نسبتاً خوبی از تاریخچه مدرسه آمریکایی‌ها به یاد دارند، اما هیچ‌کس به اندازه «حسین محمدی» که حدود ۱۰ سال از عمرش را در این مدرسه گذرانده، نمی‌تواند جزئیات مدرسه آمریکایی‌ها را به یاد بیاورد. او که در فاصله سال‌های ۱۳۶۵ تا۱۳۷۲ و ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ بابای مدرسه سروش آزادی بوده می‌گوید: «مدرسه آمریکایی‌ها ۳ طبقه بود و ۶۰ کلاس داشت. مساحت هر کلاس ۵۵‌متر بود که ۵۵‌متر حیاط یا بالکن هم به آن اضافه می‌شد. یعنی طبقه اول هر کلاس یک حیاط مجزا داشت و در طبقه‌های دوم و سوم برای هر کلاس یک بالکن بزرگ در نظر گرفته بودند. داخل هر کلاس هم یک انباری کوچک و ۲ رختکن مجزا برای دخترها و پسرها ساختند. داخل حیاط و در هر ضلع مدرسه یک آزمایشگاه ایجاد کردند و علاوه بر آبخوری و سرویس بهداشتی داخل حیاط، در ۲ طرف هر طبقه از ساختمان هم ۲ سرویس بهداشتی مجزا قرار داشت.»

محمدی مدتی به مرکز دیگری رفته و پس از بازگشت دوباره به این مجتمع آموزشی با تحولات زیادی مواجه شده است: «وقتی برگشتم فضای مدرسه تبدیل به ۲ مدرسه شده بود. مغازه‌های مختلف هم جای حیاط بزرگ پشت مدرسه را گرفته بودند، حیاطی که زمستان‌ها برایمان با خودروهای بزرگ گازوئیل می‌آوردند و در آنجا تحویل مدرسه می‌دادند.»

وقتی از او می‌پرسیم از آدم‌های سرشناس و معروف کسی را می‌شناسد که در مدرسه آمریکایی‌ها درس خوانده باشد؟ پاسخ می‌دهد: «سال‌ها قبل، آقا سید نامی سرایدار مدرسه بود که بازنشسته شد و من به جایش آمدم. او می‌گفت رضا پهلوی، پسر محمدرضا شاه در همین مدرسه درس می‌خواند. آن زمان هرکسی نمی‌توانست در مدرسه آمریکایی‌ها درس بخواند و به قول معروف این مدرسه برای از ما بهتران بود.»

این مدرسه هنوز هم فعال است و هر سال تعدادی از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند. وسعتش آنقدر زیاد است که تا همین چند سال بیش حدود هزارو ۲۰۰ دانش آموز را در خود جای می‌داد. البته سال‌ها پیش خبری مبنی بر تخریب این مدرسه منتشر شد که به دلیل نبود اعتبار این کار اجرایی نشد.  

مدرسه آمریکایی‌ها در تهران کجاست؟
تغییر نام مدرسه به نام سروش
کد خبر 686747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 29
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    23 3
    چه جالبب من فکر می کردم امریکایی ها در لویزان تنها مدرسه داشتند
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      12 3
      یادبگیر!!!
  • صدرا IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    33 1
    سال ۸۵ از شاگردان این مدرسه بودم، انقدر بزرگ بود که بعدها برای جدا کردن بخشهای مختلف مجبور شدند ، بین راهروها نرده بگدارند
  • علی شمس IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    17 0
    ساکنان روستا خوردین چگونگی این مدرسه و برجهایش را یادشان هست ان موقع شهرک غرب مثل امروز نبود.
  • سحر موسوی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    29 3
    چرا نگفتید که یه زمانی کولیها پشت این مدرسه ساکن شده بودن. یه بخشی لز این مدرسه زمانی در اختیار کولیها بود که انجا زندگی می کردن
  • کاووس IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    19 2
    خارجی ها مدرسه های زیادی تو تهران داشتن. این که کوچیکه بوده
  • ستاره IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    56 1
    عجب فکری کرده بودن . هر کلاس یه حیاط و سالن مجزا. بعد تو محله ما 300 دانش آموز حتی حیاط درست و حسابی ندارن
    • DE ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      27 4
      من اولش فکر کردم اشتباه تایپیه. نمی تونستم تصور کنم هر کلاس یه حیاط جدا 😅
  • شاکر رحمتی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    55 2
    چرا نمیگید تو شهرک غرب همین یه مدرسه دولتی هست. مابقی غیر انتفاعی اند و خدا تومن پول می گیرن
  • سیاوش IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    51 5
    سازه های آن دوران کجا و سازه های ما کجا. در محله مهرآباد مدرسه ای ساختند که بعد از چند سال دیوارهاش ترک برداشته.
    • کسری IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      20 1
      واقعا همین طور است. شهرک غرب از داشتن مدارس دولتی بی بهره است
  • ساتیار مافی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    22 5
    مدرسه های ساختهشده توسط خانواده نظام مافی کمتر از مدرسه امریکایی نیست و سازههای محکمی دارن. سراغ انها هم برید
  • حمید سوری IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    21 0
    ای وای،اقای محمدی هنوز هستند. ما کلی تو ان مدرسه اذیت شان می کردیم. سال ۶۸ مدرسه ابادتر بود اما الان چرآا اینطوری شده
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    11 3
    یه زمانی آقای روزبهانی مدیر کانون قدس بود. واقعا در ان دوران ارتباط خوبی بین مدرسه و کانون بود. اما الان کانون حیف شده
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      12 1
      چون ما فقط مصرف کننده هستیم فقط استفاده میکنیم بازسازی و نگه داری تو دستور کارمون نیومده
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    10 2
    یه زمانی آقای روزبهانی مدیر کانون قدس بود. واقعا در ان دوران ارتباط خوبی بین مدرسه و کانون بود. اما الان کانون حیف شده
  • حسن رادمهر IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    16 0
    گیشا هم چند مدرسه با ویژگی مشابه اینجا یعنی حیاط و سالن های بزرگ دارد که قدیمی اند ، کاش سراغ انجا هم برید. تازه یه ورزشگاه هم هست
  • محمد کنی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    13 1
    حالا که سراغ مدرسه های خوب رفتید، بد نیست نامی از مدادس فرسوده کن کنید. تو این مخله هم مدارس خاص کم نیست
  • دانیال IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    8 0
    چرا اسم قدیمی مدرسه را نگفتید. قبلا اسمش چی یوده؟
  • ابی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    19 2
    خدایی مدرسه اگر قدیم خوب بوده، الان حال و روز خوبی نداره. اون چه دیواریه
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    14 1
    کاش می شد یک سر هم به مدارس فرسوده مهر شهر وباغستان سربزنید واز اوضاع خراب این مدارس هم بگویید
  • محمد فلاح صفری IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    39 7
    باسلام، مطلب خیلی جامع و کاملی بود، ولی نکته اینجاست که چرا ما ۴۰ سال پیش با اون سطح از امکانات و رفاه و تکنولوژی و ... اینقدر به بحث مدرسه و تحصیل ارزش قائل میشدن و همچین مجموعه کامل و مجهزی تهیه دیدن ولی الآن اولآ تقریبا ۷۰ درصد مدارس خصوصی شده و هزینه های گزاف میطلبه و مدارس دولتی خیلی کم و پرجمعیت و شلوغ هستن، ثانیا مدارس دولتی که هیچ، حتی مدارس خصوصی هم از ابتدایی ترین امکانات محروم هستن ، خلاصه اینکه الآن درحال حاضر تعریف مدرسه یعنی یک اتاق ۳×۴ با میز و صندلی و نهایتا یه حیاط کوچک جهت هوا خوری و استفاده زنگ ورزش امیدوارم بیشتر به بحث آموزش و پرورش و محیط آموزشی ارزش قائل بشیم.
    • کورش IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      23 25
      دوباره بخونید. این مدرسه آمریکاییها بوده، نه مدرسه ایرانیها. سال ۵۶ در همین تهران در کلاس ما بیشتر از ۸۰ نفر دانش آموز و د هر میز ۴ نفر می نشستیم. هنوز عکسش رو دارم. اما الان وضع خیلی بهتره
  • طیبه IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    23 0
    حیف که این ساختمان ها را تخریب می کنند . نمونه اش در خاشیه بزرگراه جلال بود که خرابش کردند و مدرسه ای به اسم نوساز ساختنند
  • صادق IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    12 0
    مدرسه های منطقه 22 مثلا نوساز هستن اما فایده ای ندارند. خیلی ها ترک برداشته اند. سری به این مدرسه ها هم بزنید.
  • صدرا IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    10 1
    حالا که شما سراغ این مدرسهرمنطقه2 رفتید بد نیست گزارشی هم از مدرسه لک زاده بگیرید که سال هاست تعطیل شده و داره به مدرسه ای مخروبه تبدیل می شود.
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    36 2
    برخلاف قانون اساسی ایران،مدارس دولتی در تهران به قدری کم شده و همه مدارس تقریبا به پولی تبدیل شده اند و به زحمت میشه در تمام مناطق تهران ،مدرسه دولتی پیدا کرد.مسوولین محترم و مجلس حداقل رایگان بودن آموزش از ابتدایی تا آخر متوسطه را از بندهای قانون اساسی حذف کنید تا اینقدر مسخره عام و خاص در دنیا نباشیم و این موضوع یک بدآموزی هم دارد و دروغ را در جامعه گسترش می دهد و قبح دروغ را از بین می برد .
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    27 1
    کالج البرز هم یه زمانی مدرسه آمریکایی ها بوده
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    14 2
    چه تابلوی زشتی این مدرسه داره.
  • ناصری،تهرانشناس IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    20 2
    اولین مدرسه ی آمریکایی ها در خیابان ژاله تهران،خیابان قائن بود،که اکنون بنام مدرسه مدرس است،لطفا بیشتر تحقیق کنید
  • DE ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    21 2
    چه خفنه 😍 فقط حیف نمی دونم این چه تزیه تو همه مدارس آجرو رنگ می کنن اکثرشونم رنگ آبی 🤢 خوب یکی نیست بیاد حداقل یه گچ بزنه یا سنگ کاری کنه؟ یعنی یه مدرسه به این خفنی و بزرگی هم آجرای درشت رنگ شده داره... حس خشونت به بچه ها می ده. اصلا توصیه نمی کنم.
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      3 1
      اینجا هم گفته نشده که اولین مدرسه بوده، فقط آمده که مدرسه امریکایی ها بوده
  • ناشناس DE ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    5 1
    با سلام قدیمی ترین مدرسه آمریکائی‌ها واقع در خیابان ژاله محاه آبسردار کوچه مدائن بود که بعداز انقلاب به مدرسه مدرس تغییرنام داد من چندسال از سال 58 تا 61 آنجا درس خواندم همین آقای حداد عادل آن زمان آنجا دبیر بود.
  • حسین IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    13 1
    مدرسه ما فقط یه زمین فوتبال داره که اونم آسفالته بخوری زمین کارت ساختس بعد اینا... دمشون گرم
  • ایضآ IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    9 1
    یک مدرسه هم در منطقه دوازده کنونی آموزش و پرورش بود به اسم مدرسه مدرس که می گفتند قبل از انقلاب آمریکائی ساخته بودنند.بزرگ و خیلی مجهز البته بعداز انقلاب فرزندان‌ مسئولان در آنجا پرورش یافتند خصوصا نمایندگان مجلس‌..در همین منطقه هم مدرسه دیگر بود بنام چیت چیان آنجاهم حکايت بسیار دارد. این دو مدرسه را هم سری بزنید و گزارشی تهیه بفرمائید البته اگر توانستید. 😄😄
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    5 1
    الان برادر ۶ ساله من قراره به این مدرسه بره امسال 😄
  • ایران IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    8 0
    مسئولین ما که ساختن بلد نیستن فقط بلدن تخریب کنن . فقط مونده این مدرسه که اونم چون ملک گرون شده به بهونه بزرگ بودنش میخوان بفروشن
  • بهمن بومهن IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    6 0
    قبلا سال ۵۵ سرویس این مدرسه بودم اون موقع بهش میگفتن انیستیتو مریم
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    5 0
    دمشون گرم‌شهرک غرب درسته
  • رادین IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    6 0
    من کلاس اول تا ششم رادر این مدرسه بودم کلا س اول تا سوم حیاط کوچک مدرسه با ورودی جداگانه وحیاط بزرگ مخصوص زنگ تفریح بچه های چهارم تا ششم بود سپاسگزارم از تمامی دبیران دلسوزم از خانم عرب معلم کلاس اول تا خانم کاظمی دبیر کلاس ششم مدرسه بزرگ با کادری عالی 🌹🌹♥️ اما زمین خواران لطفا دست از بلعیدن زمینهای آموزشی بردارید دور تا دور مدرسه راکه تجاری کرده اید!!!!! مدارس غیر انتفاعی مانند قارچ در هر کوچه وخیابان دیوار به دیوار خانه هاسبز شده اند لااقل آنچه را که از قبل داریم خوب و بهینه استفاده کنیم 🙏🙏
  • رصا IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 0
    من راننده سرویس مدرسه امریکاییهاواقع درلویزان وسیدهندان پشت پارک کورش بودم..فکرمیکنم بالای صددستگاه اتوبوس ازسرکت اتوالکس سرویس بیشتربود
  • محمد رضا زند IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    6 0
    ولتها وظیفه دارن بهترین امکانات را برای مردمشان فراهم کنند. وار آنها تمام قد پشتیبانی کنند منافع ملی حرف اول را باید بزند
  • آریا IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    9 0
    علت این کار اینکه که به تحصیل فرزندان اهمیت میدن حالا باز خوب مثل بعضی ویلا سازی نکردند .
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    12 1
    چه جالب فرق بین ما و اونها از همین خبر مشخص و واضحه.اونها برای فرزندان که سازنده کشور هستن ارزش قایل هستند و ما کوچکترین ارزشی برای فرزندان قایل نیستیم تو یه وجب جا مدرسه می‌سازیم با یه حیاط اندازه کف دست و بچه به سن مدرسه میرسه با ورود از زندگی و درس زده میشه همش بنویس و بنویس بدون ذره ای ورزش تخلیه انرژی و بازی
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    12 0
    ببینین خارجی ها چطور به فکر بچه هاشون ملتشون هستن درسته مسعولین خارجی فکر اینده بچه های سرزمینن دررفا بدون دغدغه بزرگ بشن بچه ها ما هم دریک اتاق ۲۰متری ۴۵تا دانش اموز انتظارداریم مراحل علمی بدست بیارن ازاین مقاله خبر باید روش فکر درس گرفت دغدغون اینده بچه های ایران زمینمون باشه