پس از ابراز نگرانی الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس نسبت به نزدیکی هواپیماهای مجهز به سلاح هسته‌ای ناتو به مرزهای کشور، روسیه این کشور را طی ماه‌های آتی به موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای تجهیز می‌کند.

لوکانشکو و پوتین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از الجزیره، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه از تصیم کشورش برای تجهیز بلاروس به موشک‌هایی با ظرفیت حمل کلاهک هسته‌ای به‌هنگام پذیرش الکساندر لوکانشکو، رییس‌جمهوری بلاروس سخن به میان آورد.

پوتین در پخش تلویزیونی دولتی روسیه در آغاز دیدار خود با لوکاشنکو در سن پترزبورگ گفت: «در ماه‌های آینده سامانه‌های موشکی تاکتیکی اسکندر-ام را به بلاروس منتقل خواهیم کرد که می‌توانند از موشک‌های بالستیک یا کروز در نسخه‌های متعارف و هسته‌ای خود استفاده کنند.»

در دیدار میان دو رهبر، لوکانشکو سیاست کشورهای همسایه بلاروس،یعنی کشورهای لهستان و لیتوانی را با عناوینی چون تقابلی، تهاجمی و یا بی‌ثبات‌کننده توصیف کرد.

در ادامه لوکانشکو از پوتین برای یک پاسخ متقارن به پروازهای ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا در نزدیکی مرزهای بلاروس، درخواست کمک کرد.

پوتین نیز در مقابل پیشنهاد ارتقای هواپیماهای جنگی بلاروس با  توانایی حمل سلاح هسته‌ای را داد.

پوتین در این زمینه توضیحاتی را اضافه کرد و گفت: «بسیاری از هواپیماهای سوخو-۲۵ در خدمت ارتش بلاروس هستند.  آنها را می‌توان به روشی مناسب ارتقا داد. این نوسازی باید در کارخانه های هواپیماسازی روسیه انجام شود و آموزش پرسنل بر این اساس آغاز شود. در مورد چگونگی انجام این کارها به توافق خواهیم رسید.»

پیش از این اظهار نظرات دو رهبر، لوکاشنکو ماه گذشته خبر از خرید موشک‌های اسکندر با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و سامانه‌های ضدهوایی اس-۴۰۰ از روسیه را داده بود.

این بار نخست نیست که پوتین به تسلیحات اتمی از زمان شروع عملیات در اوکراین اشاره می‌کند، بسیاری این اشارات اتمی پوتین را تهدید یا دست‌کم هشداری برای وادار کردن غرب به عدم مداخله در جنگ اوکراین می‌دانند.

کد خبر 686121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    4 0
    بلاروس هم صاحب بمب اتم شد