شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین نسبت به گسترش اتحادهای نظامی در جهان هشدار داد.

جین پینگ

به گزارش همشهری آنلاین، جین‌پینگ امروز (چهارشنبه) پیش از اجلاس مجازی بریکس (BRICS) برای رهبران ارشد روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی سخنرانی کرد.

اظهارات او در بحبوحه پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو و همچنین حضور هند، ایالات متحده، ژاپن و استرالیا و همکاری رو به گسترش در پیمانی به نام Quad (چهارگانه) که محافل چینی به تمسخر از آن به عنوان ناتو آسیایی یاد می‌کنند، بیان شد.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، شی در کنفرانس تجاری بریکس گفت: «بحران اوکراین زنگ بیدارباش است.» او نسبت به توسعه اتحادهای نظامی و جستجوی امنیت خود به بهای امنیت سایر کشورها هشدار داد.

رئیس‌جمهوری چین قرار است در ۲۳ ژوئن میزبان چهاردهمین اجلاس سران بریکس در پکن باشد.

هوا چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که این اجلاس به صورت مجازی برگزار خواهد شد. اوهمچنین خاطرنشان کرد که موضوع این رویداد تقویت یک مشارکت با کیفیت بالا برای توسعه بهتر جهانی است.

این اجلاس همچنین به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اجازه می‌دهد تا در بحبوحه جنگ اوکراین که مسکو به خاطر آن مورد انتقاد غرب قرار گرفته است، به صحنه جهانی بازگردد. پس از آغاز عملیات ویژه در اوکراین در فوریه سال جاری، این اولین بار است که پوتین در یک مجمع با سران اقتصادهای بزرگ شرکت می‌کند.

بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی است که بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 685355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha