شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان یک تماس ویدئویی با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روز جمعه گفت جنگ اوکراین باید هر چه زودتر پایان یابد

Biden

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شی جین‌پینگ در این تماس با جو بایدن که حدود دو ساعت طول کشید، از کشورهای ناتو خواست گفتگو با مسکو را آغاز کنند، اما روسیه را مقصر حمله به اوکراین ندانست.

بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه چین منتشر کرده است شی به بایدن گفت که این منازعه‌ها و مقابله‌ها به نفع هیچ کشوری نیست.

شی گفت: «اولویت اصلی در حال حاضر ادامه گفتگو و مذاکرات، پرهیز از تلفات غیرنظامی، پیشگیری از بحران انسانی، توقف پیکارها و پایان دادن هر چه زودتر جنگ است.»

بر اساس این بیانیه، رئیس‌جمهور چین گفت که همه طرفین باید از مذاکرات روسیه و اوکراین پشتیبانی کنند و واشنگتن و ناتو نیز باید با روسیه درباره حل‌وفصل «اصل موضوع» بحران اوکراین گفتگو کنند و برای نگرانی‌های امنیتی هر دوی روسیه و اوکراین راه‌حلی بیابند.

رهبر چین گفت که کشورهای بزرگ باید «به یکدیگر احترام بگذارند، ذهنیت دوران جنگ سرد را رد کنند» و «از مواجهه بلوک (شرق و غرب) بپرهیزند»

بایدن «عواقب» کمک چین به روسیه توصیف کرد

کاخ سفید در بیانیه‌اش درباره این تماس میان چین و آمریکا می‌گوید بایدن «عواقب و پیامدهای» حمایت مادی پکن از روسیه را «در حالیکه حملات وحشیانه بر ضد شهرها و غیرنظامیان اوکراینی» در جریان است، توصیف کرده است.

بر اساس این بیانیه بایدن نیز بر حمایتش برای حل‌وفصل دیپلماتیک این بحران تاکید کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قبلا در روز پنجشنبه گفته بود دولت بایدن نگران کمک مستقیم چین به روسیه با ارسال تجهیزات نظامی برای استفاده در اوکراین است، موضوعی که پکن آن را رد کرده است.

واشنگتن همچنین نگران کمک چین به روسیه در دور زدن تحریم‌های اقتصادی غرب است.

جنگ در اوکراین که اکنون به هفته چهارم خود رسیده است، به کشته شدن صدها غیرنظامی، ویران شدن مناطق شهری و گریز میلیون‌ها نفر از این کشور انجامیده است. 

پیش از تماس بایدن و شی، یک ناو هواپیمابر چین روز جمعه از تنگه حساس تایوان گذشت و یک ناوشکن موشک‌انداز آمریکایی در بخشی از این مسیر آن را دنبال کرد. چین مدعی جزیره تایوان است و فعالیت‌های نظامی‌اش در اطراف آن را افزایش داده است. واشنگتن نگران است که پکن هم از سرمشق روسیه و استفاده از نیروی نظامی برای تصرف تایوان استفاده کند.

کد خبر 665110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمود خانلاری IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    0 1
    حمله چین به تایوان و بازپس گیری سرزمین جداشده اش سیلی محکمی برای پاره شده چهره هژمون آمریکا در شرق و غرب عالم خواهد بود و حتما اتفاق خواهد افتاد.
    • AU ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      0 0
      شما چه لذتی از جنگ و مرگ انسانها میبرید ؟